Intr-o compunere de 15-25 de randuri,exprima-ti opinia referitoare la mesajul poeziei "Emotie de toamna'', de Nichita Stanescu.
'A venit toamna, acopera-mi inima cu ceva,
cu umbra unui copac sau mai bine cu umbra ta. Mă tem ca n-am să te mai vad, uneori,
ca or să-mi creasca aripi ascutite pana la nori,
ca ai să te ascunzi intr-un ochi strain,
si el o să se-nchida cu o frunza de pelin.
Si-atunci mă apropii de pietre si tac,
iau cuvintele si le-nec în mare.
Suier luna si o rasar si o prefac
intr-o dragoste mare.'
In opinia mea, in aceasta opera este prezentata tema iubirii tulburate de trecerea implacabila si ireversibila a timpului, perimarea sentimentelor datorata eroziunii clipelor traite cu fiinta iubita.
In primul rand, poetul utilizeaza metaforele ''toamna'', 'inima', 'umbra', inca din incipient, tocmai pentru a dezvalui teama indragostitului, generata de aparitia unor semne ale iubirii afectate de scurgerea timpului. Sosirea toamnei, ca simbol al ''vestejirii'', al ofilirii, sugereaza vulnerabilitatea sentimentului de iubire, motiv pentru care, in sufletul indragostitului se infiripa o stare de tristete, de melancolie.
De asemenea, din monologul liric, se desprind cateva idei poetice, conturate prin intermediul metaforelor :'aripi', 'ochi strain', 'frunza de pelin', ce evidentiaza , pe rand, tentatia desprinderii din cotidian, prin intermediul zborului, ca efect al 'inaltarii' fiintei spre un univers in care vulnerabilitatea, perisabilul nu exista: ''ca or sa-mi creasca aripi ascutite pana la nori'', completata de instrainarea iubitei:''ca ai sa te ascunzi intr-un ochi strain', precum si de amaraciunea provocata de instrainarea fiintei iubite:''si el o sa se-nchida c-o frunza de pelin'. Aceste idei poetice releva sentimentul de teama al celui indragostit, provocat de estomparea sentimentului de iubire, nevoia de 'zbor', patimile iubirii, tristetea acutizata a singuratatii.
In al doilea rand, sunt prezente in text structuri care evidentiaza semnificatiile operei literare, precum:''Si-atunci ma apropii de pietre si tac, /Iau cuvintele si le inec in mare, /Suier luna si-o rasar si-o prefac/ Intr-o dragoste mare'', care vin sa intregeasca ideea ca indragostitul poate fi capabil de a tranforma intreg universul, aparand in postura unui demiurg, transfigurare prin intermediul careia puritatea si regenerarea iubirii se poate conserva, devenind regenerabila.
In concluzie, intreaga poezie constituie o oscilatie intre teama si speranta, intre cadere si inaltare, intre real si ireal, sugerand mesajul ca iubirea nu este supusa perisabilitatii, ci este transpusa in planul creatiei, fiind capabila de autoregenerare, tocmai din pricina profunzimii sentimentelor pure de iubire. Asadar, orice indragostit isi poate crea un univers propriu, afectiv, o ''lume a lui'', in care sa triumfe mereu forta si profunzimea iubirii.
41 de comentarii:
Puteti mai pe scurt ca nu prea inteleg
Ca sa intelegi ceva,trebuie sa cunosti continutul de idei si sentimente din poezie,apoi sa extragi chiar TU ceea ce ti se pare reprezentativ...deci,restrange prin eliminare ceea ce nu poti memora.
,,Ma tem ca n-o sa te mai vad este '' .. ca figura de stil ?
Nu inteleg la ce se refera intrebarea ta... Aceasta poezie se studiaza la nivelul clasei a VIII-a,iar in aceasta contructie nu exista nicio figura de stil care sa se studieze la nivelul gimnaziului,unde invatam doar despre epitet, metafora, personificare, comparatie, hiperbola, alegoria si simbolul.... (restul sunt procedee de sintaxa poetica:enumratie,repetitie,antiteza,invocatie si exclamatie retorica,interogatie retorica,precum si oximoronul) deci,nu exista absolut nicio figura de stil... E lamurita situatia?
Scuzati-ma, dar mie mi-a spus Domnul profesor de romana, din scoala mea ca NICIODATA nu e e bine sa scriem in concluzie, intr-un text argumentativ "Si in concluzie.....".Imi cer scuze ca v-am corectat,dar altii s-ar putea lua dupa Dumneavoastra crezand ca asa este corect. Cu respec o eleva de clasa a VIII-a, din mediul rural.
Puisor,daca dl .tau ''profesor'' iti spune sa te duci acasa si s-o incendiezi,tu asa faci?! E mai mult decat evident ca domnul tau ''profesor'' a studiat pe undeva pe la ...aprozar,pentru ca ,fara sa-mi jignesc colegii, cu parere de rau constat ca inca mai sunt scoli din mediul rural,unde elevii ajung in clasa a XII-a si habar n-au sa citeasca,tocmai ca li se preda lb. romana de catre vreun ''nene'',care a studiat la birtul satului...Spune-i ,oricum ,''dascalului'' tau,sa se impuste,ca-i mai bine si pentru el,dar si pentru voi...Mai jos,o sa expun baremul si acolo vei vedea cu litere ingrosate ce presupune concluzia unui text argumentativ,ok?
− structura discursului de tip argumentativ:
· formulare adecvată a ideilor în scris: text clar organizat, coerent, cu echilibru între cele trei componente:
ipoteza, enunţarea şi dezvoltarea argumentelor, concluzia 4 p. / formulare parţial adecvată 2 p. 4 puncte
· utilizare adecvată a mijloacelor lingvistice utile exprimării unei aprecieri (de exemplu: verbe de opinie,
adverbe/locuţiuni adverbiale de mod folosite ca indici ai subiectivităţii evaluative, conjuncţii/locuţiuni
conjuncţionale cu rol argumentativ, utilizate pentru exprimarea raporturilor de tip cauzal, consecutiv, final,
***etc., conectori argumentativi) 4 p. / utilizare parţial adecvată 2 p. 4 puncte
− conţinutul argumentării:
· formularea ipotezei/a propriei opinii faţă de problematica propusă 2 puncte
· câte 3 puncte pentru enunţarea fiecăruia dintre cele două argumente adecvate ipotezei 2x3p= 6 puncte
· câte 3 puncte pentru dezvoltarea corespunzătoare a fiecăruia dintre argumentele enunţate
2x3p= 6 puncte
·**** formularea unei concluzii pertinente 2 puncte
− respectarea normelor limbii literare şi a limitelor de spaţiu indicate:
· registrul stilistic adecvat cerinţei 1 punct
· respectarea normelor de exprimare (0-1 greşeli lexicale sau morfosintactice – 2 p.; 2 greşeli – 1 p.; 3 sau
mai multe greşeli – 0 p.) 2 puncte
· respectarea normelor de ortografie şi de punctuaţie (0-1 greşeli ortografice şi de punctuaţie – 2 p.;
2 greşeli – 1 p.; 3 sau mai multe greşeli – 0 p.) 2 puncte
· respectarea limitelor de spaţiu indicate 1 punct
Din ce oras sunteti?
In mod cert,nu sunt din Vascautii din Deal...nu-i absolut deloc important de unde sunt eu,insa daca este chiar interesant pentru cineva, pot spune ca sunt din cel mai mare oras din tara,dupa Capitala,care nici macar nu este oras,ci municipiu...deci stiu despre ce vorbesc,atunci cand vorbesc!
Am inteles la opinia dv. dar la concluzie nu am inteles...
Ca sa intelegi,trebuie sa fii atent(a) la ceea ce citesti si sa fii( cat de cat!) in tema cu continutul de idei si sentimente ale poeziei!
Aha.. Multumesc. ( sunt fata Andreea )
Ma bucur, Andreea...n-ai pentru ce sa-mi multumesti... o seara frumoasa!
Multumesc din nou si dumneavoastra la fel! :)
Ce ati vrut sa spuneti prin cuvantul eroziune?
''eroziune'' inseamna tocire, erodare, uzura, insa in textul de mai sus, are sensul de rutina.
Concluzia mi se pare foarte bine formulata. Cu ajutorul dumneavoastra am facut o lucrare de nota 10. Multumesc!
(O fata din sibiu, Maria)
Ma bucur foarte mult, felicitari si mult succes!
Dar cuvintele toamna,inima,umbra de ce ar fi metafore?
Nu doar pentru ca un PROFESOR ca mine o spune (cu o experienta de vreo 30 de ani ''in spate''!), ci tocmai pentru ca aceste cuvinte , respectiv toamna, cuvant folosit cu sens figurat, intrucat reprezinta inceputul unei stari sufletesti de pregnanta tristete, de melancolie, alaturi de substantivele: inima ,care sugereaza trairea sufleteasca intensa si ''umbra'', care releva protectia afectiva SUNT METAFORE...(cuvintele sunt folosite cu sens figurat, intrucat ''inima'' nu inseamna ''cord'',toamna nu reda numele anotimpului cunoscut, iar umbra nu reprezinta un loc ferit de soare...Ca sa intelegi, TREBUIE sa citesti mai mult!
Da si mie la fel mi- a spus profesorul
Va rog frumos ma puteti ajuta si pe mine ,trebuie sa realizez un text argumentativ de 20 randuri despre iubirea ca sentiment inaltator al fiintei.Am mare nevoie :)multumesc
va rog ma puteti ajuta si pe mine trebuie sa fac un text argumentativ despre iubirea ca sentiment inaltator al fiintei
In coltul din stanga sus, unde apare un B ingrosat, urmat de o casuta goala si o lupa, tasteaza ''suntem ceea ce iubim'' si vei gasi un text argumentativ referitor la ideea enuntata de tine, iubirea... Ia-ti de acolo cateva repere...
Broasca este pseudonimul dumneavostra literar?
BROASCA este pseudonimul dumneavoastra literar sau identitatea alegorica?
Din pacate, nu este doar un pseudonim, ci chiar numele meu real, obtinut in urma casatoriei.
Ce trebuie sa scriu la semnificatia unui text liric!
Ma ajutat foarte mult , multumesc :* v
:* !
Ma bucur. Mult succes!
Puteți sa faceti compunerea pe scurt va rog mult chiar am nevoie!♥
Va multumesc mia fost de mare ajutor
Ma bucur, insa te rog sa scrii corect ''mi-a'', ok? Mult succes!
Am nevoie de o compunere de 25-30 de randuri in care sa spunem cum este vazuza iubirea in textele "Lacul" ," Izvorul noptii' si " Emotie de toamna"
Ma puteti ajuta va rog mult o sa primesc o nota pentru compunere!
A fost ok am luat 10 ma
Felicitari, mult succes!
stimata Doamna profesoara, tin sa va informez ca, nu noi suntem de vina ca nu intelegem continutul textului, folositi niste termeni care chear nu sunt la nivelul nostru, ar trebui sa fie o compunere de argumentare pe care ar trebui sa o intelegem.Degeaba o copiem si o predam, daca nu o intelege, iar pe urma cand ajungem la examen nu suntem capabili sa ne exprimam la un text pe prima vedere. Adica noi care am studiat aceste lucruri in 3 ani nu ne putem compara cu dumneavoastra care ati facut pana si facultatea si sunteti profesoara de profesie. Noi trebuie sa intelegem textul, sa putem face la randul nostru si noi o cumpunere de tip argumentativ. prea multi termeni complicati, e normal sa nu intelegem. Eu una am note bune la romana si am citit de mai multe ori, insa unele lucruri chear nu le inteleg. Imi cer scuze, dar aceasta este opinia mea.
Imi pare sincer rau pentru tine, dar ''chear'' nu pot sa te ajut mai mult, pentru ca unele ''cumpuneri'' asa sunt: trateaza teme ambigue, iar mesajul transmis este greu de perceput, atunci cand cititorii '' inteleg mai greu'', asemenea tie... Multe lucruri raman complicate pentru marea majoritate a tinerilor, care 'citesc' foarte mult, si... ''au note mari la scoala''... Ideea e ca niciun profesor nu va putea intelege textul, in locul tau, pentru ca fiecare om are capacitatea lui de intelegere... unii pricep mai repede, altii , mai incet, iar altii, NICIODATA! Oricum, tu mai insista! Mult succes!
Pe noi ne-a invatat "in concluzie.........." cred si stiu sigur ca sunteti cea mai buna profrsoara
Multumesc frumos, esti draguta! Intr-un text argumentativ, este obligatoriu sa existe o ipoteza, cel putin doua argumente si FIRESTE, O CONCLUZIE care sa certifice ipoteza de la care s-a pornit, deci NU profesorul de la clasa decide , ci structura unui astfel de text impune aceasta regula! Altfel, chiar mi-as dori sa fiu 'cea mai buna profesoara', dar nu prea cred ca exista o asemenea ierarhie, fiindca sunt o gramada de profesori foarte buni, iar clasamentul ar fi relativ! O seara frumoasa si numai note mari!
Bună ziua :) mă numesc Daniel, vă multumesc foarte mult !! chiar mi-a fost de folos acest mesaj.. sunt in clasa VIII .. si nu prea am stiut sa fac mesajul Textului .. dar prin dumneavoastră am luat 10 vă multumesc foarte mult :)
Felicitari si mult succes!
Trimiteți un comentariu