miercuri, 6 noiembrie 2013

PROF.MIRELA BROASCA;Model oficial lb. romana,bac 2014,profil umanist



Ministerul Educa iei Naționale
Centrul Na ional de Evaluare si Examinare
Limba si literatura română Model
Filiera teoretică – Profilul umanist; Filiera voca ională – Profilul pedagogic
1
Examenul de bacalaureat na ional 2014
Proba E. a)
Limba și literatura română
Filiera teoretică – Profilul umanist; Filiera voca ională – Profilul pedagogic
Model
• Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
• Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
Citeste următorul text:
VI
Noi stam cântând în noapte în turnul fermecat
Ce-și nalță fruntea sură din negrile ruine,
Iar viersurile noastre, ciudate și streine,
Deși voiau să râdă, plângeau un vechi păcat.
Stam singuri, și cum cerul greoi și-ntunecat
Părea o carte veche cu taine sibiline1,
Noi glasul ridicarăm în cântece senine
Chemând uitarea sfântă în tragicul palat.
Bătând din aripi grele, trecu grozava noapte,
Plutind demoniacă2 în valuri lungi de șoapte,
Iar jos, zăcând în umbră, stau roze la picioare.
Păunii sub arcade, visând, plângeau în somn,
Și rozele păliră ca albele fecioare
Ce mor chemând zadarnic al visurilor domn.
(Stefan Petică, Moartea visurilor – XIV)
1sibilin – profetic, enigmatic; în Antichitate, sibilă – femeie înzestrată cu darul profeției
2demoniac – demonic
Redactează, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerin e cu privire la text:
1. Numeste câte un sinonim neologic pentru sensul din text al cuvintelor: singuri si chemând. 2 puncte
2. Explică rolul cratimei în secvența: cerul greoi și-ntunecat. 2 puncte
3. Construieste un enun în care să ilustrezi sensul conotativ al cuvântului noapte. 2 puncte
4. Precizează tema si un motiv literar identificate în textul dat. 4 puncte
5. Men ionează două mărci lexico-gramaticale ale subiectivită ii prezente în textul dat. 4 puncte
6. Selectează două secven e din text care conturează dimensiunea spațială a imaginarului poetic. 4 puncte
7. Prezintă semnificația a două figuri de stil diferite din a doua strofă. 4 puncte
8. Ilustrează, cu exemple din text, două trăsături ale genului liric. 4 puncte
9. Comentează, în 60 – 100 de cuvinte, prima strofă a textului dat, prin eviden ierea rela iei dintre ideea
poetică si mijloacele artistice. 4 puncte
Ministerul Educa iei Naționale
Centrul Na ional de Evaluare si Examinare
Limba si literatura română Model
Filiera teoretică – Profilul umanist; Filiera voca ională – Profilul pedagogic
2
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
Scrie un text de tip argumentativ de 150 – 300 de cuvinte despre rolul pe care îl are lectura jurnalului
unui scriitor în receptarea operei sale.
În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
− să respec i structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor
lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri; 8 puncte
− să ai con inutul adecvat argumentării pe o temă dată: formularea ipotezei/a propriei opinii fa ă de
problematica pusă în discu ie, enun area si dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate
ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte
− să respec i normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de
punctua ie) si precizarea privind numărul de cuvinte. 6 puncte
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redactează un eseu de 600-900 de cuvinte în care să prezinți rela*ia dintre două personaje dintr-un
roman studiat, scris după 1980.
În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
− prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al fiecăruia dintre personajele alese din romanul
studiat;
− eviden ierea, prin două episoade/citate/secven e comentate, a modului în care evoluează rela ia dintre
cele două personaje;
− ilustrarea a patru elemente de structură si de compozi ie ale romanului studiat, semnificative pentru
analiza rela iei dintre cele două personaje (de exemplu: ac iune, conflict, rela ii temporale si spa iale,
incipit, final, tehnici narative, perspectivă narativă, registre stilistice, limbajul personajelor etc.);
− sus inerea unei opinii despre modul în care o idee sau tema romanului studiat se reflectă în evolu ia
rela iei dintre cele două personaje.
Notă!
Ordinea integrării reperelor în cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru con inutul eseului vei primi 16 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare cerin ă/reper).
Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor în scris – 3 puncte; abilită*i de
analiză si de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte;
punctua*ia – 2 puncte; asezarea în pagină, lizibilitatea – 1 punct; respectarea precizării privind
numărul de cuvinte – 1 punct).
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de cuvinte
si să dezvolte subiectul propus.

3 comentarii:

Anonim spunea...

Buna ziua...Semnificatia titlului Departe, Departe de barbu stefanescu delavrancea

mirelaprofaderomana spunea...

NU este un site pe care se rezolva teme...deci, apeleaza la un meditator privat...

Anonim spunea...

Buna seara.... Am si eu de facut la scoala semnificatia titlului ''primaverii'' de St. O.Iosif ...... va rog frumos daca ma-ti putea ajuta cu aceasca compunere, nu v-as deranja pentru asta dar doamna ne-a spus ca ne verifica si ne pune nota pe ele ..... eu am scris cate ceva despre titlu dar nu mai am inspiratie .....deci Va rog frumos daca ma-ti putea ajuta....