Scrie un eseu de 2 - 3 pagini în care să prezinţi tema şi
viziunea despre lume, reflectate într-un text poetic studiat din
opera lui Nichita Stănescu. În elaborarea eseului, vei avea în vedere
următoarele repere: - evidenţierea trăsăturilor care fac posibilă încadrarea
textului poetic într-o tipologie, într-un curent cultural/ literar, într-o
perioadă sau într-o orientare tematică;
- prezentarea temei, reflectată în textul poetic ales, prin referire la două imagini/ idei poetice;
- sublinierea a patru elemente ale textului poetic, semnificative pentru ilustrarea viziunii despre lume a poetului (de exemplu: imaginar poetic, titlu, incipit, relaţii de opoziţie şi de simetrie, elemente de recurenţă, simbol central, figuri semantice – tropii, elemente de prozodie etc.);
- exprimarea unei opinii argumentate, despre modul în care tema şi viziunea despre lume sunt reflectate în textul poetic ales.
- prezentarea temei, reflectată în textul poetic ales, prin referire la două imagini/ idei poetice;
- sublinierea a patru elemente ale textului poetic, semnificative pentru ilustrarea viziunii despre lume a poetului (de exemplu: imaginar poetic, titlu, incipit, relaţii de opoziţie şi de simetrie, elemente de recurenţă, simbol central, figuri semantice – tropii, elemente de prozodie etc.);
- exprimarea unei opinii argumentate, despre modul în care tema şi viziunea despre lume sunt reflectate în textul poetic ales.
Nichita Stănescu se
dovedeşte a fi în primele sale volume ( Sensul iubirii şi O
viziune a sentimentelor ) un poet al impulsurilor elementare, al
senzaţiilor valorificate dintr-o perspectivă romantică, al iubirii ca formă de
cunoaştere prin jubilaţie şi prin extaz. O dată cu volumul Dreptul la
timp se poate vorbi de o deschidere a poetului spre o anumită
gravitate, dublată de o tendinţă de conceptualizare a inexistentului,
caracterizată de prezenţa constantă
a unor tipare prozodice şi formale originale. Volumul 11 elegii
reprezintă un moment special în lirica poetului, convenţia poetică romantică
fiind depăşită de experienţa cunoaşterii şi a relativităţii acesteia: „Tema
elegiilor e criza spiritului însetat de real, o pendulare între sinele ce nu
poate ieşi din sine şi o lume care nu există decât în acest act dramatic de
contemplaţie” ( N. Manolescu). De fapt, Nichita Stănescu sintetizează aici
câteva formule extreme ale modernismului: poezia ermetică, suprarealistă,
avangarda, sub forma unui limbaj poetic total dezinhibat. Celelalte volume - În
dulcele stil clasic, Epica magna, Operele imperfecte, Noduri şi semne
– vădesc o reîntoarcere către unele mecanisme de producere a unui limbaj poetic
ce pare ironic şi absurd prin totala lui neadecvare la real.Leoaică
tânără, iubirea se integrează în volumul O viziune a
sentimentelor ( 1964 ), care aparţine primei etape de creaţie a lui
Nichita Stănescu. Este volumul unui univers oniric, ancorat într-o veşnică
vârstă edenică (adolescenţa ). În prim-plan, se situează „starea erotică a
poeziei” ( Daniel Dimitriu ), pentru că poetul vede lumea prin eros şi totodată
vede lumea limbajului prin eros. „În ciuda raportării insistente la cel iubit,
la tu, se produce o supradimensionare a acelui eu care
iubeşte. Eu este creaţia lui tu şi devine mai proeminent
decât tu. A-ţi mărturisi dragostea, a vorbi despre persoana adorată
înseamnă a te autodefini într-o ipostază privilegiată, a trăi un moment al
iluminării, al iniţierii”. ( D. Dimitriu ) Comentatorii au remarcat o
cosmicizare a dragostei, o transformare a poeziei erotice „într-o meditaţie
despre univers, despre artă, despre cuvânt, despre om” ( Al. Andriescu ). Titlul
volumului - O viziune a sentimentelor – poate fi pus în relaţie
cu două sensuri: viziune ar putea însemna apariţie, manifestare sau
părere proprie ( viziune personală ) despre sentimente. Prin iubire, se
cunoaşte şi se cucereşte realitatea, prin limbajul poetic se fixează intuiţii
esenţiale. Poezia devine spaţiu al cunoaşterii de sine şi al comunicării de
sine.Leoaică tânără, iubirea este o poezie despre dragoste. Titlul
( alcătuit dintr-un substantiv comun însoţit de un epitet adjectival şi
explicat printr-o apoziţie ) sugerează puterea de seducţie, agresivitatea unui
sentiment care poate conduce la pierderea identităţii. Asocierea leoaică –
iubirea nu este posibilă decât într-un spaţiu imaginar, în care pot fi
materializate elemente abstracte ( sentimentul se concretizează într-o leoaică
tânără ).Textul poetic se organizează în câteva secvenţe care ilustrează
naşterea sentimentului, modificarea percepţiei lumii obiective, nerecunoaşterea
lumii subiective, identificarea sinelui cu universul. Incipitul
conturează imaginea vizuală a „leoaicei-iubire”, caracterizată de agresivitate:
„Leoaică tânără, iubirea / mi-a sărit în faţă. / Mă pândise-n încordare / mai
demult. / Colţii albi mi i-a înfipt în faţă, / m-a muşcat, leoaica, azi de
faţă.” „Leoaică” se asociază cu verbe de mişcare, care definesc un anumit mod
de a exista: mi-a sărit, mă pândise, a înfipt, a muşcat. Apariţia
bruscă a sentimentului în viaţa celui care se confesează liric este sugerată de
versul al doilea ( „mi-a sărit în faţă” devine sinonim, în context, cu „ a
apărut înaintea mea” ), amintind de un celebru vers eminescian: „Când deodată
tu răsărişi în cale-mi” ( Odă ). În faţă poate avea şi
un alt sens, desemnând individualul, eul, sens sugerat în versul al cincilea (
„Colţii albi mi i-a înfipt în faţă” ). Ultimul vers modifică uşor sintagma şi
dezvăluie alte conotaţii ( „m-a muşcat, leoaica, azi de faţă” ), pentru că „azi
de faţă” poate fi interpretat în două moduri: dacă se face o pauză de intonaţie
după azi („azi, de faţă”), sensul poate fi pus în relaţie cu acela din
versul al cincilea ( desemnând eul liric ); dacă nu se face această pauză,
sensul expresiei devine „prezentă aici, acum”, sugerând eternitatea
sentimentului. Condiţia umană, subordonată unor sentimente universale, care îi
copleşesc existenţa, este sugerată în versurile: „Mă pândise-n încordare / mai
demult” care transmit, dincolo de ideea de aşteptare încordată a „victimei”,
ideea existenţei iubirii de la începuturile lumii ( „mai demult” ). Muşcătura
nu provoacă durere ( deşi sentimentul e ilustrat prin aspectul agresiv: „Colţii
albi”, „m-a muşcat” ), ci metamorfoza eului ( intrare în sfera abstractului ). Următoarea
secvenţă poetică ilustrează pregnant metamorfoza interioară a celui copleşit de
sentimentul erotic. Primul semn al acesteia este ilustrat prin modificarea
modalităţilor de percepere a planului obiectiv: „Şi deodată în jurul meu,
natura / se făcu un cerc, de-a dura, / când mai larg, când mai aproape, / ca o
strângere de ape.” Cercul este un motiv frecvent în poezia lui Nichita
Stănescu, sugerând perfecţiunea universului abstract. Cercurile concentrice,
surprinse într-o imagine dinamică, simbolizează posibilitatea de cunoaştere a
sinelui prin iubire, dar şi posibilitatea de cunoaştere a lumii prin iubire. Eu
se situează în centrul cercului ( „în jurul meu” ), iar natura
simbolizează universul care va fi supus demersului cognitiv. Metafora
„strângere de ape” trimite la imaginea apelor primordiale, sugerând ideea că
iubirea naşte, în interiorul sinelui, lumi şi oferă posibilitatea comunicării
sinelui („în jurul meu… / se făcu un cerc… / când mai larg, când mai aproape”
). Metamorfoza interioară se manifestă pregnant în privire, simbol al
sufletului care aspiră spre absolut: „Şi privirea-n sus ţâşni, / curcubeu tăiat
în două, / şi auzul o-ntâlni / tocmai lângă ciocârlii.” Verbul asociat privirii
( „ţâşni” ) poate fi pus în relaţie cu verbul asociat leoaicei ( „mi-a
sărit” ). Metafora „curcubeu tăiat în două”, apoziţie pentru privire ilustrează
abaterea de la funcţia iniţială a privirii ( de a aduna imagini ). Ruperea
cercului privirii, a arcului, simbolizează eliberarea sufletului din matca
originară, determinată de intensitatea sentimentului. Sinestezia care asociază privirea
cu auzul subliniază modificarea modului de percepţie a
universului. Privirea nu mai rămâne simplu instrument de cunoaştere, ci
stabileşte relaţii între lume şi sine.A treia secvenţă poetică se constituie
dintr-o succesiune de metafore care susţin ideea că metamorfoza implică
abaterea de la funcţia primordială a simţurilor, care se detaşează de trupul
purtător: „Mi-am dus mâna la sprânceană, / la tâmplă şi la bărbie, / dar mâna
nu le mai ştie.” Cunoaşterea senzorială ( „mâna” ) este inutilă în
circumstanţele date, pentru că senzaţiile inedite care ilustrează metamorfoza
subiectivului nu pot fi recunoscute – sprânceană, substitut pentru ochi,
ar putea simboliza cunoaşterea; tâmplă – meditaţia; bărbie –
posibilitatea de comunicare, întreruptă: „nu le mai ştie”. Nu mai este
posibilă, în aceste condiţii, nici cunoaşterea ( re-cunoaşterea ) sinelui, nici
comunicarea acestor metamorfoze.Ultima strofă ilustrează, prin recurenţa
motivului iniţial al „leoaicei-iubire”, eternitatea sentimentului: „Şi
alunecă-n neştire / pe-un deşert în strălucire / peste care trece-alene / o
leoaică arămie / cu mişcările viclene, / încă-o vreme / şi-ncă-o vreme…”
Metamorfoza completă a eului – sugerată prin metafora „deşert în strălucire” –
susţine intensitatea maximă a sentimentului. „Deşert în strălucire” poate
semnifica şi frumuseţea pură a iubirii ( pustiu sufletesc luminos ).
Imperfectul ( aluneca ), asociat cu imaginea „leoaică arămie” ( care
sugerează o maturizare a sentimentului, creşterea intensităţii acestuia ) şi
repetiţia „încă-o vreme / şi-ncă-o vreme…” dau impresia de început de lume, de
eternitate a sentimentului trăit ca în timpuri primordiale.Pentru ultimele
versuri a fost propusă interpretarea potrivit căreia iubirea ( „leoaică arămie”
) este un joc periculos, care conduce la pierderea sinelui prin intervenţia în
existenţa umană şi la imposibilitatea regăsirii acestuia. Repetiţia finală ar
ilustra, în această situaţie, o acceptare a condiţiei proprii.Între secvenţele
poemului se creează câteva relaţii de simetrie, prin reluarea motivului
leoaicei, asociat cu alte sensuri, de fiecare dată. Modernitatea structurilor
poetice, susţinută la nivel formal de elementele de prozodie –
măsură inegală a versurilor, ritm neunitar, vers alb – accentuează mesajul
transmis. Pluralitatea sensurilor, abstractizarea, lirismul reflexiv, asocierea
mai multor teme ( iubirea şi cunoaşterea lumii ) sunt elementele care
încadrează acest text poetic în tendinţa neomodernistă.Ceea ce nu se poate nega
este faptul că, în poezia lui Nichita Stănescu, iubirea este un sentiment
asociat unor trăiri complexe. Şansă de salvare din infernul copilăriei,
dragostea aduce, în „vârsta de aur”, posibilitatea depăşirii sinelui prin
cunoaşterea lumii. Asociată unui demers cognitiv, iubirea este un sentiment
primordial, care are puterea de a metamorfoza sinele. Între sine şi lume se
stabileşte o legătură, prin iubire. Pustiirea sufletească (pierderea sinelui )
nu este sinonimă însă cu o condiţie tragică ( aşa cum se întâmplă în Oda
eminesciană: „Ca să pot muri liniştit, pe mine / Mie redă-mă!” ), ci
cu acceptarea sentimentului ca atare, cu trăirea intensă a acestuia. În ultimă
instanţă, iubirea înseamnă, în primul rând, cunoaştere.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu