Ion – Liviu
Rebreanu: RELATIA DINTRE INCIPIT SI FINAL
Proza lui Rebreanu
reprezintă în literatura română un incontestabil reper de modernitate deoarece
scriitorul mută accentul de pe datele şi determinările exterioare ale viaţii
omului, asupra zonelor mai profunde, aparţinând sulfetului şi conştiinţei.
Romanele sale, diverse ca factură, se reunesc sub dorinţa scriitorului de a
purta deasupra şuvoiului vieţii o oglindă care să reflecte nu doar aparenţa
lucrurilor, ci şi ceva din miezul lor ascuns.
Publicat în 1920,
după exerciţiul stilistic din nuvelele ce prevesteau realismul dur al
scriitorului, romanul „Ion” reprezintă un moment semnificativ în evoluţia
prozei româneşti.
Ca roman realist
tradiţional, „Ion” ilustrează tipul numit de Nicolae manolescu „roman doric”,
având acţiune cronologică, perspectivă narativă omniscientă, personaje tipice
şi viziune veridică. Trăsăturile de roman realist se evidenţiază în
obiectivitatea viziuniiîn sensul prezentării impersonale a realităţii, cu toate
că scriitorul nu înregistrează cinematografic realitatea.
Discursul epic
subliniază, prin claritate şi coerenţă, caracterul de roman realist. Materia
epică se distribuie pe două mari părţi intitulate „Glasul pământului” şi
„Glasul iubirii”, sugerând cele două forţe care determină destinul
protagonistului. Părţile îşi corespund simetric prin cele 13 capitole între
care primul se numeşte „Începutul”, iar ultimul „Sfârşitul”.
Simetria
incipitului şi al finalului se realizează prin descrierea drumului care intră
şi iese din satul Pripas, locul acţiunii romanului. Personificat cu ajutorul
verbelor de mişcare („se desprinde”, „aleargă”, „urcă”, „înaintează”), drumul
are semnificaţia simbolică a destinului unor oameni şi este învestit cu funcţie
metatextuală. Asemenea ramei unui tablou, el separă viaţa reală a cititorului
de viaţa ficţională a personajelor din roman: „Din şeseaua ce vine de la
Cârlibaba, întovărăşind Someşul (...)se desprinde un drum alb mai sus de
Armadia, trece peste podul bătrând de lemn, spintecă satul Jidoviţa şi aleargă
spre Bistriţa.(...) Lăsând Jidoviţa, drumul urcă întâi anevoie până ce-şi face
loc printre dealurile strâmtorate, pe urmă înaintează vesel, neted, (...) ca să
dea buzna în Pripasul pitit într-o scrântitură de coline.”
Descrierea iniţială
a drumului, supusă convenţiei veridicităţii prin detaliile toponimice,
introduce cititorul în viaţa satului ardelean de la începutul secolului al
XX-lea, cu aspecte topografice, etnografice (hora), sociale. Descrierea caselor
ilustrează, prin aspect şi aşezare, condiţia socială a locuitorilor şi
anticipează rolul unor personaje în desfăşurarea narativă. Crucea strâmbă şi
ruginită, de la marginea satului, cu Hristosul de tinichea, anticipează
tragismul destinelor.
Acţiunea romanului
începe într-o zi de duminică, în care locuitorii satului Pripas se află la
horă, în curtea văduvei lui maxim Oprea. Conflictul e deschide când Ion se
hotărăşte să o ia pe Ana la joc, deşi o iubea pe Florica. Acest prim fir
conflictual conduce spre conflictul central reprezentat de dorinţa lui Ion de a
obţine pământul Anei pentru a fi respectat de comunitate. Conflictul central,
tradus în roman ca un conflict exterior este urmat de un conflict interior sugerat
de cele două forţe „Glasul pământului” şi „Glasul iubirii”, ce acţionează
succesiv asupra eroului, deşi el are nevoie să şi le asume simultan. Acest
conflict central are un sens tragic deorece eroul se confruntă cu o forţă mai
presus de sine, forţa pământului, pe care nu o poate stăpâni, ajungând să fie
strivit.
Ceea ce determină
începutul conflictului este întâlnirea de la horă a lui ion cu Vasile Baciu. În
urma confruntării, Ion se simte umilit şi îşi aprinde în suflet o dorinţă de
răzbunare, care-l va conduce spre un final tragic, previzibil, specific
naraţiunii realiste. Ion se căsătoreşte cu Ana pentru avere, dar, în final,
femeia se sinucide, iar Ion îşi întoarce privirile spre Florica, femeia pe care
o iubea cu adevărat, dar care era soţia lui George Bulbuc.
Finalul este
închis, moartea lui Ion se produce subit. George, cel care îl ucide pe Ion,
reprezintă „o mână” sau „o unealtă” a destinului prevestitor.
Descrierea finală
închide simetric romanul şi face mai accesibilă semnificaţia simbolică a drumului
din metafora şoselei-viaţă: „Drumul trece prin Jidoviţa, pe podul de lemn,
acoperit, de peste Someş, şi pe urmă se pierde în şoseaua cea mare şi fără
început...”.
Din perspectia
finalului, putem trage concluzia că incipitul şi finalul îşi corespund simetric
unul celuilalt deoarece orice început cuprinde semnele sfârşitului, şi orice
sfârşit oferă promisiunea unui nou început. De asemenea, această dispunere
realizează circularitatea viziunii şi ideea de repetabilitate a dramelor
româneşti.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu