Tema si viziunea despre lume in poezia modernista ''Riga Crypto si lapona Enigel'', de I. Barbu
Modernismul este o orientare a literaturii române interbelice care
ilustrează detaşarea de tradiţionalism şi efortul de sincronizare cu
mişcarea literară europeană. Poezia interbelică are în vedere esteticul
prin forma artistică rafinată, caracteristicile limbajului fiind
reflexivitatea, ambiguitatea. De asemenea, poeţii modernişti introduc
noi categorii estetice, (precum urâtul, grotescul), deseori poezia
devenind o meditaţie asupra ei înseşi, specie lirică cel mai des
cultivată fiind arta poetică.
Unul dintre cei mai originali
poeţi modernişti este Ion Barbu- poet dublat de matematician, a cărui
operă literară reuneşte trei etape: parnasiană, baladic-orientală şi
ermetică. Poemul Riga Crypto şi lapona Enigel a fost publicat în vol.
Joc secund şi face parte din etapa baladic-orientală. Potrivit
notaţiilor autorului, textul aparţine speciei baladei, însă având în
vedere complexitatea textului, ambiguizarea sensurilor în spirit
modernist, se poate afirma că Riga Crypto şi lapona Enigel este un poem
alegoric.
Tematica ilustrează imposibilitatea iubirii văzută
ca o cale de acces spre înţelegerea sensurilor lumii, neputinţa
depăşirii propriei condiţii.
Titlul deschide un orizont de
aşteptare prefigurând imaginea unui cuplu asemenea celui din celebra
poveste de dragoste Romeo şi Julieta. În plus, aici este atrasă atenţia
asupra statutului social al primului personaj (riga-rege) şi asupra
originii celuilalt (lapona- locuitoare a Laponiei). Numele Crypto face
trimitere la caracterul ascuns al regelui, dar şi la natura sa vegetală,
la specia de ciuperci a criptogramelor. Enigel provine din englezescul
angel (înger), subliniindu-se astfel puritatea, inocenţa personajului
feminin.
Textul este structurat pe două părţi reunite după
tehnica povestirii în ramă (a povestirii în povestire), ambele
înfăţişând câte o nuntă: una lumească (posibilă), alta fantastică
(imposibilă). Partea întâi, considerată ramă a povestirii, are şi rolul
de incipit şi sugerează câteva detalii spaţio-temporale, substantivul
,,menestrel’’ făcând trimitere la un Ev Mediu european. Este conturată o
atmosferă lumească, de nuntă, momentul surprins fiind cel al spartului
nunţii, în cămară, când îndemnat de nuntaşi, menestrelul zice despre o
poveste de dragoste tristă, dintre lapona Enigel şi Crypto, regele
ciupearcă.
În a doua parte, este prezentat regatul craiului
Crypto, o lume ascunsă, un ţinut al întunericului, simbolizând lipsa
cunoaşterii. Este surprins, de asemenea, portretul regelui, o fire
ciudată, închisă, un neînţeles, ocărât de supuşi că nu aduce nimic
frumos pe lume, că nu îşi împlineşte menirea: Şi răi ghioci şi toporaşi
/Din gropi ieşeau, să-l ocărască, / Sterp îl făceau, şi nărăvaş, /Că nu
voia să înflorească. În continuare, este conturat portretul laponei,
care se remarcă prin gingăşie, puritate Laponă mică, liniştită/ Cu piei,
pe nume Enigel. Tânăra Enigel vine din ţinuturile arctice, geroase şi
se îndreaptă spre sud, în căutare de soare şi lumină – simbol al
cunoaşterii. În drumul său, ea poposeşte la Crypto, mirele poienii, ca
să se odihnească şi să-şi adape renii. Întâlnirea celor două fiinţe care
provin din lumi diferite, dialogul lor, povestea de dragoste au loc în
vis, spaţiu oniric ce aminteşte de Luceafărul eminescian, de aceea
textul semnat de Ion Barbu a fost considerat un Luceafăr întors. Astfel,
există un paralelism al celor două poeme, protagoniştii care aparţin
unor lumi inferioare aspirând să-şi depăşească statutul, condiţia. Însă
dacă în Luceafărul eminescian principiul feminin era cel inferior,
încercând să acceadă către planul cosmic al luceafărului, în Riga Crypto
şi lapona Enigel regele ciupearcă este cel care vrea să-şi depăşească
statutul aspirând la iubirea pentru o fiinţă umană. Ca şi în poemul
eminescian, dialogul regelui cu lapona presupune o serie de chemări şi
de refuzuri. Prima dată, regele îi oferă fetei fragi, simbol al iubirii,
fruct analog mărului edenic, pentru a o determina să-i rămână alături,
însă este refuzat: Enigel, Enigel, / Ţi-am adus dulceaţă, iacă/ Uite
fragi, ţie dragi/ Ia-i şi toarnă-i în puiacă. A doua oară, Crypto îşi
oferă întreaga fiinţă Dacă pleci să culegi,/ Începi, rogu-te, cu mine,
iar în final, întreaga sa împărăţie, somnul fraged şi răcoarea. Există o
anumită gradaţie în refuzul fetei: la început, verbul la indicativ mă
duc sugerează hotărârea de a-şi urma calea; a doua oară,
condiţional-optativul te-aş culege exprimă nehotărârea acesteia, iar în
final, sintagma ca o lamă de blestem sugerează suferinţa tinerei care
înţelege că nu poate rămâne alături de rege. Pentru Enigel, somnul
fraged şi răcoarea definesc biologicul, materia aflate în opoziţie cu
soarele-nţelept, simbol al devenirii spirituale – astfel poemul poate fi
interpretat ca o alegorie a raportului spirit-materie. Încercând a-şi
depăşi condiţia prin iubire, riga intră în spaţiul ucigător al soarelui
şi înnebuneşte, devine o ciupercă otrăvitoare, însoţindu-se cu
măselariţa mireasă, o fiinţă din propria lume.
Personajele
poemului alegoric sunt prezentate în antiteză, pentru că reprezintă două
lumi opuse. Cea care trăieşte adevărata dramă este Enigel prin
zbuciumul sufletesc, prin tentaţiile pe care le încearcă, dar cărora le
rezistă urmându-şi chemarea.Textul respectă canoanele prozodiei clasice
prin unitatea de ritm, rimă şi măsură care îi conferă o muzicalitate
aparte.
Riga Crypto şi lapona Enigel este una dintre cele mai
reuşite balade alegorice barbiene, impresionând prin fondul de idei,
dar şi prin originalitatea limbajului.
Tema si viziunea despre lume :Mihai Eminescu- ,,Luceafarul''
Poezia “Luceafărul” este considerată de către critici ca fiind cea mai
reprezentativă poezie pentru opera lirică eminesciană deoarece aceasta
conţine întreaga plajă tematică a discursului liric eminescian precum şi
ideologia romantică ce a modulat gândirea, inclusiv filosofică a lui
Eminescu.
“Luceafărul” se încadrează în specia literară a poemului,
specie de interferenţă a epicului cu liricul, de întindere relativ
mare, cu un conţinut filozofic şi caracter alegoric. Totodată,
“Luceafărul” este un poem romantic, realizat prin amestecul genurilor
(epic, liric şi dramatic) şi al speciilor. Asfel, lirismul susţinut de
meditaţia filozofică şi de expresivitatea limbajului este turnat în
schema epică a basmului şi are elemente dramatice (secvenţele realizate
prin dialog şi dramatismul sentimentelor).
Poezia “Luceafărul”
pune în discuţie incompatibilitatea dintre geniu şi omul de rând.
Originalitatea textului eminescian constă, deci, în problematizarea
raportului de existenţă dintre fiinţa geniului şi a omului comun, în
condiţiile în care povestea Luceafărului, desfăşurată pe alte
coordinate, a fost preluată de Eminescu urmând ca surse de inspiraţie
două basme: “Fata din grădina de aur” şi “Miron şi frumoasa fără corp”.
Tema romantică a poemului este problematica geniului în raport cu
lumea, iubirea şi cunoaşterea. Iubirea se naşte lent din starea de
contemplaţie şi de visare, în cadru nocturn, relizat prin motive
romantice: luceafărul, marea, castelul, fereastra, oglinda, visul.
Astfel, compoziţia romantică se concretizează prin opoziţia planurilor
cosmic şi terestru, respectiv prin opoziţia a două ipostaze ale
cunoaşterii: geniul şi omul comun. Tema iubirii este ilustrată în text
prin două poveşti de dragoste care definesc iubirea în mod diferit;
pentru Luceafăr iubirea este o cale superioară de cunoaştere pentru care
merită sacrificiul morţii (acceptând moartea Luceafarul doreşte, de
fapt, să cunoască ceva ce îi este interzis în interiorul planului său
existenţial, deci să cunoasca ceva de dincolo de lumea sa), pe când
iubirea ilustrată în tabloul al doilea, de Cătălin şi Cătălina, pune în
lumină o definire a sentimentului mediata de eros, iubirea şi erosul
fiind cosubstanţiale, iubirea pentru omul comun împlinindu-se prin eros
în interiorul cuplului.
Incipitul poemului, un prim element al
textului poetic, semnificativ pentru ilustrarea viziunii despre lume,
conţine formula specifică basmului prin care cititorul este avertizat
asupra structurii narative: “A fost odată ca-n povesti / A fost ca
niciodată”.Întâmplările sunt puse sub semnul unui timp mitic, în care
faptele sunt unice şi irepetabile. În aceste condiţii, fata de împărat
va avea atributele unei fiinţe ieşite din limitele comunului,
particularizată prin unicitate în lumea în care trăieşte: “O prea
frumoasă fată // Şi era una la părinţi / Şi mândră-n toate cele / Cum e
fecioara între sfinţi / Şi luna între stele”.
De asemenea, un
al doilea element al textului poetic, relevant pentru prezentarea
viziunii despre lume, este titlul poemului, care este, de fapt, motivul
central al textului. Titlul susţine alegoria pe tema romantică a locului
geniului în lume, văzut ca fiinţă solitară şi nefericită, opusă omului
comun. Alegoria înseamnă că povestea, personajele, relaţiile dintre ele
sunt transpuse într-o suită de metafore, personificări şi simboluri.
Totodată, titlul uneşte două mituri: unul românesc, al stelei
călăuzitoare şi altul grecesc, al lui Hyperion (“cel care merge pe
deasupra”), sugerând natura duală a personajului de tip romantic.
În ceea ce priveşte motivele romantice de la începutul poemului:
luceafărul, marea, castelul, fereastra, oglinda, acestea susţin
atmosfera de contemplaţie şi de visare în care se naşte iubirea dintre
Luceafăr şi fata de împărat. Motivul îngerului şi motivul demonului
sugerează chipurile sub care se arată Luceafărul, amplificând tensiunea
lirică a trăirii emoţiei erotice. În antiteză cu imaginea angelică a
primei întrupări, a doua este circumscrisă demonicului, dupa cum o
percepe fata: “O, eşti frumos, cum numa-n vis / Un demon se arată”.
Zborul cosmic, motiv literar ce relevăsetea de iubire ca act al
cunaoşterii absolute, se intersectează cu nuanţate motive ale timpului.
Zburând spre Demiurg, Hyperion ajunge într-un spaţiu atemporal, care
coincide cu momentul dinaintea naşterii lumilor: “Caci unde-ajunge nu-I
hotar, / Nici ochi spre a cunoaşte,/ şi vremea-ncearcă în zadar / Din
goluri a se naşte”.
Pe de altă parte, în constituirea cuplului
adamic, profunzimea pasiunii şi unicitatea iubirii trăite îl scot pe
Cătălin din ipostaza terestră: “ - O, lasă-mi capul meu pe sân, /
Iubito, să se culce / Sub raza ochiului senin / Şi negrit de dulce; / Cu
farmecul luminii reci / Gândirile strâbate-mi, / Revarsă linişte de
veci / Pe noaptea mea de patimi”.
Totodată, particularităţile
prozodice ale textului sunt semnificative pentru ilustrarea viziunii
despre lume. Antiteza dintre planul terestru şi cel cosmic este
sugerată, la nivel fonetic, de alternarea tonului minor cu cel major,
alternare realizată prin distribuţia consoanelor şi a vocalelor.
Muzicalitatea elegiacă, meditativă a celor 98 de strofe ale poemului,
este dată măsura versurilor (7 – 8 silabe, ritmul iambic, rima
încrucişată. De asemenea, sunt prezente asonanţele şi rima interioară
(“una”–“luna”, “zare” – “răsare” , “plec” – “împle”).
În opinia
mea, poemul “Luceafărul” însumează toate categoriile lirice din poezia
anterioară a lui Eminescu şi poate fi considerat un mit al poeziei şi al
poetului, în măsura în care poezia sa nu este o imitaţie a naturii, ci o
transfigurare lirică a semnificaţiilor realităţii, iar simbolurile cu
care operează autorul sunt forme încifrate ale unor idei
filozofico-poetice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu