ESEU TEMA ŞI VIZIUNEA DESPRE LUME IONA DE MARIN SORESCU
„Iona”, piesa lui Marin Sorescu, publicată în anul 1968 în revista
“Luceafărul”, modifică fundamental concepţia despre teatru, propunând o
nouă viziune dramatică. Renunţând la sensul tradiţional al conceptului
de teatralitate, această creaţie ilustrează modernitatea viziunii
soresciene prin renunţarea la recuzita complicată din teatru clasic, folosind doar elemente decorative cu valoare simbolică: moara de vânt, undiţa, acvariul.
Tragedia este specia dramatică în care se dezvoltă un conflict prin
intermediul căruia un personaj extraordinar, eroul, se opune zeului
(momentul de hybris al textului), moment din care destinul eroului se
derulează invariabil către moartea acestuia. Aceată definiţie a
tragediei este specifică lumii antice, civilizaţiei clasice
greco-latine, în care imaginea eroului ca apărător al oamenilor simpli
era des cultivată. Conflictul tragic din interiorul tragediei clasice
pune în opoziţie formală omul şi zeul, existând în spaţiul acestei
tragedii o interfaţă între cele două entităţi: corul.
Faţă de această construcţie a tragediei clasice, prin care literatura
reflectă mentalitatea epocii respective, tragedia modernă se
poziţionează diferit, în spiritul noilor valori ale lumii moderne.
Astfel, dacă în tragedia clasică raporturile de putere sunt clar
conturate, eroul intrând în conflict prin hybris cu zeul, în tragedia
modernă decuplarea omului modern de la divinitate, de la credinţă, a
făcut ca acest conflict să fie rescris. În absenţa unu zeu, care să facă
posibilă salvarea din absurdul existenţei umane, omul modern resimte
imposibilitatea configurării unui sens al existenţei ca pe o absurditate
a vieţii însăşi. Din această cauză omul modern încearcă să învingă
absurdul existenţei prin găsirea unui sens, prin salvarea prin
semnificare a lumii. Această încercare este, aşa cum vedem şi în textul
lui Sorescu, sortită eşecului, iar acest lucru constitue tragedia omului
modern: a fi parte a unei existenţe absurde, într-o lume absurdă şi a
nu putea să te salvezi prin nimic.
Textul lui Sorescu
este o parabolă, configurând o descriere simbolică a condiţiei omului
modern în interiorul unei istorii de inspiraţie biblică. Trebuie spus
însă că din textul biblic nu se păstrează în parabola lui Sorescu decât
foarte puţine elemente: numele personajului, condiţia sa de pescar şi
faptul că a fost înghiţit de chit. În rest, textul lui Sorescu se
dezvoltă într-o direcţie metafizică, în direcţia tragediei de tip“fatum
malus” şi nu într-o direcţie orientat teologică, aşa cum se plasa
parabola biblică.
În ceea ce priveste tema, problema
singurătăţii omului modern este cea care, în sine, induce toate
celelalte probleme pe care omul modern trebuie să le rezolve. În tabloul
I Iona îşi pierde ecoul, simbol al înstrăinării de sine. Dispariţia
propriului ecou: “Gata şi cu ecoul meu... / Nu mai e, s-a isprăvit. /
S-a dus şi ăsta. / Semn rău” pare a-i anula existenţa.Singurătatea
omului e efect al decuplării acestuia de la divinitate, în sensul
refuzului de a mai considera divinitatea o prezenţă dinamică, care se
răsfrânge asupra existenţei umane, modulând-o. Astfel, existenţa
divinităţii este pusă sub semnul întrebării, în lumea modernă omul
raportându-se la zeu într-o manieră existenţialistă: Dumnezeu fie nu
există, fie se manifestă ca o absenţă, plasându-se extern în raport cu
creaţia şi neinfluienţând-o în niciun fel. În consecinţă, omul este
singur în lume, în afara oricărei posibile salvări şi cu toate
problemele “pe masă”. Această situaţie în care omul modern se zbate
singur să raspundă la toate întrebările “ruseşti” este ceea ce amplifică
sentimentul său de singurătate. Există în acest text o situaţie în care
Iona ar fi putut scăpa de izolarea sa fată de semeni, momentul în care
prin scenă trec cei doi pescari, Iona încercând să iniţieze o relaţie
dialogică, însă acest lucru nu se realizează.
Discutând tema şi viziunea despre lume, spunem că elementele textului narativ sunt semnificative.
Problema configurării realităţii, a modului în care omul modern se
gândeşte pe sine ca element al lumii cunoscute, este sugerată simbolic
prin prezentarea spaţială a lui Iona. Textul are o structură simetrică
în ceea ce priveşte plasamentul lui Iona în raport cu chitul, tablourile
1 şi 4 plasându-l exterior peştelui, pe când tablourile 2 şi 3 îl
pleasează în burta acestuia. Aceste poziţionări sunt relevante simbolic
dacă avem în vedere percepţia generală a lui Iona cum că toate lucrurile
sunt peşti, căci dacă întreaga lume reprezintă o “închidere” atunci
plasamentul exterior/interior este irrelevant. De aici şi senzaţia că
oriunde te-ai plasa eşti captiv. Percepţiile spaţiale ale lui Iona sunt
şi ele tulburate, simbolizând, încă o dată, această incapacitate a
omului modern de a defini domeniul realului.
Iona
întruchipează în mod alegoric singurătatea şi căutările omului modern.
Caracterizarea directă este realizată de autor prin intermediul
indicaţiilor scenice, care individualizează drama existenţială a
personajului. Fiecare tablou surprinde eroul în altă etapă a călătoriei
şi a devenirii sale. Prin multitudinea trăirilor, Iona devine imaginea
generică a omului modern. Sugestive sunt notaţiile autorului din primul
tablou:“explicative”, “înţelept”,“imperativ”, “uimit”,“vesel”, “curios”,
“nehotărât”, “făcându-şi curaj”. În concordanţă cu aceste stări,
limbajul personajului asociază diverse registre stilistice: colocvial şi
metaforic, ironic şi tragic, acest amestec fiind o caracteristică a
teatrului modern. În text, regăsim şi procedee moderne de caracterizare
precum introspecţia şi monologul interior: “Eu cred că există în viaţa
lumii o clipă când toţi oamenii se gândesc la mama lor. Chiar şi morţii.
Fiica la mamă, mama la mamă, bunica la mamă... până se ajunge la o
singură mamă, una imensă şi bună...”.
Din punct de
vedere al particularităţilor de construcţie, piesa Iona, subintitulată
„tragedie”, conţine 4 tablouri în care protagonistul, personaj creat
după modelul biblic, rosteşte un monolog pe tema singurătăţii, temă care
se grefează pe o supratemă, a fiinţei umane aflate într-o dramatică
luptă cu destinul impus de o instanţă divină, întotdeauna absentă.
În ceea ce priveşte limbajul, Iona încearcă să înţeleagă cine este,
făcând un efort de anamneză, încercând să definească lucrurile
fundamentale (familia, lumea, existenţa socială etc.), însă anamneza nu
se produce decât odată cu rostinea numelui: „- (Strigă) Ionaaa! […] – De
fapt, Iona sunt eu”. Iona rosteşte iluminat, aşa cum spune autorul în
didascalii, iar rostirea produce realitatea identităţii sale, produce
anamneza de care personajul are atâta nevoie.
În
opinia mea, tragedia „Iona” este o imagine a modului în care condiţia
omului modern se reflectă în textul literar, un text care armonizează
poeticul cu dramaticul în incercarea de a oferi
spectatorului/cititorului un om în faţa întrebărilor fundamentale, o
parabolă care ilustrează indirect o situaţie de viaţă specifică tuturor
gânditorilor din epoca modernă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu