ZMEURA DE CAMPIE
de Mircea Nedelciu
Roman postmodernism dupa 1980
Romanul „Zmeura de campie" a aparut în 1984 este împărţit în patru părţi şi alcătuit din 24 de capitole numerotate cu literele alfabetului, de la A (cuvântul „Arac") şi până la Z (cuvântul „Zat").
Titlul constituie simbolul unei înstrăinări (zmeura fiind o planta de munte): omul - desparţit de familie, trădat de memorie şi chiar de Istorie - este un înstrainat in lume.
Tema romanului o constituie raportul dintre memorie şi adevăr, neputinţa recuperării trecutului autentic.
Prozatorul îşi construieşte romanul folosind biografiile unor tineri orfani: Radu A. Grinţu, Zare Popescu şi Gelu Popescu, zis Meşteru, au crescut fără părinţi, au trecut în momente diferite pe la Casa de copii şcolari din Sinaia (un orfelinat, aşadar), unde ultimii doi, la iniţiativa celui mai mare, a lui Zare, s-au făcut fraţi. După ce pleacă din Casă, Zare continuă să-l caute - sporadic - şi chiar să-l susţină financiar pe Gelu, în vreme ce el ratează admiterea la Facultatea de Istorie, face armata şi, după diverse peregrinări (specifice personajelor lui Mircea Nedelciu), lucrează ca muncitor pe un şantier de la Canal. În armată, Zare îl întâlneşte pe Grinţu, profesor de română suplinitor şi aspirant perpetuu la meseria de regizor, care satisface un stagiu militar cu termen redus. După perioada ostăşească (cu care romanul debutează, înregistrând colocviile celor doi), Grinţu peregrinează la rându-i, schimbă locurile de muncă, funcţionând o vreme ca pedagog la Liceul de Mecanică Fină, unde îl întâlneşte pe Gelu Popescu, elev neobişnuit din clasele mari. Romanul cuprinde traseele celor trei tineri (în intervalul 1973-1977), ca şi momentele lor de intersecţie, cel mai adesea pur întâmplătoare (ca peste tot în proza autorului, şi aici există o reţea de coincidenţe).
Pe lângă statutul de orfan, cele trei personaje au în comun tentativa de a-şi reconstitui propriul trecut, pentru care ni se anunţă încă din primele pagini ale romanului - "singurul document autentic" îl constituie "amintirile [...] vagi". Tocmai de aceea, modalităţile acestei reconstrucţii biografice sunt diferite. Zare elaborează, cu mijloace de autodidact (idei dezordonate şi intuiţii îndrăzneţe, uneori, strălucite), teorii asupra istoriei pe care i le comunică epistolar fostului său profesor de istorie sau le dezbate cu Grinţu. În ceea ce-l priveşte, acesta din urmă preferă să-şi imagineze propria biografie, structurând-o apoi în scenarii cinematografice însemnate într-un caiet de regie. Singur Gelu, mezinul, face ceea ce s-ar putea numi o "investigaţie de teren", observând şi adunând poveşti pe care, cu parcimonie (adică, într-un scenariu, în fond, şeherezadic sau, dacă vreţi, sadovenian), le dă la rândul său mai departe: "Pe parcursul a câtorva sute de zile care urmară, Gelu îi povesti lui Grinţu, cu diverse ocazii, în ce fel şi-a început şi unde a ajuns cu căutatul părinţilor. Între timp li se mai întîâmplară şi multe alte lucruri demne de a fi povestite."
Deşi are elemente de melodramă, picaresc şi proză detectivistică (întreţinând toate alerteţea naraţiunii şi curiozitatea cititorului), Zmeura de câmpie se înalţă pe o temelie, în fond, tragică, de o luciditate necruţătoare. Contrar relaţiilor "descifrate" uneori de critici (derutaţi de firele voit încâlcite ale romanului), cele trei personaje nu sunt rude. Dimpotrivă, episoadele din prima copilărie a lui Zare şi din cea a lui Grinţu s-au intersectat pentru că între părinţii lor au existat legături înverşunate de duşmănie şi delaţiune. Gelu Popescu descoperă: "Cu câteva săptămâni înainte de naşterea lui Zare, cineva, un anume Vergu [...], a adus de pomană (cu lumânare) familiei Popescu Florea şi Popescu Speranţa un copil pe nume Radu (nume slav = bucurie, nota Z.P.) şi le-a spus celor doi că e din partea lui Grinţu Anton, cel care are de tăiat la stuf pe 15 ani." Or, Grinţu ajunsese la stuf ca urmare a delaţiunii lui Popescu. Aşadar, frăţietatea care se stabileşte între aceste personaje (şi, printr-o extensie la care romanul, nu lipsit de o dimensiune demonstrativă, obligă, în cadrul acestei generaţii de fii) nu este un dat al sângelui, ci o opţiune a conştiinţei lor de fiinţe cu trecutul tulburat. Zare Popescu - cel care "refuză să-şi recunoască părinţii şi, în general, nu prea acceptă ideea că el ar putea avea aşa ceva" - decide că îl vrea de frate pe Gelu Popescu, deşi acesta presupune - şi nu se sfiieşte să o spună, scuturînd plasa iluziilor - că "poate nici nu mă cheamă Popescu".
Acesta e punctul în care romanul Zmeura de câmpie aşază o distanţă implicit polemică faţă de romanele generaţiei anterioare. Constantă - devenită clişeu - în proza şaizecistă, investigarea adevăratei biografii paterne duce de cele mai multe ori la imaginea unui tată căzut pradă unei (reparabile, când nu reparate) greşeli politice şi devenit astfel o victimă a istoriei. În investigaţia lor, personajele lui Mircea Nedelciu descoperă, în schimb, o generaţie paternă vinovată de a se fi duşmănit şi vândut, de a-şi fi abandonat sau de a-şi fi dus la părăsire propriii fii şi de a-i fi înzestrat cu o biografie plină de pete oarbe: "În fond, ceea ce cauţi tu este aproape imposibil de găsit. Tinereţea şi vîrsta matură a omului care ţi-a fost tată (îţi este!), trebuie să fi existat acest om, s-au petrecut într-un timp de neînţeles. Nici un criteriu nu mai este acelaşi. Semnele acelui om, dacă le-ai găsi, ar fi imposibil de interpretat, reacţiile lui la întâmplările propriei vieţi vor rămîne pentru tine învăluite în mister. Tot ce poţi spera este să mai trăiască şi, văzându-l cum se comportă în mediul lui de acum, să încerci să-ţi inventezi aşa-numitele date ereditare."
Departe de a fi un "roman împotriva memoriei", Zmeura de câmpie este un substanţial roman al memoriei, unul dintre cele mai tulburătoare din întreaga literatură română postbelică, în care memoria s-a adăpostit adesea. Aici însă, anamneza nu mai împacă şi nu mai absolvă, ca în proza obsedantului deceniu, ci, dimpotrivă, desface şi sfâşie. Ea se încheie, ca într-un scenariu dionisiac (Zare se recomandă într-una din epistolele sale drept "un susţinător al mitului dionisiac"), nu cu sacralizarea, ci cu sfârtecarea zeului, adică a tatălui absent.Însuşi modul de a povesti este adecvat acestei sfârtecări, căpătînd aici o funcţie morală. De la faptul că materia epică nu se supune cronologiei, ci se ordonează după un principiu al listei (de la A la Z), până la acela că naraţiunea înaintează "prin salturi în marginea adevăratelor puncte fierbinţi de pe traseul de povestit", numeroase mijloace concură la a spori hăţişurile lecturii. Numai că, ne previne undeva un personaj, "nu-i nimic dacă cititorul e derutat. Asta ajută la înţelegerea mesajului". Gelu însuşi apelează la tehnica amînării pentru a-l obliga pe Grinţu să se implice şi să se preocupe mai mult de propria istorie: "Îl va pedepsi pentru asta. Îşi va amâna într-atâta povestirea, o va fragmenta şi o va pune în dubiu, până când celălalt va pleca şi el pe teren să-i dezlege firele". Lucrând cu "un ton neutru şi fără niciun fel de crescendo", aceeaşi este şi pedagogia pe care Mircea Nedelciu o adoptă faţă de cititorul său: "Da, da, degeaba ziceţi că nu vă pasă şi că totul a trecut în cele din urmă. Suntem tot timpul soldaţi, dar nişte soldaţi pe ai căror umeri apasă răspunderi de generali; de tăcerea şi ignoranţa noastră poate depinde soarta multor bătălii care încă n-au început."
Păstrând asociaţia, am putea spune că Zmeura de câmpie este, dintr-o perspectivă artistică, un câmp de bătălie câştigător. Străbătându-l, însoţind mişcările avântate ori derutate ale eroilor, poţi să afli cel puţin cine sunt fiii acelor taţi sfâşiaţi de propria lor nesăbuinţă.
54 de comentarii:
Este posibil sa pice asa ceva la bac? N-am studiat opera asta
Orice este posibil, chiar daca unii profesori nu predau romanul postmodernist, el face parte totusi din programa, deci... Insa, daca vrei strict parerea mea, ei bine, sansele sunt de 1% ca aceasta tema sa faca parte din subiectele de examen.
Ce ar putea pica la simularea din martie la subiectul III?
Nimeni nu poate sti, insa parerea mea este ca va cadea fie nuvela, fie romanul, mai putin Morometii, fie comedia... nu intra la autorii studiati: Marin Preda, Nichita Stanescu si Marin Sorescu...deci... mult succes!
Ce credeți că ar putea pica la subiectul al-3 lea, la bac?
Nuvela sau romanul...
Unde pot gasi caracterizarile si relatiile dintre personaje la acest roman?
Ce putem studia in loc de Mara? Nu se incadreaza si Ion la roman realist?
Cred ca nu si-a batut nimeni capul sa le conceapa, tocmai pentru ca doar unul dintre manualele alternative are inclus si romanul acesta ( optional!), iar celelalte, nu! Deci, e foarte putin probabil ca la examen, sa 'soseasca' ceva din acest roman... (toti colegii spun asta!).
''Ion'', de Liviu Rebreanu, ''Enigma Otiliei'' de George Calinescu sau ''Baltagul'', de M. Sadoveanu.
BUNA SEARA,am si eu o intrebare,sunt la profil uman,si nu stiu ce sa invat...de ex dak imi cere o nuvela istorica ce scriu?Alexandru Lapusneanul?dar Costache negruzzi nu e autor canonic....ast ras.va multumesc
Dupa cum credeti dumneavoastra, ce sanse sunt sa pice la subiectul 3 poezia? Tinand cont ca anul trecut asta era.
Am introdus deja o postare cu tema:''cam ce sa pregatim pentru bac?'' ( destul sa tastezi acest enunt in caseta alba (dupa acel B ingrosat), urmata de-o lupa ( daca exista un mesaj de forma''acest site foloseste cookies'', dai click pe ''am inteles, ca sa poti elibera casuta de cautare!) si vei putea vedea programa de bac interpretata. De regula, la examen, nu se cere o anumita tipologie a unei nuvele, ci CHIAR nuvela, in sine ( la alegere!)... dar daca vi se va pretinde o nuvela istorica, atunci, cu siguranta , trebuie sa scrieti despre ''Alexandru Lapusneanu'', de C. Negruzzi . Azi am mai postat si-o fisa de sinteza pentru un bac de nota 10, deci iti poti recapitula tot ceea ce e nevoie! Mult succes!
STRICT DUPA PAREREA MEA, sunt sanse ZERO, numai ca noi suntem in Romania, deci orice este posibil, asadar, nu strica sa arunci un ochi si asupra poeziei, ca sa nu te surprinda in mod neplacut subiectul! Mult succes!
Este posibil sa pice eseu despre criticismul junimist? Are rost sa-l invatam?
Este posibil sa pice eseu despre criticismul junimist?
Parerea mea este ca nu, insa orice e posibil.
Eu cred ca nu...
Este posibil sa ne dea la real/tehnologic "Baltagul" sau "O scrisoare pierduta" ? Avand in vedere ca cea din urma a picat anul trecut in toamna la real/tehnologic...
Nu cred, insa un ochi aruncat pe operele respective, n-ar strica.
Imi puteti raspunde va rog daca la subiectul 3 la romana este in regula si voi obtine un punctaj bun daca de exemplu pica "Enigma Otiliei" sa incep cu "Perioada interbelica" - date despre "G. Calinescu" - de ce este roman si apoi sa incep cu povestea propriu-zisa efidentiind cerinta de relatiile dintre 2 personaje,viziunea despre lume sau particularitatile de constructie...
'prezentarea a patru trasaturi ale romanului modern' - cand ne da asa,se refera la definitia romanului ?
Da, poti incepe in orice maniera doresti, insa trebuie sa iei in considerare ca introducerea nu trebuie sa fie foarte elaborata, deci nicidecum sa fie mai ampla decat cuprinsul; de regula, se incepe cu prezentarea scurta a autorului, apoi cu tipologia operei respective, apoi se face referire la tema, titlu si se continua cu argumentarea cerintei respective.
Sigur ca da, ba chiar vi le si sugereaza in paranteza ( de exemplu: tema , titlu, perspectiva narativa, conflict etc)
Are rost sa invatam poezia pasoptista (Umbra lui Mircea. La cozia) si poezia din prelungirile pasoptismului si clasicismului (De demult)? Intra in programa de bac?
Daca primim "tema si viziunea despre lume,prin referire la un roman" si in cerinte ne da "-precizarea a doua caracteristici ale romanului,existente..." si vom da definitia romanului,ne va puncta bine ? :)
E adevarat ca s-a scos relatia dintre 2 personaje la real/tehnologic ?
Eu stiu ca nu.
Depinde la ce profil esti...astazi am postat ''Noutati BAC 2014-teme solicitate'', deci poti copia acest link, pe care il poti aseza in casuta de cautare (unde apare acel B ingrosat, rosu, urmat de-o lupa) si vei vedea ce teme trebuie sa pregatesti pentru examenul de bac 2014. Oricum, mult succes!
Acum doi ani, s-a dat la simulare, precum şi la sesiunea specială relaţia dintre două personaje la profil real. În ultima vreme, toate modelele elaborate de CNEE nu au mai avut un astfel de subiect pentru real şi, dupa cum am putut eu observa, nici nu s-a mai dat la vreun examen. Cred că nu se va da nici in acest an, dar ... merita luata in considerare si aceasta tema, pentru linistea elevului.
BROASCĂ reprezintă pseudonimul dumneavoastră literar sau doar identitatea alegorică ?
Romanul "Cel mai iubit dintre pamanteni" poate fi considerat ca fiind scris dupa 1980? Daca ne pica acest lucru la subiectul 3..
Pot inlocui "Enigma Otiliei" cu "Bietul Ioanide"?
Da, daca asta ati studiat la clasa, sigur ca exista posibilitatea sa alegi aceasta tema, daca ti se va solicita sa dezvolti un text narativ, apartinand lui G. Calinescu.
Buna ziua. Sunt la profil uman si voiam sa va intreb.. Ar putea pica relatia dintre doua personaje dintr-o comedie,nuvela psihologica sau roman? Este posibil sa pice ce a picat la sub III la olimpici? Eu cred ca nu..
Parerea mea este ca sunt sanse minime sa se repete ceea ce deja a format un subiect la o evaluare anterioara, insa este o opinie strict personala, asa cum am spus... deci, teoretic, NU sunt sanse sa se repete, dar practic, ''never say never!''.
Totusi,din punctul dvs. de vedere,ce-ar putea pica anul acesta la bac pentru profilul uman?
Este numele meu de familie, obtinut in urma casatoriei cu al meu sot, in urma cu 24 de ani.
"Harap -Alb sau Morometii, deci basmul cult sau romanul postbelic
Ce credeti ca s-ar putea sa pice la bac la subiectul 3 pentru profilul uman? Sunt sanse pentru poeziile: Riga Crypto, Eu nu strivesc corola de minuni a lumi, sau Luceafarul? dar nuvela ,sau romanele: enigma otiliei,ultima noapte ,maitrey ?
Iar la real ce credeti ca ar putea pica?
Credeti ca poate pica baltagul sau iona?
La profil real, sub nicio forma, insa la uman, orice este posibil. Azi noapte, de exemplu, eu am visat ca se va da ''Relatia dintre doua personaje intr-un roman psihologic''( deci, Stefan Gheorghidiu si Ela), insa le real, acest tip de subiect este putin probabil, fiindca se zice ca nu vor exista subiecte referitoare la relatia dintre doua personaje.
Credeti ca se mai poate da la profilul.real ultima noapte sau o scrisoare pierduta?
Am vazut model de sub la uman roman dupa 1980 ,insa,am citit un comunicat de presa unde scria la profil uman intre teatru si poezie,sunt sanse sa dea iona sau o scrisoare? Daca ar fi sa cada teatru?
E posibil orice subiect.
''Never say never!''
Operele postbelice sunt Iona, Morometii, Cel mai iubit dintre pamanteni si Zmeura de campie. Daca zice sa fie dupa 1980 singurul e Zmeura. Daca zice postbelic(dupa Al Doilea Razboi Mondial) sunt Morometii si Cel mai iubit. Daca cere personaj intelectual singurul e Victor Petrini din Cel mai iubit, Ilie din Morometii nu e. Sper ca am lamurit pe toata lumea.
Mai este o zi,presupun ca fiind profesoara aveti oarecum o idee pe ce s-ar putea da.Deci la sub 3 dupa parerea dumneavoastra,ce ar putea pica?
Basmul credeti k poate pica?
Am scris mai sus, insa este strict o parere, deci voi, elevii, trebuie sa fiti in tema cu tot ceea ce prevede programa de bac.
Nimeni nu poate prevedea cu precizie subiectul partii a III-a... deci poate fi orice... (la real, insa, Baltagul, Iona si Maitreyi NU mai fac parte din programa!).
Ceva referitor la un text narativ.
Buna ziua. Eu nu reusesc sa gasesc caracterizarea personajului principal si nici relatia dintre doua personaje pentru romanul "Zmeura de campie" de Mircea Nedelciu. Le aveti dumneavoastra pe site sau imi puteti da o sursa? Ce personaj ar trebui caracterizat, iar la relatia dintre doua personaje, care considerati ca sunt mai bine conturate?
Multumesc anticipat!
Trimiteți un comentariu