sâmbătă, 1 noiembrie 2014

Prof. Mirela Broasca: Cliseele internationale

CLIŞEE INTERNAŢIONALE
            Clişeele internaţionale circulă în diverse culturi. Ele au la bază mituri biblice, legende antice, sau chiar întâmplări reale din istoria universală, cu o mare rezonanţă în epocă. În structura clişeelor internaţionale intră aproape întotdeauna un nume propriu, de cele mai multe ori de persoană. Cele mai multe au fost preluate din limba franceză. Este foarte important să cunoaştem faptele la care se face aluzie în clişeul internaţional respectiv pentru a înţelege bine sensul.
  1. CLIŞEE INTERNAŢIONALE CARE AU LA BAZĂ MITURI BIBLICE:
    • Arca lui Noe = ideea de amestec, diversitate; lumea în totalitatea ei, reprezentată prin prototipuri; loc de salvare.
    • Turnul Babel = loc unde se vorbesc multe limbi care se amestecă unele cu altele până la confuzie; reuniune haotică a unor persoane care vorbesc fiecare pe limba lor, fără să se poată înţelege între ele; ideea de confuzie, amestec, încâlceală, babilonie.
  1. CLIŞEE INTERNAŢIONALE A CĂROR SURSĂ E MITOLOGIA:
    • Arcul lui Ulise = o capacitate deosebită a cuiva, un talent, o însuşire neobişnuită;
    • Călcâiul lui Ahile = partea vulnerabilă a unui om;
    • Firul Ariadnei = un fir călăuzitor, o cale, o modalitate prin care se poate ieşi dintr-o situaţie complicată, întortocheată asemenea unui labirint;
    • Patul lui Procust = e un spaţiu al nepotrivirilor, simbolizează mutilarea, intenţia de a introduce un anumit lucru într-un tipar prestabilit, de a-l supune unor constrângeri nefireşti;
    • Săgeata lui Cupidon = semnifică însăşi iubirea, cel atins de săgeata lui Cupidon trăieşte chinurile dragostei;
    • Pânza Penelopei = a face şi desface, a face şi reface fără sfârşit;
    • Chinurile lui Tantal = se referă la o persoană a cărei speranţă se spulberă, se năruieşte tocmai în clipa în care părea că se realizează;
    • Coloanele lui Hercule = o limită extremă, un prag dincolo de care nu se mai poate trece;
    • Mărul lui Adam =
  2. CLIŞEE INTERNAŢIONALE CA REZULTANTĂ A UNOR
ÎNTÂMPLĂRI REALE:
    • Oul lui Columb = expresia –a descoperit oul lui Columb – se poate aplica acelor persoane care nu reuşesc să rezolve un anumit lucru, dar ulterior declară că e la mintea oricui, mirându-se cu seninătate că nu le-a trecut prin cap.
    • Sabia lui Damocles = clişeul este sinonim cu un pericol care ameninţă mereu, totul depinzând de un lucru neînsemnat (un fir de păr);
    • Mărul lui Newton = un obiect, un fenomen, o împrejurare neprevăzută, care poate deveni punctul de plecare al unei invenţii sau teorii, în general , al unei creaţii importante;
  1. CLIŞEE INTERNAŢIONALE CU REZONANŢĂ ISTORICĂ:
    • Nasul Cleopatrei = se referă la un amănunt nesemnificativ, dar care poate avea consecinţe importante.
    • Otrăvurile lui Mitridate = cel care a gustat din toate amărăciunile vieţii şi s-a imunizat în faţa altor încercări;
    • Secretul lui Polichinellle = un lucru socotit de unii, naivi, o mare taină, dar cunoscut în realitate de toată lumea;
  2. CLIŞEE CARE AU CARACTER INTERNAŢIONAL ŞI AU PĂTRUNS
ÎN LIMBA ROMÂNĂ:
  • Fata morgana = desemnează ceva iluzoriu, trecător, înşelător;
  • Mărul discordiei = un lucru sau o persoană care provoacă disensiuni, vrajbă, dispute, conflicte, ciocniri, războaie;
  • Nodul gordian = a devenit sinonimă cu o modalitate inteligentă, rapidă şi energică pentru a ieşi dintr-o situaţie dificilă, complicată, aparent fără dezlegare;
  • Rara avis = în lat. „pasăre rară” – înţelesul de azi: ceva greu de găsit, care nu poate fi la îndemâna oricui;
  • Tabula rasa = în lat. „tablă ştearsă”, „foaie nescrisă” – în sens curent, a face tabula rasa înseamnă a şterge cu buretele tot (trecutul);
  • Turnul de fildeş = un loc retras, izolat, unde cineva (de regulă un poet, un gânditor, un geniu) se izolează de lume, pentru a rămâne singur în universul său, care nu are nici o tangenţă cu existenţa cotidiană.
     Fotografie

2 comentarii:

Anonim spunea...

marul lui adam=????????

mirelaprofaderomana spunea...

Marul lui Adam:nodul gatului; fructul cunoasterii (binelui si raului) pe care Adam l-a gustat înainte de a fi izgonit din rai.