In cele ce vor urma,va voi prezenta un model de rezolvare la punctul B,subiectul I al Evaluarii nationale de anul acesta(2011-2012).
Ca prima etapa,pentru intelegerea cerintei respective,sa facem o scurta recapitulare,asadar sa ne amintim ce presupune exprimarea unei opinii in legatura cu mesajul textului(fragmentului respectiv).
In acest sens,vom avea de parcurs cateva trepte:
- Identificarea mesajului operei (fragmentului),adica IDEEA,CONCLUZIA,INVATATURA care se desprinde din textul dat.
- Exprimarea unei opinii( pareri) in legatura cu mesajul identificat;
Acum,urmeaza sa elaboram compunerea propriu-zisa:
(Introducere)
-despre ce este vorba in text:
In fragmentul din ''Ciresarii '',de Constantin Chirita,ni se prezinta un tanar,Dan,pasionat de lectura.Baiatul este atat de captivat de literatura,incat emotiile,aventurile personajelor devin si ale lui,traind cu intensitate febrilitatea actiunilor eroilor sai.
La insistenta mamei sale de a stinge lumina si a adormi,tanarului ii incolteste in minte ideea de a concepe el insusi un jurnal de calatorie.Asadar,mesajul fragmentului evidentiaza faptul ca lectura dezvolta imaginatia,cultiva creativitatea,imbogateste cultura,dovedindu-se benefica tinerilor.
(CUPRINS)
-formularea opiniei personale despre mesajul textului,cu argumentele potrivite;
Sunt de parere ca mesajul fragmentului amintit este deosebit de sugestiv,intrucat este bine ca noi,tinerii,ne putem imbogati cunostintele,ne putem dezvolta creativitatea prin intermediul lecturii.
In primul rand,ca argument pe care il ofer afirmatiei mele,sunt de parere ca lectura ne poate oferi emotii deosebite,pentru ca a citi inseamna a te cufunda intr-o lume imaginara,in care te poti considera parte,cu care te poti identifica,devenind tu insuti erou sau traversand aventuri deosebite,care-ti pot genera trairi puternice.Tanarul Dan alege ca remediu pentru propriile sale emotii din viata reala chiar lectura,care-l destinde.
In al doilea rand,a citi inseamna a dobandi noi informatii folositoare si-n viata reala,inseamna a dobandi abilitatea de a ne exprima fluent,convingator,de a ne construi un bagaj solid de cunostinte si de ce nu ,chiar de a ne stimula creativitatea ,de a deveni noi insine autori ,exprimandu-ne ideile si emotiile,scriind.
(INCHEIERE)
-concluzie,rezumat al textului;
In concluzie,consider ca mesajului fragmentului este deosebit de instructiv,deoarece ne sugereaza ca a citi inseamna a oferi bucurie mintii si sufletului,inseamna a cultiva spiritul.
......................................................................................................................................................................
Compunerea propriu-zisa ar arata,dupa anularea indicilor privitoare la realizare, cam asa :(pentru copy-paste!)
In fragmentul din ''Ciresarii '',de Constantin Chirita,ni se prezinta un tanar,Dan,pasionat de literatura.Baiatul este atat de captivat de lectura,incat emotiile si aventurile personajelor devin si ale lui,traind cu intensitate febrilitatea actiunilor eroilor sai.
La insistenta mamei sale de a stinge lumina si a dormi,tanarului ii incolteste in minte ideea de a concepe el insusi un jurnal de calatorie.Asadar,mesajul fragmentului evidentiaza faptul ca lectura dezvolta imaginatia,cultiva creativitatea,imbogateste cultura,dovedindu-se benefica tinerilor.
Sunt de parere ca mesajul fragmentului amintit este deosebit de sugestiv,intrucat noi,tinerii,ne putem imbogati cunostintele,ne putem dezvolta creativitatea prin intermediul lecturii.
In primul rand,ca argument pe care il ofer afirmatiei mele,consider ca lectura ne poate oferi emotii deosebite,pentru ca a citi inseamna a te cufunda intr-o lume imaginara,in care te poti considera parte,cu care te poti identifica,devenind tu insuti erou sau traversand aventuri deosebite,care-ti pot genera trairi puternice.Tanarul Dan alege ,ca remediu pentru propriile sale emotii din viata reala, chiar lectura,care-l destinde.
In al doilea rand,a citi inseamna a dobandi noi informatii folositoare si-n viata reala,inseamna a dobandi abilitatea de a ne exprima fluent,convingator,de a ne construi un bagaj solid de cunostinte si de ce nu ,chiar de a ne stimula creativitatea ,de a deveni noi insine autori ,exprimandu-ne ideile si emotiile in scris..
In concluzie,am convingerea ca mesajul fragmentului este deosebit de instructiv,deoarece ne sugereaza ca a citi inseamna a oferi bucurie mintii si sufletului,inseamna a cultiva spiritul.
Alt model de compunere referitoare la exprimarea mesajului pentru o opera epica (fabula):
Omida si furnica, de George Ranetti
In opinia mea, fabula ,,Omida si furnica'', scrisa de George Ranetti, reliefeaza un mesaj profund ce sugereaza atitudinea critica a autorului fata de defectele prezentate, urmarind remedierea acestora.
In primul rand, modul predominant de expunere este dialogul ce se imbina armonios in tesatura epica cu naratiunea, iar atitudinea naratorului este obiectiva, urmarind defectele infatisate, cu scopul de a le indrepta. Prin intermediul personificarii, aceste defecte sunt puse pe seama animalelor, intrucat insectele reprezinta, de fapt, niste masti alegorice, in spatele carora se ascund chipuri umane prezentate atat cu calitatile, cat si cu defectele lor. Astfel, furnica reprezinta omul care este harnic, chibzuit, preocupat de a agonisi prin munca toate cele trebuincioase, iar omida simbolizeaza omul lenes si bogat, reliefand aroganta si dispretul pentru cei pe care ii considera nejustificat inferiori.
In al doilea rand, in aceasta opera epica ni se prezinta o scurta intamplare ale caror protagoniste sunt omida si furnica. Autorul infatiseaza o intalnire dintre doua insecte (omida si furnica). Inca din incipit, omida se lauda in fata furnicii, explicandu-i acesteia cat de bine e sa fii omida, spunandu-i ca ea are de toate, fara a munci. Revoltata, furnica ii spune ca ea are picioare si poate sa mearga, nu ca omida care se taraste, relevand astfel faptul ca orice lucru trebuie sa fie obtinut prin munca, nu prin trandavire.
In concluzie, opera,, Omida si furnica'', de George Ranetti, are un mesaj sugestiv, relevand sentimentele de dispret pentru persoanele care se lauda in societate, care nu muncesc, asteptand sa obtina prin diferite comportamente necisntite beneficii, punand, asadar, in valoare lenea, aroganta, laudarosenia parvenitilor.
83 de comentarii:
Chiar e de ajutor sa continui tot asa. si mersi pt tot.
De continuat tot asa,e cam tot ce-mi doresc sa fac,nimic mai mult...reversul va fi,probabil,acela ca voi ajunge curand la ochelari,dar ''nu se pune''(exista lentile de contact!).Ma bucur ca am fost de ajutor...Ia uite,am citit ,oare,si-un ''mersi pt. tot''?! Rar,citesc dintr-astea,deci sunt binevenite!Asadar,multumesc pentru ''mersi''.All the best si...studiu placut!
vreau si eu id tau mi-l dai poate ma vb
imi pare rau ca dezamagesc, dar nu-mi (mai) doresc absolut niciun tip de discutie de ordin privat,asadar ma limitez strict la dezbateri de ordin profesional,deci oricine ma poate intreba orice,insa DOAR despre ce are legatura cu tematica blogului meu:limba si literatura romana.....Prin urmare,TOTUL SE DISCUTA DOAR AICI,nu pe messengerul meu,ca n-are rost!
mersi tine-o tot asa
am atatea comentarii,incat nu mai stiu la ce se refera mesajul dvs.Asadar,pentru ce-mi multumiti?(repet,am pierdut ''firul'')...iar de tinut tot asa,inseamna ,de fapt,s-o tin cum?
De ce nu mi-ati acceptat comentariul?E o gresala sa spun ca sunte-ti mai frumoasa ca un ingeras? Cu ce v-a deranjat daca eu cu asta va asimilez?Va-m deranjat cumva? Imi cer scuze.
Nu-i nicio greseala,dar as fi preferat sa faceti un comentariu la ceea ce presupune subiectul dezbatut mau sus...restul ''nu se pune'',nu face,deci,obiectul niciunei discutii,desi poate ca ati fost bine intentionat.
Ma bucura faptul ca sunte-ti deschisa comunicarii si ca raspunde-ti la toate comentariile facute.Va admir si sincer i-mi pare bine ca pot citii ceea ce scrie-ti.
offf,ortografia asta,bat-o vina,s-o bata,dar!
multumesc foarte mult!!!mati ajutat in ultimele minute v-am gasit blogul.Multumesc!!:D
E bine si-n ultimele minute,nu?Ma bucur ca te-am putut ajuta,deci si alta data,cu placere....
Dragii mei,dragi...am crezut ca niciodata n-o sa scriu asta,insa ma intristeaza foarte tare sa vad ca pe blogul meu (pentru care eu CHIAR MUNCESC gratis,deci fara NICIUN AVANTAJ MATERIAL),ai mei comentatori au carente la ortografie...Offf,e chiar atat de greu sa scriem corect?!As vrea sa pot ajuta la remedierea acestui lucru,insa eu cred ca o invatatoare ar fi mai potrivita pentru asta... Consider ca aici,cititorii mei au deja un anumit nivel,nu-i pertinent sa fie asa?!Oricum,nu vreau sa-i descurajez pe cei ce lasa cate un comment(ma bucura foarte mult,chiar!),insa as aprecia si m-ar bucura tare mult corectitudinea enunturilor!
Mulţumesc foarte mult pentru această postare! Deşi sunt clasa a 8a m-am interesat să văd cum ar fi trebuit rezolvate compunerile la Evaluarea Naţională. Felicitări pentru blog şi vă doresc s-aveţi un an bun. (Sper că nu am făcut vreo greşeală gramaticală:D).
Multumesc pentru urare...Succes si spor la studiu.
Multumesc foarte mult pentru aceasta compunere m-a ajutat foarte mult mai ales ca e posibil sa fie o compunere asemanatoare la Evaluarea Nationala...
Ma bucur ca ti-a fost de folos materialul meu si apreciez ca te preocupa deja viitorul.O zi placuta si toate cele bune!
Va multumesc pt aceasta opinie sper sa trec la examenul de la limba romana
Orice lucru e posibil,atunci cand exista multa perseverenta,ambitie si....studiu (fara de care,e clar ca nu se poate!),insa toate acestea devin aproape neglijabile,cand NOTA ESTE MAXIMA!(eu as spune ca nu exista satisfactie mai mare,dar,ma rog,totul e discutabil....)Oricum,mult succes!
Totusi..de ce se dau aceste simulari de Evaluare Natonala?..ma scuzati ca intreb aici dar din moment ce sunteti profesoara trebuie sa stiti:D
Aceste simulari care se realizeaza semestrial si au doar caracter orientativ ,atat pentru elevi,cat si pentru profesori:pentru elevi,rostul acestor simulari este sa-i puna in tema cu tot ceea ce va cuprinde sustinerea evaluarii nationale propriu-zise(modul de concepere a subiectelor,redactarea,in sine, pe foaie velina,cu coltul din dreapta sigilat si stampilat,organizarea subiectelor ,cu punctaje alocate etc.De retinut este ca ,la simulare,subiectele alese de propunatorii subiectelor respective au un grad mai ridicat de dificultate,fata de cele ce vor fi sustinute la examenul final,tocmai in scopul de a-i determina pe elevi sa se profileze pe studiu intens(''burta pe carte'').Pentru profesori,simularile au strict un caracter orientativ si de ce nu,informativ.Se urmareste observarea caror tipuri de subiecte le creeaza elevilor anumite probleme(pentru a fi anulate!),la fel cum se urmareste si evolutia sau involutia elevilor,a scolilor etc.Notele simularilor evaluarilor nationale NU SE TREC IN CATALOG,deci au un caracter pur orientativ si pentru elevi,dar si pentru profesori,asa cum am mentionat mai sus.Asadar,simularile ,in opinia mea,au ca scop determinarea elevilor sa puna manuta pe carte(sa-i sperie,prin rezultatele mici obtinute la simulari).
...
Ei,oi fi promis eu sa raspund la toate comentariile mele,dar la asta,sa ma ierte D-zeu,uite ca habar n-am ce sa raspund,fiindca ,in general,punctele de suspensie marcheaza intreruperea sirului vorbirii, o pauză în vorbire sau o omisiune dintr-un text reprodus.Asadar,fiindca nu se aplica niciuna din situatiile mentionate mai sus,cum ar trebui sa raspund?! Sau la ce sa raspund?! Oricum,as prefera sa citesc ceva relevant,nu sa vizualizez niste punctulete,ca,din nefericire,numele meu nu este Mafalda,ca sa ghicesc ce se doreste a mi se transmite,ok?
multumesc mult!
Cu multa placere....
Cine a scris acea poveste de la profilul dumneavoastra?
Hermann Hesse, cumva?
Va multumesc!
... si astept raspunsul.
am incercat sa ma loghez cu blogul de pe wordpress, dar se pare ca nu ma pricep. prin urmare, am sa raman anonim.
puteti sa nu imi aprobati comentariul. doar raspundeti-mi la intrebare. caut aceasta povestire de 11 ani.
Spre rusinea mea,oricat de mult am cautat autorul acestei povestioare,nu l-am aflat...Mi-a placut continutul foarte tare si pentru ca a avut un impact psihic deosebit de profund dupa ce am citit-o,am hotarat sa o copiez si s-o asez la profilul meu...in schimb,am intrebat un prieten super instruit care citeste multe materiale cu caracter religios si a raspuns ceea ce dvs. stiti deja:Hermann Hess.(imi cer scuze ca nu am raspuns mai repede,insa am tot cautat raspunsul,tocmai pentru a nu dezinforma!)
Stiu cum este sa cauti un raspuns la o intrebare si sa nu-l gasesti,prin urmare,tot ceea ce a tinut de mine,am facut.Totusi ,o sa iau aceasta intrebare ca pe o provocare si intr-o zi,cand voi avea certitudinea despre identitatea autorului,in mod clar,il voi atasa,cum e firesc,la finalul povestioarei mele de la profil.O zi placuta si numai bine.
credeti ca aceasta structura de text este cea mai potrivita? Niciodata nu am inteles cum trebuie formulate aceste texte cu mesajul...Mai bine te axezi pe continut sau trebuie sa ma straduiesc sa am si doua argumente?? Si care ar putea fi argumentele..adica nu prea mi se pare ca cele doua date de dumneavoastra sunt concrete si mi se pare ca si exprimarea era mai frumoasa daca nu era structura textului argumentativ..In concluzie, cum ar trebui sa formulez astfel de texte cu mesajul fragmentului?
Este bun acest blog.Imi place romana mult ....
Este bun acest blog. Imi place romana mult...
Ma bucura tare mult sa aud asta.O zi superba+o lingurita in plus de lb. romana.:)
Daca este o compunere referitoare la exprimarea opiniei,OBLIGATORIU,ai nevoie de argumente...cel putin de doua argumente,care incep cu termenii consacrati:''In primul rand''...''in al doilea rand'',urmand ca in final sa apara, ''in concluzie''...structura de mai sus este cea potrivita.consulta blogul meu,respectiv arhiva afisata in partea dreapta si vei vedea si alte modele referitoare la exprimarea opiniei fie fata de titlul unei poezii,fie fata de continutul sau semnificatiile textului suport.Mult succes si note maxime!
MB
buna seara
Poti sa imi dai id de mess.. Sau ceva. Ca poate o sa am nevoie de ajutorul tau :p
Sau poate trebuia sa mi te adresezi cu dvs.Daca te-ai fi gandit sa obtii cu adevarat ajutor,ai fi abordat altfel situatia.Deci....
Îmi place foarte mult! Sunteti o profesoara excelenta!! Eu trebuie sa dau evaluare nationala anul acesta , ce credeti ca trebuue sa lucrez?
Multumesc frumos pentru apreciere...pentru examenul final de absolvire a gimnaziului,deci pentru Evaluarea Nationala,trebuie sa ai in vedere tot ce tine de fonetica,vocabular,morfologie si sintaxa...daca iti trebuie anumite modele de subiecte,uita-te la cele care s-au dat in anii precenti la examne sau la simularile respective...asa te vei putea orienta mai bine.Studiu placut si note maxime!
am cupmarat o carte . Si am gasit tot felul de exercitii. Va rog frumos sa-mi dati o idee la o compunere . Este evaluafea nationala din 2010-2012 am gasit o compunere cu cerinta: redacteza o compunere de15 randuri in care sa argumentezi ca textul apartine speciei literare . Va rog frumos sa imi dati cateva ideei
puteti sami spuneti o ideie vine cam asa redacteaza o compunere de 10 15 randuri in care sa povestesti o intamplare al carei persinaje sunt doua animale
Se mai putea specifica dorinta lui Dan de a-si regasi copilaria , in trecerea acestuia la noul statut de adolescent , lecturile citite fiind acelea ale copilariei ,,pe care le mai citise de cateva ori''.
Acest subiect putea fi rezolvat in ''n'' feluri, motiv pentru care, ceea ce eu am expus mai sus, repet, este DOAR o varianta de raspuns... insa mi se pare demn de retinut faptul ca NU s-a cerut comentariul acestui fragment, ci doar a se exprime OPINIA (strict personala, ca orice opinie, nu?! ) referitoare la mesajul transmis de text...prin urmare, interpretarea de mai sus, reflecta o maniera de interpretare personala... peste care se mai pot adauga ( sau de ce nu, elimina amanunte!). Caracterul acestei rezolvari este STRICT orientativ, deci poate fi imbunatatit sau de ce nu, simplificat...O zi superba.
Imi permit sa va multumesc pentru ca ati scris aceasta compunere...pe mine ma ajutat foarte mult...Sper ca in cursul vietii dumneavoastra ca aceasta munca pe care o depuneti sa va fie rasplatita tot mai mult!
Multumesc foarte mult si ma bucur ca ti-a fost utila ''scrierea'' mea... La partea cu rasplata,e putin mai greu, fiindca de multa vreme, nu mai astept de nicaieri nicio rasplata, in afara celei pe care sper s-o primesc de sus... de foarte sus, de la Doamne-Doamne... In rest, ''bucurosi le-om duce toate''. O seara frumoasa si numai bine+ mult succes.
Doamna va rog frumos sa ma ajutati si pe mine , sunt clasa a VIIIa si as vrea sa imi explicatii si mie sau sa imi dati un model de compunere de exprimare a opiniei cu privire la mesajul textului pentru ca nu prea intelec cam ce trebuie sa scriu , va rog frumos daca se poate sa ma ajutati ! va multumesc si astept raspuns de la dumneavoastra !
Mai sus, ai deja un model referitor la exprimarea unei opinii in legatura cu mesajul textului... deci, treb uie sa ai in vedere:
- identificarea mesajului operei (fragmentului), adica IDEEA, CONCLUZIA, INVATATURA care se desprinde din textul dat.
- exprimarea unei opinii ( pareri) in legatura cu mesajul identificat;
-prezentarea unor argumente pt. sustinerea opiniei formulate(nu uitati sa utilizati structuri specifice textului de tip argumentativ,ca de exemplu:''eu cred'/''consider''/''sunt de parere ca''/'am convingerea ca''/in primul rand, pentru ca...''/ in al doilea rand, fiindca...''/in concluzie,...''). Ye poti ghida chiar dupa textul de mai sus, respectand pasii... In regula?
multumesc din suflet!!! am luat 10 pe tema asta si m-a laudat si doamna profesoara. TOATA STIMA!
Ma bucur din suflet... felicitari pentru nota obtinuta si iti urez sa ai parte de multe note de 10 si sa fii mereu laudat de profesori.
Foarte
FRUMOS felicitari!
Multumesc frumos, o seara frumoasa.
Foarte frumos si util ceea ce faceti, atat pentru elevi, cat si pentru profesorii debutanti... Felicitari!
Am si eu o rugaminte la dumneavoastra: puteti sa-mi spuneti ce parere aveti cu privire la clasificarea personajelor din basmul „Praslea cel voinic si merele de aur” in personaje secundare si episodice... Mai precis, unde ati incadra urmatoarele personaje: argintarul, imparatul si zgripsoroaica. Ultimul personaj amintit aparand intr-un singur episod, dar avand un rol important (dupa parerea mea), iar primele doua apar in mai multe episoade... Astept cu nerabdare raspunsul dumneavoastra... Va multumesc frumos!
Literatura de specialitate, (cel putin in tot ceea ce eu am citit pana acum si deloc putin!), clasifica aceste personaje, dupa cum urmeaza: imparatul- este considerat personaj secundar, iar argintarul si zgripsoroaica sunt catalogate drept personaje episodice, desi zgripsoroaica are o interventie mai mare in actiune decat argintarul, insa nu poate fi considerata personaj secundar, intrucat interventia sa in actiunea propriu-zisa nu este definitorie in abordarea sa ca personaj secundar. Totusi, intr-un basm, este foarte important sa se accentueze faptul ca personajele sunt reale si fantastice, precum si incadrarea acestora in mod corespunzator, la ''fortele binelui si ale raului'' , asadar intereseaza mai putin clasificarea acestora, in functie de rolul pe care-l au in actiune. Mult succes si o seara frumoasa!
Multumesc frumos pentru promptitudinea de care ati dat dovada... Stiu ca intr-un basm e mult mai importanta incadrarea personajelor in cele doua categorii (fortele binelui/ raului), doar ca acum aveam nevoie de clasificarea lor in functie de rolul/ locul pe care il ocupa in actiune... O seara/ noapte linistita!
E ok, ma bucur ca am putut fi utila, mult succes!
Daca nu va deranjez (prea mult), mi-ati putea spune daca sunteti de acord cu urmatoarea clasificare: personaje secundare: fratii cei mari, fetele de imparat, zmeii si imparatul; personaje episodice: zgripsoroaica, argintarul, corbul si balaurul.
PS. Va multumesc pentru timpul acordat si va rog sa ma scuzati ca va stresez cu astfel de intrebari, dar am discutat cu doua colege si fiecare avea alta parere.
Promit ca postul anterior e ultimul pe aceasta tema... Si, in incheiere, pot spune doar ca cei care au prilejul de a va avea profesoara sunt niste norocosi. Mi-as fi dorit sa va fi avut si eu profesoara, cu siguranta ca as fi invatat multe de la dumneavoastra!
Cu respect,
Adriana
Da, e pertinenta clasificarea asta, insa este bine de stiut ca parerile difera de la cititor la cititor si de aceea, chiar prin literatura de specialitate, am intalnit diferite opinii referitoare la clasificarea personajelor, insa am adoptat interpretarea pe care am gasit-o la majoritatea autorilor... daca cel putin 2-3 autorii, precum Constanta Barboi, Augustin si Doina Macarie, Mihai Roman, Silvestru Boatca, Marieta Popescu, Cecilia Stoleru etc, aveau pareri comune, atunci am decis sa iau in considerare, asa cum am spus, opinia majoritatii... ce sa mai spunem despre faptul ca specialistii insisi nu ajung la un consens, la fel cum se intampla si la sintaxa frazei, cand unii specialisti interpreteaza subiectivele drept predicative si invers si fiecare aduce argumente convingatoare, motiv pentru care, la Evaluarea Nationala, de acum vreo 2 ani, pana si profesorii corectori au avut in barem drept corecte ambele interpretari?! Deci, cel care fixeaza locul/ rolul in importanta dezvoltarii subiectului este CHIAR cititorul, pentru ca , la fel cum in limba vorbita, vorbitorul impune norma, ci nu invers, si aici '' Maria-Sa'', cititorul este cel care stabileste verdictul... dupa parerea mea, revenind la caz, as considera fetele de imparat, tot personaje episodice, intrucat personajele secundare au un rol mai putin important decat protagonistul in actiune, deci nu participa la toate momentele subiectului, ci se contureaza palid doar in cateva secvente... (parerea mea!)... oricum, interpretarile sunt impartite , deci... si evaluatorii sunt pertinenti si tin cont de faptul ca exista bunavointa studiului...( eu obisnuiam la ale mele examene sa scriu in paranteza ''apud x'' sau ''aceasta interpretare am intalnit-o in :''...'' si ma felicitau la final, apreciindu-mi interesul si rezultatele. Sper sa te fi lamurit, o noapte odihnitoare!
Multumesc foarte mult pentru apreciere, insa eu sunt convinsa ca vei ajunge sa fii o profesoara la fel de buna sau poate chiar mai buna decat mine, fiindca a fi bun inseamna, de fapt, a te dedica studiului, in mod exclusiv, asadar, cu cat deschizi mai multe carti de specialitate, cu atat te edifici mai mult, insa nu trebuie sa te ingrijorezi ca nu stii tot sau ca nu stii la fel de mult ca si alti colegi, pentru ca NIMENI NU STIE TOT! Probabil ca sunt multi colegi profesori, care cu fostul IP3 (Institut Pedagogic cu o durata de 3 ani), facut ''pe vremuri'', nestudiind, ajung sa fie mult mai slab pregatiti decat proaspetii dascali, care, in facultate, studiaza orice altceva, insa nimic din ceea ce vor avea de predat ulterior... cand aveam vreo 25 de ani, eram atat de speriata ca nu stiu absolut tot ce as vrea sa stiu, incat, chiar daca imi treceam examenele cu 9,80, ma simteam nepregatita si mi-era tare ciuda ca am pierdut cele 20 de sutimi si rugam de fiecare data profesorii examinatori sa-mi spuna unde am gresit, tocmai ca sa pot remedia... pana intr-o zi, cand o doamna inspector de lb. romana, la un curs de perfectionare, ne-a linistit , spunandu-ne ca nimeni nu poate fi perfect intr-un anumit domeniu, deci nu poate cunoaste absolut tot si ca totul se '' decanteaza'' in timp, printr-un anumit studiu... acum, sunt convinsa ca a avut dreptate, insa ceea ce nu ne-a spus a fost ca noi, profesorii, pentru a performa, trebuie sa platim un pret mult prea mare: sa renuntam la orice altceva, sa citim mereu, sa ne multumim cu doi-trei leuti, pe care sa-i reinvestim in materiale didactice, uneori, chiar sa ne neglijam sarcinile familiale si lista poate continua... oricum, am convingerea ca vei ajunge un dascal ilustru, tocmai pentru ca pari a te preocupa de ceea ce faci si sper ca nu ma voi insela... MULT SUCCES!
Buna ziua!
Va multumesc frumos pentru cuvintele frumoase, pentru ajutorul acordat si pentru sfaturile transmise. Sper ca eforturile depuse pentru realizarea acestui blog sa va fie rasplatite inzecit (daca nu aici, cel putin acolo Sus)...
O duminica frumoasa!
Multumesc frumos pentru urari... ma incanta sa vad ca exista si persoane care chiar se straduiesc sa afle mai multe, care sunt preocupate sa capteze informatii folositoare si, pentru mine, faptul ca pot ajuta e mare lucru, fiindca satisfactia interioara e imensa, cand stii ca ai pus si tu, daca nu o caramida, macar jumatate, la consolidarea profesionala a cuiva... stiu si cum e sa tot cauti raspunsul unor intrebari si sa nu ai certitudinea ca ai descoperit solutia corecta... ma bucura sa ajut, atunci cand vad ca persoana respectiva a muncit totusi inainte , cand a studiat o problema, insa are doar nevoie de confirmare, de indrumare, dar ma enerveaza teribil faptul ca pe acest blog, probabil de la elevii de gimnaziu sau chiar si de liceu, primesc ''comenzi'', de forma:'' o compunere despre...., va rog'' sau ''Spuneti-mi si mie ce functie sintactica au cuvintele din propozitia X'', dar ei nu misca un degetel sa -si rezolve sarcinile, ci vor ceva de forma ''mura-n gura'' ( care e direct corespondent cu ''rezolva si mie asta!)... atunci, ce-i drept, nu numai ca nu sunt deloc amabila, insa, de regula, ii si ''cert'', fiindca DOAR prin munca si studiu intens poti atinge culmile... Oricum, faptul ca te preocupa ceea ce faci e remarcabil si in mod sigur, iti va oferi curand multe satisfactii, chiar daca a trai din limba romana e o mare ''arta'', fiindca nu e deloc motivant , d.p.v. financiar, insa e atat de frumos, daca-ti place! O duminica placuta si tie si mult succes!
Sunt intru totul de acord cu dumneavoastra... Stiu ca salariul nu este deloc motivant, dar poti gasi satisfactii ``sufletesti``...Va spun sincer ca mi-a fost rusine sa va intreb, dar nereusind sa gasesc informatii concrete, ci doar pareri, mi-am luat inima in dinti si v-am cerut parerea... Prin bunavointa cu care mi-ati raspuns, mi-ati dat curaj... Sper insa sa nu va deranjeze... Mai am o problema, insa, de aceasta data, va marturisesc ca nu am nicio idee care ar putea fi raspunsul. Ma refer la rolului elementelor de prozodie (vers, strofa, rima si masura - pentru clasa a VI-a) în obţinerea expresivităţii unui text în versuri... Recunosc ca nu am carti de specialitate, dar in cele pe care am reusit sa le achizitionez (majoritatea carti de comentarii sau teorie literara) nu am gasit nimic concret. Nu vreau sa caut scuze, dar nimeni nu mi-a explicat acest lucru, singura am dedus ca ar fi vorba de muzicalitate, insa nu stiu daca este corect... V-as fi profund recunoscatoare, daca v-ati mai sacrifica cateva minute din timpul dumneavoastra si m-ati ajuta cu un sfat...
Da, e adevarat, insa daca ai pornit pe drumul acesta, vei avea parte de multe, multe impliniri, de satisfactii sufletesti, insa trebuie sa-ti iei in calcul si faptul ca bogata nu vei fi niciodata, deci vei trai cu ''bruma'' de bani, ce i se ofera unui profesor o viata intreaga, dar vei avea o inima plina si mare, pentru ca a munci cu copiii inseamna a ramane mereu tanara, inseamna, de fapt, lucrul cel mai frumos care i se poate intampla unui om... Nu se pune, e ok, daca-ti place ceea ce faci, nu conteaza, deci, nimic din tot ceea ce are conexiune cu partea materiala... Revenind la ceea ce m-ai intrebat, presupun ca te intereseaza rolul elementelor de prozodie pentru poezia ''Iarna'', daca ai adus discutia despre clasa a VI-a, insa, in general, cand vorbim despre elementele de prozodie, e clar ca discutia devine cam ''sablon'', adica acestea reflecta mai mereu cam acelasi lucru. Hai s-o luam gradual, deci, o sa incerc sa abordez exemplul poeziei Iarna, de V. Alecsandri : Versificatia : Masura versului este ampla, de 15-16 silabe, contribuind la amplificarea dimensiunilor tabloului, la sugestia neclintirii acestuia.
Rima este imperecheata si confera o muzicalitate discreta, armonizata cu conturul in tonuri usoare ale tabloului.
Ritmul trohaic creeaza o leganare incetinita a versului, usor monotona, insotind caderea continua a zapezii. El accentueaza sentimentele de tristete , de neliniste chiar de spaima, din primele strofe ale poeziei. Cam atat, deci te poti orienta si la alte poezii, fiindca atunci cand ritmul este trohaic si muzicalitatea versului este una aparte, impresionand prin cadenta descendenta, vie, expresiva. Sper sa te fi edificat, deci iti urez o noapte buna, fiindca o seara frumoasa, e cam tarziu sa-ti mai urez, mai ales ca, de maine, profesorii sunt din nou pe baricade...
Sunteti o draguta! Va multumesc frumos pentru explicatii, am inteles ideea, deci rolul lor se stabileste in functie de context (as putea spune). Ma interesa pentru poezia ''Peste varfuri...'' de M. Eminescu, insa nu vroiam un raspuns direct (''mura-n gura'' ca sa va citez), ci doar o sugestie ca sa pot aplica la orice opera. In ce priveste ritmul aveam cateva repere (aliteratia, asonanta), insa stiu ca nu se mai studiaza in clasa a VI-a... O noapte linistita si o zi de luni insorita (cel putin sufleteste)!
Da, asa este, ai inteles bine, intrucat contextul este cel care are relevanta maxima...multumesc pentru urari si mult succes.
Buna ziua! Imi place foarte mult ce postati! Ati putea sa ma ajutati cu opinia despre mesajul transmis , de catre acest fragment?! (Cadou, de Ion Luca Caragiala) V-as fi recunoscatoare ! Va multumesc mult! Acrivița este soția lui nenea Stasache. La oamenii aceștia se petrece bine; mă duc să-ntâlnesc pe amicul meu la locul arătat. Sunt șapte fără un sfert, și omul meu lipsește; dar n-aștept mult, și iată-l.
— Gândeam că nu vii, îmi zice el.
— Se putea, nene Stasache, să supăr pe cocoana Acrivița?
— Bine ai făcut, că ș-așa e destul de supărată.
— De ce?
— Închipuiește-ți? monșer, că acum câteva zile nenea Andrei senatorul (știi cât ține el la familia noastră!) vine, ca după obicei, la noi și zice: „Eu, mă înțelegi, s-a închis Senatul și se duc toți p-acasă, și n-am să fiu de Crăciun cu voi, si m-am gândit să v-aduc la fiștecare câte ceva ca cadou"... și scoate, si scoate, și scoate și dă-i la cadouri: și mie, și la copii, și Acriviții... Acriviții i dă un inel cu un brilănțel de toată frumusețea...
— Ei!
— Ei! Ieri dimineața, eu lipseam de acasă. Vine Mișu, profesorul — știi, Mișu al nostru, care dă meditație la băieți — vine pentru ca să le dea vacanță, și nevastă-mea pleacă să târguiască de-ale casei câte ceva, că știi, daca le lași toate pe ajunul Crăciunului, nu le mai poți prididi... Mă-ntorc eu acasă... îmi spune fata că s-a dus cuconița pân târg. Zic eu: „Bine!" Mai trece ce mai trece, se fac douăsprece, iaca vine și Acrivița foarte supărată. Zic: „Ce ai?" Zice: „Închipuiește-ți ce mi s-a întâmplat! am pierdut piatra de la inelul lui nenea Andrei."'
Orienteaza-te dupa acest model sau dupa ''Panza de paianjen'' sau dupa ''Ierni jilave'' si incearca sa rezolvi singura cerinta, fiindca nu castigi absolut nimic daca rezolva altcineva, pentru ca vei fi singura la examen, deci nu va fi nimeni cu tine... asta este si ratiunea potrivit careia profesorii de la clasa va dau aceste teme, tocmai pentru a va experimenta si a va dezvolta abilitatile conceperii unei astfel de compuneri.
Superb m-a ajutat mult la teza la romana.....Mersii mult si continua sa publici tot asa.......................... :*
Ma puteti ajuta in legatura cu mesajul transmis de textul povestea lui Harap Alb de Ion Creanga? Va rog!!
Va multumesc mult pentru postare , m-a ajutat foarte mult dar am o intrebare:Cate sunete are grupul de sunete "ce"(sau ci,ge,gi),dar "che"?
un grup de două sau trei litere notează un singur sunet:
ce, ci =c'; ge, gi = g'; che, chi = k'; ghe, ghi = g'; ceas = c 'as: 4 litere, 3 sunete; unchi = unk': 5 litere, 3 sunete; ciolan = c'olan: 6 litere, 5 sunete; gheaţă = g 'aţă: 6 litere, 4 sunete.
Notă:
Deorece în cuvinte ce conţin aceste grupuri de litere e şi i sunt în unele situaţii litere ajutătoare, iar în altele au valoare de sine stătătoare, este bine ca, pentru a se stabili valoarea lor, să se ţină cont de faptul că orice silabă are obligatoriu o vocală. Aşadar, într-o silabă ce conţine un astfel de grup, dacă nu există o altă vocală, e sau i sunt vocale.
cea-un------------------► c 'a-un: 5 litere, 4 sunete
cer ----------------► 3 litere, 3 sunete
cio-ban-----------------► c 'o-ban: 6 litere, 5 sunete
ci-re-şe-----------------► 6 litere, 6 sunete
geam -------------------► g'am: 4 litere, 3 sunete
ger ---------------------►3 litere, 3 sunete
chiar------- ------------► k 'ar: 5 litere, 3 sunete
chi-bri-turi ---------------►10 litere, 9 sunete
ghea-ţă.------------------►g'aţă: 6 litere, 4 sunete
gher-ghef ---------------►8 litere, 6 sunete
Sincer,chiar mi-a fost de folos.In ultimul moment am putut citi macar un model pentru ca la scoala nu ni s-a predat asa ceva.Faceti o treaba buna.Sunt eleva in clasa a VIII a si acesta ar putea fi un subiect de examen.Deci,din nou,spun ca m-ati ajutat cu postarea dumneavoastra.Poate mai publicati si alte subiecte de acest gen :)
Multumesc nespus de mult!M-ati ajutat foarte mult pentru examen.
Ma bucur ca ti-am putut fi de folos si iti doresc sa ai parte de mult succes. Numai bine!
N-ai pentru ce ... mult succes!
Sunteti o binecuvantare!
Multumesc.
Veti scrie asa si pentru EVALUARE NATIONALA 2015
DA
Sa ajungem sanatosi pana atunci si vom mai vedea!
Vreau si eu un text argumentativ de peste 15 randuri in care sa explic semnificatia secventei "Nimeni nu plate sari peste umbra lui"
Trimiteți un comentariu