Se da textul:
Niciodată toamna nu fu mai frumoasă
Sufletului nostru bucuros de moarte.
Palid aşternut e şesul cu mătasă.
Norilor copacii le urzesc brocarte.
Sufletului nostru bucuros de moarte.
Palid aşternut e şesul cu mătasă.
Norilor copacii le urzesc brocarte.
Casele-adunate, ca nişte urcioare
Cu vin îngroşat în fundul lor de lut,
Stau în ţărmu-albastru-al râului de soare,
Din mocirla cărui aur am băut.
Păsările negre suie în apus,
Ca frunza bolnavă-a carpenului sur
Ce se desfrunzeşte, scuturând în sus,
Foile-n azur.
Cine vrea să plângă, cine să jelească
Vie să asculte-ndemnul ne-nţeles,
Şi cu ochii-n facla plopilor cerească
Să-şi îngroape umbra-n umbra lor, în şes.
(Tudor Arghezi, Niciodată toamna)
*brocart, brocarturi, s.n. – ţesătură de mătase de calitate superioară, înflorată sau ornamentată cu fire de aur ori de argint
1 Transcrie, din text, două cuvinte obţinute prin derivare cu prefix. 2 puncte
2 Precizează două consecinţe ale utilizării cratimei în structura ,,casele-adunate”. 2 puncte
3 Alcătuieşte două enunţuri pentru a ilustra omonimia cuvântului vin. 2 puncte
4 Transcrie, din text, două structuri lexicale care conţin imagini vizuale cromatice. 4 puncte
5 Precizează valoarea expresivă a utilizării verbului a fi la timpul perfect simplu. 4 puncte
6 Menţionează două teme/ motive literare, prezente în poezie. 4 puncte
7 Explică semnificaţia unei figuri de stil identificate în strofa a doua. 4 puncte
8 Prezintă semnificaţia titlului, în relaţie cu textul poeziei date. 4 puncte
9 Motivează, prin evidenţierea a două trăsături existente în text, apartenenţa acestuia la modernism. 4 puncte
Rezolvare:
1. Cuvinte derivate cu prefixe: „îngroşat", „desfrunzeşte", „ne-nteles", „îngroape" etc.
2. Utilizarea cratimei în structura „casele-adunate" are drept consecinţă marcarea grafică a rostirii legate a două cuvinte ,prin eliminarea unei silabe. Sub raport prozodic acest fapt asigură păstrarea măsurii versului,conservarea ritmului etc.
3. Anul acesta recolta de vin a fost deosebit de bogată.
Nu ştiu dacă voi putea să vin în vacanţa aceasta la munte.
4. Două structuri lexicale care conţin imagini vizuale cromatice:„Palid aşternut e şesul cu mătasă", „Stau în ţărmu-albastru-al râului de soare", „Păsările negre suie în apus", „Foile-n azur" etc.
5. Forma verbului la perfect simplu ,fu", marchează o acţiune trecută, încheiată de curând; în text ea evidenţiază încărcătura eului liric, tristeţea, nostalgia prezenţei toamnei, dar şi a trecerii timpului etc.
6. Teme/ motive ale poeziei, de exemplu: toamna, trecerea timpului, moartea etc.
7. Semnificaţia unei figuri de stil identificate în strofa a doua a poeziei, de exemplu: epitetul cromatic „păsările negre" exprimă singurătatea toamnei; comparaţia „ca frunza bolnavă" ne trimite spre ideea de boală, spre ideea descompunerii datorate toamnei, dar şi a trecerii timpului etc.
8. Titlul poeziei, prin substantivul „toamna", nu ne trimite cu gândul numai la anotimpul respectiv, ci şi la ideea apropierii unui sfârşit; aflat în relaţie cu adverbul „niciodată", aşezat în poziţie iniţială, se accentuează ideea timpului trecător şi ireversibil; pentru a ne da posibilitatea interpretării, a reflexiei, în final, apar, nu întâmplător, punctele de suspensie etc.
9. Apartenenţa la modernism este motivată de tematica poeziei, de crizele existenţiale, condiţia efemeră a condiţiei umane, sentimentul nostalgic al apropierii morţii. în cazul lui Arghezi, un rol important în configurarea modernismului operei sale îl are modul particular de folosire a limbajului, cât şi structura aleatorie a textului etc.
NOTA BENE!
Intelegerea textului
■ Desi a debutat sub steaua literara a simbolismului, Arghezi se va detasa treptat de retorica sugestiv-muzicala a acestuia, evoluand - temperamental si artistic - catre o materializare din ce in ce mai consistenta a perceptiei asupra lumii; in acest sens, E. Lovinescu precizeaza: "pe cand estetica simbolista are o tendinta fireasca spre abstractie, pe care o impinge pana la spiritualizarea materiei, estetica argheziana procedeaza invers prin materializare."
■ Si totusi, poemul arghezian mentionat (din volumul Cuvintele potrivite, 1927) mai pastreaza - in prima strofa - legatura cu simbolismul, prin imagini plastice de stampa japoneza (asocierile cu stralucitoarele materiale - "matasa" si "brocartele"), ce amintesc de tehnica picturala din pastelurile lui Adrian Maniu.
■ Peste lava eruptiva a temperamentului arghezian s-a suprapus o seninatate contemplativa a spiritului care priveste aproape "bucuros" la toamna dinlauntrul sau si din intreaga fire, familiarizandu-l deja cu ideea sfarsitului natural si uman.
■ Imaginile picturale luminoase se intuneca treptat si isi pierd caracterul descriptiv, sugerand consistenta tot mai grea a obiectelor, a formelor vegetale si intomnarea fiintei, a carei silueta opacizata de scurgerea timpului "isi ingroapa umbra-n umbra" plopilor desfrunziti.
Identificarea particularitatilor stilistice
■ Din punct de vedere semantic, metafora argheziana (procedeul stilistic cel mai frecvent) asociaza termeni distincti ca inteles, ori chiar aflati in opozitie binara ("Norilor copacii le urzesc brocarte"; "Din mocirla carui aur am baut"; "Si cu ochii-n facla [] Sa-si ingroape umbra []"); de aceea, expresia metaforica se asociaza cu oximoronul, figura sintactico-semantica, care genereaza o forma particulara a antitezei (de exemplu, "urzeala" este specifica tesaturilor rare, usoare, in timp ce "brocartul" se formeaza din tesaturi compacte, de fire suprapuse in relief care cad in falduri grele).
■ Epitetele cromatice ("palid", "albastru", "negre", "sur") evolueaza progresiv catre tonurile inchise, sugerand deopotriva ofilirea elementelor vegetale si a omului in toamna vietii lui.
■ Metaforele, ce reunesc in mod predilect termeni concreti, alterneaza cu niste comparatii de aceeasi factura asociate cu epitete: "Casele-adunate ca niste urcioare/ Cu vin ingrosat; "Ca frunza bolnava a carpenului sur".
■ Tautologiile fie ca utilizeaza termeni din aceeasi familie lexicala ("Ca frunza [] ce se desfrunzeste"), fie ca acorda aceluiasi cuvant valori sintactice distincte: "Sa-si ingroape umbra-n umbra lor, in ses" (complement - direct si complement circumstantial de loc).
■ Dislocarile sintactice, frecvente in limbajul poetic arghezian, creeaza subtile nuante semantice: astfel, adverbul de timp compus "niciodata", plasat la inceputul primului vers (si in titlul poezieI), intarit de forma verbala negativa "nu fu mai frumoasa", isi modifica sensul primar intr-unui pozitiv; intre epitetul personificator "palid" si substantivul determinat "sesul" s-a intercalat predicatul "e asternut"; complementul-obiect indirect "norilor" (cu accent asupra elementului cosmic) a fost antepus deopotriva subiectului si predicatului (topica uzuala: "Copacii [le] urzesc brocarte norilor").
■ Forma de dativ arhaic ("Niciodata toamna nu fu mai frumoasa/Sufletului nostru"), insotita de procedeul ingambamentului, ingaduie ca accentul liric sa cada in mod egal asupra adjectivului "mai frumoasa" - de la sfarsitul primului vers - si asupra sintagmei-cheie din poem "sufletului nostru" - asezata chiar la debutul versului urmator.
■ Un procedeu romantic tipic eminescian, preluat apoi si de T. Arghezi, este folosirea conjunctivului fara marca ,vie =sa vina!) cu valoarea semantica a unui imperativ mai slab, pe care-1 putem echivala cu o rugaminte resemnata din partea poetului catre cititor de a asculta mesajul discret al venirii toamnei; forma verbala aleasa este un regionalism, precum si in cazul altor cuvinte: "matasa", "urcioare".
Nota bene:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu