Scrie un eseu de 2 -
3 pagini în care să prezinţi tema şi viziunea despre lume,
reflectate într-o nuvelă studiată. În elaborarea eseului, vei
avea în vedere următoarele repere:
- evidenţierea tipului de nuvelă pentru care ai optat şi a
trăsăturilor care fac posibilă încadrarea într-o tipolologie într-un curent
cultural/ literar, într-o perioadă sau într-o orientare tematică;
- prezentarea temei nuvelei, reflectată în textul narativ ales, prin referire la două episoade/ secvenţe narative;
- sublinierea a patru elemente ale textului narativ, semnificative pentru ilustrarea viziunii despre lume
a autorului/ a naratorului (de exemplu: acţiune, conflict, relaţii temporale şi spaţiale, construcţia
subiectului, particularităţi ale compoziţiei, perspectivă narativă, tehnici narative, construcţia
personajului, modalităţi de caracterizare, limbaj etc.);
- exprimarea unei opinii argumentate, despre modul în care tema şi viziunea despre lume sunt
reflectate în nuvela aleasă.
Nuvela este o specie a genului epic în proză cu o acţiune mai amplă decât a
schiţei şi a povestirii şi cu o construcţie mai complexă, datorită conflictelor
mai numeroase, numărului crescut de personaje, precum şi posibilităţii de
evoluţie a personajelor principale. Nuvela istorică dezvoltă o acţiune
inspirată, de obicei, din fapte şi evenimente reale. În general, personajul
principal aparţine tipului domnitorului sângeros, în jurul căruia
gravitează omul de încredere, duşmanul ascuns, doamna / domniţa angelică,
boierii uneltitori, sfetnicul înţelept ( de exemplu, Costache Negruzzi, Alexandru
Lăpuşneanu, Sobieski şi românii, Al. Odobescu, Mihnea Vodă cel Rău,
Doamna Chiajna); cronologia este liniară, iar finalul concentrează în mod
artificial întregul; construcţia, riguroasă, poate îmbrăca aspecte dramatice
(structura compoziţională se realizează prin înlănţuirea unor episoade,
secvenţe narative memorabile); accentul cade pe densitatea faptelor; „culoarea”
locală este creată prin diferite procedee (descrieri de interioare, de
vestimentaţie, specifică ceremoniilor domneşti, prin valorile stilistice ale
limbii folosite). Alexandru Lăpuşneanul, nuvela lui Costache
Negruzzi, apare la Iaşi, în 1840, în primul număr al revistei Dacia
literară, inaugurând seria operelor de inspiraţie istorică în literatura
română. Sub influenţa programului romantismului românesc, sintetizat în
articolul Introducţie, al lui Mihail Kogălniceanu (articolul-program
al revistei ), C. Negruzzi valorifică informaţiile cuprinse în cronicile
moldovene într-o creaţie clasică prin sobrietatea construcţiei, pregnanţa
caracterelor şi vigoarea conflictelor. Autorul a indicat ca sursă a
scrierii sale cronica lui Miron Costin. În realitate, Grigore Ureche a
consemnat, în Letopiseţul Ţării Moldovei, fapte din cele două domnii
ale lui Alexandru Lăpuşneanu (1552-1561, 1564-1568). De la Grigore
Ureche sunt preluate informaţiile despre a doua domnie a lui Alexandru
Lăpuşneanu: intrarea domnitorului în ţară,
cu ajutor turcesc; respingerea lui de către solia marilor boieri; politica
externă şi internă (distrugerea cetăţilor cerută de turci, înţelegerea cu
craiul polonez, fuga boierilor în Polonia); moartea domnitorului, suspectată ca
ucidere prin înşelătorie. Fidelitatea faţă de cronică în ceea ce priveşte
evenimentele majore este necesară pentru obţinerea veridicităţii atmosferei.
În privinţa celorlalte personaje, C. Negruzzi a ignorat consemnările cronicii.
Astfel, în realitate, domnitorul Tomşa fuge în Polonia, la Liov, însoţit de
Moţoc vornicul, Veveriţă postelnicul şi Spancioc spătarul. Aici sunt
decapitaţi, din ordinul „craiului” leşilor, în urma intervenţiei lui Lăpuşneanu
prin intermediul turcilor. Sfârşitul atribuit în nuvelă lui Moţoc este, de
fapt, acela al boierului moldovean Batişte Veveli, ucis de o mulţime de ţărani,
din cauza laşităţii domnitorului Alexandru Iliaş, care îl îndepărtează de lângă
el (evenimentul este descris în cronica lui Miron Costin). Modificările
aduse modelului cronicăresc sunt explicabile prin finalitatea urmărită: cronicarii
urmăresc consemnarea faptelor şi evenimentelor istorice cât mai fidel; C.
Negruzzi este creator de literatură, iar aceasta presupune metamorfozarea
personalităţilor reale, atestate de cronică, în personaje literare. În
nuvelă, există scene şi episoade care aparţin în totalitate ficţiunii (
uciderea lui Lăpuşneanu prin intervenţia Ruxandei, a lui Spancioc şi Stroici,
invitaţia la ospăţ printr-o „deşănţată cuvântare”, ameninţarea cu moartea
adresată tuturor celor prezenţi în scena călugăririi, decapitarea boierilor
ucişi şi aşezarea capetelor într-o piramidă, în conformitate cu rangul deţinut
etc.). Ca structură compoziţională, nuvela este alcătuită din patru părţi,
fiecare precedată de câte un moto semnificativ. Fiecare parte este structurată
printr-o înlănţuire de episoade, care urmăresc un conflict
concentrat în jurul personajului principal. Expoziţiuneaprezintă
reîntoarcerea lui Lăpuşneanu în Moldova, cu ajutor străin.Întors în Moldova cu
ajutor străin, Alexandru Lăpuşneanu este întâmpinat la hotar de patru boieri –
Spancioc, Stroici, Veveriţă şi Moţoc - , care îl informează că „norodul” nu îl
vrea şi îi cer să se întoarcă de unde a venit. Afirmându-şi hotărârea de a-şi
recăpăta tronul, Lăpuşneanu dă dovadă de fermitate şi de tărie de caracter. Un fragment
al acestei replici devine motoul primei părţi a nuvelei: „ Dacă voi nu mă
vreţi, eu vă vreu…”. Personajele sunt particularizate prin atitudini, gesturi,
limbaj. Dacă în cronică relatarea şi prezentarea sunt făcute în stil indirect,
în nuvelă stilul direct contribuie decisiv la fixarea caracterelor. Chiar dacă
naratorul obiectiv şi omniscient prezintă scena dintr-o perspectivă
supraordonată, intervenţiile directe ale personajelor sunt cele care contribuie
la fixarea scenei în memoria cititorului. Detaliile umplu de substanţă
relatarea: „ a căruia ochi scânteiară ca un fulger”, „se închinară până la
pământ, fără a-i săruta poala după obicei”. Conflictul, factor
determinant în desfăşurarea acţiunii unei opere epice sau dramatice, se
prefigurează de la început: boierii nu sărută poala voievodului,
Lăpuşneanu îi priveşte cu dispreţ. Personajele implicate în acest conflict
exterior au interese şi concepţii diferite. Întâlnirea lui Lăpuşneanu
cu boierii constituie, de fapt, intriga nuvelei. Fiecare dintre
cele patru motouri are funcţie rezumativă, anticipând acţiunea prezentată în
partea nuvelei pe care o precede. Întors la domnie, Lăpuşneanu ia măsuri
energice împotriva boierilor care l-au trădat: pune să fie arse cetăţile, ca să
elimine posibilitatea de a complota, taie capete, pe care le atârnă în faţa
palatului ca exemplu , confiscă averile. Setea de răzbunare îl domină, iar
vărsarea de sânge îi mângâie orgoliul rănit. Una dintre jupânesele boierilor
ucişi o aşteaptă pe doamna Ruxanda în faţa palatului şi o roagă să intervină pe
lângă domnitor pentru a înceta cu omorurile, ameninţând-o că va fi responsabilă
în faţa lui Dumnezeu pentru crimele soţului ei: „Ai să dai sama, doamnă!” Intervenţia
domniţei, personaj prezentat în antiteză cu domnitorul, este timidă şi
determină o reacţie violentă a soţului, care „duce mâna la hamger”.
Stăpânindu-se, domnitorul îi promite un „leac de frică”. Sărbătoarea Sf. Ioan
este prilejul folosit de voievod pentru a-i invita pe boierii adunaţi la
biserică la un ospăţ de reconciliere. Scena este semnificativă pentru definirea
caracterului personajului principal. Îmbrăcat în ţinută de gală, voievodul ţine
o cuvântare impresionantă, dar cu totul nesinceră. Disimulându-şi intenţiile,
Lăpuşneanu face efortul de a-şi domina trăirile interioare, iar acest efort
transpare în aspecte fizionomice: „era foarte galben la faţă”. Discursul este
un „model” de ipocrizie. Scena dezvăluie un personaj foarte inteligent, care
ştie să-şi calculeze reacţiile şi gesturile astfel încât să obţină efectul
scontat. Nimic demagogic nu transpare din acest discurs, deşi menirea lui este
de a impresiona asistenţa prin retorism. Gesturile dau veridicitate cuvintelor:
„îşi făcu cruce”. La palat, cei 47 de boieri sunt masacraţi de slujitorii
pregătiţi pentru acest eveniment. Moţoc asistă, obligat de domnitor, la scena
masacrului, fără a şti care îi este soarta. Câţiva fugari dau de ştire în afara
zidurilor palatului despre măcel, ceea ce contribuie la adunarea unei mulţimi
dezlănţuite în faţa porţilor ferecate. O voce din mulţime se impune ca voinţă,
determinând cristalizarea cererilor într-o singură revendicare: „Capul lui
Moţoc vrem!” . Naraţiunea atinge punctul culminant în acest
moment, strigătul mulţimii devenind motoul părţii a treia a nuvelei. Moţoc este
sacrificat, domnitorul îndeplinindu-şi promisiunea iniţială: „Îţi făgăduiesc că
sabia mea nu se va mânji de sângele tău, te voi cruţa, căci îmi eşti trebuitor,
ca să mă mai uşurezi de blăstemurile norodului”. Domnitorul pozează în ipostaza
de apărător al intereselor „prostimii, dispreţuită, în realitate, ca şi boierii
trădători. „Leacul de frică” îi este administrat doamnei Ruxanda fără
menajamente: Lăpuşneanu însuşi construieşte piramida celor 47 de capete.
Masacrul boierilor este urmat de alte pedepse, dar promisiunea făcută doamnei
Ruxanda este respectată: celor rămaşi în viaţă nu li se mai taie capetele. Lăpuşneanu
se retrage în cetatea Hotin, pentru a fi mai aproape de hotare, neliniştit de
fuga lui Spancioc şi Stroici, care au reuşit să scape de urmărirea oamenilor
domniei. Îmbolnăvindu-se de friguri, el cere să fie călugărit, dar, când îşi
revine din leşin, îi ameninţă cu moartea pe toţi cei prezenţi, printre care se
află chiar fiul său. Spancioc şi Stroici se întorc în Moldova, şi îi
propun doamnei Ruxanda să-l otrăvească pe domnitor pentru a-şi salva viaţa.
Doamna ezită şi cere sfatul mitropolitului Teofan. Intervenţia acestui personaj
episodic este hotărâtoare pentru fixarea destinului domnitorului. Ipocrit şi
disimulat, mitropolitul o sfătuieşte indirect pe doamna Ruxanda să-şi ucidă
soţul, lăsându-i impresia că a absolvit-o de vină. Imoralitatea mitropolitului
este însă evidentă. El foloseşte, referindu-se la domnitor, o formulă pentru
iertarea morţilor, deşi acesta este încă în viaţă: „Cumplit şi crud este omul
acesta, fiica mea; Domnul Dumnezeu să te povăţuiască. Iar eu mă duc să gătesc
tot pentru purcederea noastră cu noul nostru domn; şi pre cel vechi, Dumnezeu
să-l ierte şi să te ierte şi pre tine.” Ultima ameninţare a domnitorului – „De
mă voi scula pre mulţi am să popesc şi eu” – rămâne fără finalizare, ilustrând
furia neputincioasă a unui personaj care a dominat totul. Deznodământul
acţiunii nu coincide cu finalul operei. Acesta concentrează
artificial întregul şi îi aparţine naratorului omniscient, care face legătura
dintre timpul cronicii şi timpul cititorului (timpul diegezei şi timpul
relatării ) : „ Acest fel fu sfârşitul lui Alexandru Lăpuşneanul, care lăsă o
pată de sânge în istoria Moldovei. La mănăstirea Slatina, zidită de el, unde e
îngropat, se vede şi astăzi portretul lui şi al familiei sale”. Perspectiva
asupra evenimentelor relatate este aceea a naratorului obiectiv şi omniscient. Culoarea de epocă se
obţine prin reconstituirea fidelă a obiceiurilor, a vestimentaţiei şi a
relaţiilor dintre personaje. Verosimilitatea relatării este susţinută de
îmbinarea dintre elementul real, preluat din cronică şi elementul fictiv, rod
al imaginaţiei scriitorului care nu este cronicar, ci creator de literatură.
Cronologia este liniară, succesiunea faptelor este previzibilă, întrucât între
evenimente se stabilesc relaţii de cauzalitate şi consecutivitate. Caracterul
liniar nu exclude întreruperile (întoarceri în timp,
pauze descriptive ). De exemplu, scena întâlnirii dintre doamna Ruxanda şi
Alexandru Lăpuşneanu este precedată de relatarea acţiunilor domnitorului, care
au drept consecinţă instaurarea autorităţii acestuia asupra boierilor şi este
întreruptă de o retrospectivă (destinele urmaşilor lui Petru Rareş –
Iliaş, Ştefan şi Ruxanda ) şi de o pauză descriptivă (portretul
doamnei – vestimentaţie, figură, stare de spirit ). Partea a treia a nuvelei
are un accentuat caracter dramatic. Compusă din şase scene –
cuvântarea lui Lăpuşneanu în biserică, sosirea boierilor la palat, dispunerea
acestora în jurul mesei, ospăţul, măcelul, adunarea mulţimii şi sacrificarea
lui Moţoc, construirea piramidei din capetele boierilor ucişi – această parte a
nuvelei are un rol esenţial în ilustrarea stilului narativ abordat de C.
Negruzzi. Decorurile se schimbă – de la biserică la sala de ospeţe -,
personajele sunt distribuite în „scenă” astfel încât să evidenţieze personajul
principal. Acesta este pus să evolueze în faţa unui public larg sau foarte
restrâns, ceea ce creează o tensiune acumulată până în momentul
deznodământului. Succesiunea climax – anticlimax pregăteşte momentul
sacrificării lui Moţoc. Momentele tensionate alternează cu pauze descriptive (
cuvântarea de la biserică şi sosirea boierilor la palat sunt urmate de o
descriere minuţioasă a obiceiurilor legate de ospeţele organizate la Curte ). Naratorul
omniscient accentuează trăsăturile personajului principal, ca un
regizor care fixează lumina reflectoarelor pe un actor,urmărindu-i reacţiile şi
gesturile: „El râdea; iar Moţoc, silindu-se a râde, ca să placă stăpânului,
simţea părul zburlindu-i-se pe cap şi dinţii săi clănţănind. Şi cu adevărat era
groază a privi această scenă sângeroasă. Închipuiască-şi cineva …” Legătura
narator – cititor ( „Închipuiască-şi cineva…” ) subliniază construcţia
dramatică a scenei, întrucât realizează unirea tuturor instanţelor narative –
narator, personaj, cititor – printr-un discurs care aduce în momentul
prezentului întreaga acţiune. Reacţiile personajului secundar Moţoc potenţează
trăsăturile de caracter ale personajului principal, caracterizat direct succint.
Surprins în relaţie cu un singur personaj – Moţoc – sau cu un personaj
colectiv – boierii ( adunaţi fie la biserică, fie la palat ) – Lăpuşneanu se
defineşte treptat, ca un personaj puternic individualizat, caracterizat
complex. Construcţia personajului se realizează prin asocierea a două
dimensiuni: una socială, exterioară, şi una psihologică, interioară.
Dimensiunea socială îl încadrează în tipologia domnitorului despotic şi
autoritar, care întreprinde o serie de acţiuni menite să-i consolideze
autoritatea. Până la un punct, acţiunile lui Lăpuşneanu sunt justificate.
Altele frizează patologicul, dezvăluind un caracter impulsiv, însetat de sânge
şi incapabil să se controleze. Relaţiile cu cei din jur sunt de natură
conflictuală: Lăpuşneanu – boieri, Lăpuşneanu – doamna Ruxanda, Lăpuşneanu
– mitropolitul Teofan. Dimensiunea psihologică se construieşte prin raportare
la conflictele exterioare. Foarte rar, apar notaţii ale autorului care
sugerează anumite trăsături de caracter: „urâtul caracter”, „deşănţată
cuvântare”. Toate firele narative sunt susţinute de evoluţia personajului
principal, al cărui caracter se construieşte pe parcursul acţiunii. Limbajul,
atitudinile care îi sunt atribuite îl particularizează ca personaj literar,
realizând trecerea de la cronică la literatură, prin ficţiune. Aşadar, autorul
ilustrează o temă cu finalitate moralizatoare. Readucând trecutul în atenţia
cititorului, Costache Negruzzi nu face muncă de cronicar. El reconstituie o
epocă şi imaginea unui personaj din perspectiva romantică a celui care
interpretează trecutul, pentru a-i sublinia valoarea de lecţie de viaţă.- prezentarea temei nuvelei, reflectată în textul narativ ales, prin referire la două episoade/ secvenţe narative;
- sublinierea a patru elemente ale textului narativ, semnificative pentru ilustrarea viziunii despre lume
a autorului/ a naratorului (de exemplu: acţiune, conflict, relaţii temporale şi spaţiale, construcţia
subiectului, particularităţi ale compoziţiei, perspectivă narativă, tehnici narative, construcţia
personajului, modalităţi de caracterizare, limbaj etc.);
- exprimarea unei opinii argumentate, despre modul în care tema şi viziunea despre lume sunt
reflectate în nuvela aleasă.
Un comentariu:
Sarut mana .Sunteti o profesoara foarte buna .Imi puteti da ,va rog , o parale literara intre textul dramatic "O scrisoare pierduta" de I.L.Caragiale vs. spectacolul in regia lui Liviu Ciulei .Va rog acum daca se poate,am nevoie urgent . Sarut mana !! :* :(
Trimiteți un comentariu