PROFIL REAL şi PROFIL UMANIST
– TEME COMUNE –
*TRĂSĂTURI ALE CURENTELOR CULTURALE/ LITERARE reflectate în textele literare studiate sau în texte la prima vedere.*PERIOADA VECHE: CURENTE CULTURALE/ LITERARE ÎN SECOLELE XVII-XVIII
* Umanismul: Grigore Ureche, Miron Costin, Ion Neculce
* Iluminismul: Şcoala Ardeleană
*PERIOADA MODERNĂ:
a. SECOLUL AL XIX-LEA – ÎNCEPUTUL SECOLULUI AL XX-LEA
*Perioada paşoptistă (Paşoptismul): Revista „Dacia literară”
– „Malul Siretului” de Vasile Alecsandri ( pastel)
sau
– „Alexandru Lăpuşneanul” de Costache Negruzzi (nuvelă comentariu + caracterizarea protagonistului)
*Criticismul junimist. Junimea şi „Convorbiri literare” (eseu)
1. Titu Maiorescu (autor canonic) – studii critice la alegere
– „O cercetare critică asupra poeziei române de la l867”
sau
– „Eminescu şi poeziile lui”
sau
– „În contra direcţiei de astăzi în cultura română”
sau
– „Comediile d-lui I.L.Caragiale”
2. Ion Creangă (autor canonic) -
– „Povestea lui Harap-Alb” (basm cult) – comentariu + caracterizarea personajului de basm cult
b. CURENTE CULTURALE/ LITERARE ÎN SECOLUL AL XIX-lea ŞI ÎNCEPUTUL SECOLULUI AL XX-LEA (romantismul, realismul, simbolismul)
* Romantismul (definiţie, trăsături, reprezentanţi)
3. Mihai Eminescu – (autor canonic) – poet romantic (cel puţin două poezii)
- „Revedere”
sau
- „Dorinţa”
sau
- „Floare albastră”
sau
- „Luceafărul”
sau
- „Odă (în metru antic)”
sau
- „Scrisorile”
* Realismul (definiţie, trăsături, reprezentanţi)
4. Ioan Slavici (autor canonic) – scriitor realist
- „Moara cu noroc” (nuvelă) – comentariu literar + caracterizarea personajului de nuvelă
DRAMATURGIA
* Comedia realistă (definiţie, trăsături)
5. Ion Luca Caragiale (autor canonic) – scriitor realist
- „O scrisoare pierdută” (comedie) – comentariu literar + caracterizarea unui personaj de comedie/ personaj dramatic (Zoe Trahanache/ Zaharia Trahanache/ Nae Caţavencu/ Agamemnon Dandanache/ Ghiţă Pristanda etc.)
* Simbolismul (definiţie, trăsături, reprezentanţi)
6. George Bacovia (autor canonic) – poet simbolist
- „Plumb”
sau
- „Lacustră”
sau
- „Decor”
sau
- „De iarnă”
sau
- „Nocturnă”
c. PERIOADA INTERBELICĂ
*CURENTE CULTURALE/ LITERARE ÎN PERIOADA INTERBELICĂ
* Modernismul românesc (definiţie, trăsături, reprezentanţi)
7. Eugen Lovinescu (autor canonic) – istoric şi critic literar, estetician şi prozator (iniţiatorul modernismului românesc)
- „Istoria literaturii române moderne”, capitolul „Creaţia obiectivă: L.Rebreanu: Ion” sau alt studiu
* Orientări tematice în romanul interbelic (eseu-studiu de caz)
Modernismul. Tipuri de roman în perioada interbelică
8. Liviu Rebreanu (autor canonic) – scriitor realist
- „Ion” (roman realist-obiectiv) – comentariu literar + caracterizarea personajului de roman interbelic (Ion)
9. George Călinescu (autor canonic) – scriitor modern
- „Enigma Otiliei” (roman realist-obiectiv) – comentariu literar + caracterizarea personajului de roman interbelic (Felix Sima/ Otilia Mărculescu etc.)
10. Camil Petrescu (autor canonic) – scriitor modern
- „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război” (roman subiectiv/ roman al experienţei) – comentariu literar + caracterizarea personajului de roman interbelic subiectiv (Ştefan Gheorghidiu)
sau
- „Patul lui Procust” (roman subiectiv/ roman al experienţei) – comentariu literar + caracterizarea personajului de roman interbelic subiectiv (George Demetru Ladima)
sau
Mircea Eliade – ATENŢIE! NU este scriitor canonic
- „Maitreyi” (roman subiectiv/ roman al experienţei) – – comentariu literar + caracterizarea personajului de roman interbelic subiectiv (Allan, Maitreyi)
*Poezia interbelică modernă
11. Tudor Arghezi (autor canonic) – poet modern
- „Testament”– artă poetică – poezie modernă
sau
- „Flori de mucigai” – artă poetică – poezie modernă
12. Lucian Blaga (autor canonic) – poet modern
- „Eu nu strivesc corola de minuni a lumii” – artă poetică – poezie modernă
sau
- „Lumina” – poezie modernă
sau
- „Gorunul” – poezie modernă
13. Ion Barbu (autor canonic) – poet modern
- „Riga Crypto şi lapona Enigel” – poezie epică, poezie modernă
sau
– „Din ceas dedus… („Joc secund”)- artă poetică – poezie modernă
* Tradiţionalismul (definiţie, trăsături, reprezentanţi)
14. Mihail Sadoveanu (autor canonic) – scriitor tradiţional
- „Baltagul” (roman realist-obiectiv tradiţional) – comentariu literar + caracterizarea personajului de roman interbelic (Vitoria Lipan)
Vasile Voiculescu – poet tradiţional
- „În grădina Ghetsemani” – poezie tradiţională
sau
Ion Pillat – poet tradiţional
- „Aci sosi pe vremuri”– poezie tradiţională
d. PERIOADA POSTBELICĂ
*Romanul în perioada postbelică (eseu)
15. Marin Preda (autor canonic) – scriitor realist
- „Moromeţii” (roman realist-obiectiv) – comentariu literar + caracterizarea personajului de roman postbelic (Ilie Moromete)
sau
- „Cel mai iubit dintre pământeni” (roman realist-subiectiv) - comentariu literar + caracterizarea personajului de roman postbelic (Victor Petrini)
*Poezia în perioada postbelică
* Neomodernismul (trăsături, reprezentanţi)
16. Nichita Stănescu (autor canonic) – poet neomodernist
- „Leoaică tânără, iubirea” – artă poetică, poezie postbelică şi neomodernistă
sau
- „Poveste sentimentală” – artă poetică, poezie postbelică şi neomodernistă
sau
- „Cântec” – artă poetică, poezie postbelică şi neomodernistă
sau
- „Lecţia despre cub” – artă poetică, poezie postbelică şi neomodernistă
- „Către Galateea” – artă poetică, poezie postbelică şi neomodernistă
17. Marin Sorescu (autor canonic) – poet neomodernist
- „Echerul” – poezie postbelică şi neomodernistă
sau
- „Poveste” - poezie postbelică şi neomodernistă
* Postmodernismul (definiţie, trăsături, reprezentanţi)
Mircea Cărtărescu – poet postmodern
- „Georgica a IV-a” – poezie postbelică şi postmodernistă
sau
- „Ciocnirea” – poezie postbelică şi postmodernistă
sau
- „Levantul” – epopee postbelică
* Teatrul în perioada postbelică
17. Marin Sorescu (autor canonic) – dramaturg neomodernist
- „Iona” (dramă postbelică/ text dramatic postbelic) – comentariu literar + caracterizarea protagonistului Iona
N.B.
Numerele din dreptul numelor indică totalul autorilor canonici (obligatorii) pentru ambele profiluri.
****************************************************************************
PROFILUL UMANIST
PROFILUL UMANIST
TEME ÎN PLUS
*FUNDAMENTE ALE CULTURII ROMÂNE- Originile şi evoluţia limbii române (eseu)
*PERIOADA MODERNĂ:
a. Secolul al XIX-lea – începutul secolului al XX-lea:
- România, între Occident şi Orient (eseu)
b. CURENTE CULTURALE/ LITERARE ÎN SECOLUL AL XIX-lea ŞI ÎNCEPUTUL SECOLULUI AL XX-LEA
*Prelungiri ale romantismului şi clasicismului
- „Rugăciune” de Octavian Goga
sau
- „De demult” de Octavian Goga
sau
- „Mânioasă” de George Coşbuc
sau
- „Moartea lui Fulger” de George Coşbuc
c. PERIOADA INTERBELICĂ:
CURENTE CULTURALE/ LITERARE ÎN PERIOADA INTERBELICĂ
*DRAMA
- „Jocul ielelor” de Camil Petrescu (scriitor canonic)
*Avangardismul – (definiţie, trăsături, reprezentanţi)
- „Ora fântânilor” de Ion Vinea
* Identitate culturală în context european (eseu)
D. PERIOADA POSTBELICĂ
*Un roman scris după 1980:
- „Femeia în roşu” de Mircea Nedelciu, Adriana Babeţi şi Mircea Mihăieş (apărut în decembrie 1990)
sau
- „Zmeura de câmpie” de Mircea Nedelciu (apărut în 1984)
11 comentarii:
Poate pica eseu despre T.Maiorescu sau E.Lovinescu la profil real
Dupa parerea mea, nu.
Buna ziua, dna prof! Am vazut ca la real nu se cere "Moara cu noroc" de Slavici? La fiu-miu la liceu s-a studiat asiduu.
Aveti cumva rezolvarile de la simularea 2015, de acum din martie?
La profil uman, este necesar sa se cunoasca ''Moara cu noroc'' de I. Slavici, insa la real, nu, dupa cum chiar subiectele de mai sus arata. Din pacate, rezolvarile simularii nu le am scrise, pentru ca le-am rezolvat oral.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
1. câte 1 punct pentru numirea fiecărui sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor date (de
exemplu: mâhnire – tristeţe; apucă – luă) 2 x 1 p. = 2 puncte
2. explicarea rolului cratimei în secvenţa indicată (marchează pronunţarea legată a două cuvinte) 2 puncte
3. construirea oricărui enunţ în care se foloseşte corect o locuţiune/expresie cu substantivul indicat 2 puncte
4. câte 2 puncte pentru precizarea oricăror două motive literare prezente în textul dat (de exemplu:
tăcerea, privirea) 2 x 2 p. = 4 puncte
5. menţionarea tipului de perspectivă narativă din textul dat (perspectivă narativă de tip obiectiv) 4 puncte
6. câte 2 puncte pentru selectarea oricăror două secvenţe care conturează dimensiunea temporală
(de exemplu: astă-seară; Îndelung au stat astfel) 2 x 2 p. = 4 puncte
7. prezentarea rolului verbelor la timpul perfect simplu, în textul dat: prezentare adecvată şi
nuanţată – 4 p./ prezentare schematică, ezitantă – 2 p. 4 puncte
8. − câte 1 punct pentru menţionarea oricăror două trăsături ale genului epic, prezente în textul dat
(de exemplu: prezenţa instanţelor comunicării narative – narator, personaje; folosirea naraţiunii ca
mod de expunere) 2 x 1 p. = 2 puncte
− câte 1 punct pentru ilustrarea, cu câte un exemplu din textul dat, a fiecăreia dintre cele două
trăsături menţionate 2 x 1 p. = 2 puncte
9. – comentarea secvenţei citate: comentare adecvată şi nuanţată – 3 p.; comentare schematică,
ezitantă – 2 p.; încercare de comentare – 1 p. 3 puncte
– respectarea precizării privind numărul de cuvinte 1 punct
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
− structura discursului de tip argumentativ:
· formulare adecvată a ideilor în scris: text clar organizat, coerent, cu echilibru între cele trei
componente: ipoteza, enunţarea şi dezvoltarea argumentelor, concluzia – 4 p./ formulare
parţial adecvată – 2 p. 4 puncte
· utilizare adecvată a mijloacelor lingvistice utile exprimării unei aprecieri (de exemplu: verbe
de opinie, adverbe/locuţiuni adverbiale de mod folosite ca indici ai subiectivităţii evaluative,
conjuncţii/locuţiuni conjuncţionale cu rol argumentativ, utilizate pentru exprimarea raporturilor
de tip cauzal, consecutiv, final, concluziv etc., conectori argumentativi) – 4 p./ utilizare parţial
adecvată – 2 p. 4 puncte
− conţinutul argumentării:
· formularea ipotezei/a propriei opinii faţă de problematica propusă 2 puncte
· câte 3 puncte pentru enunţarea fiecăruia dintre cele două argumente adecvate ipotezei
2 x 3 p. = 6 puncte
· câte 3 puncte pentru dezvoltarea corespunzătoare a fiecăruia dintre cele două argumente enunţate:
dezvoltare clară, nuanţată – 3 p.; încercare de dezvoltare, schematism – 1 p. 2 x 3 p. = 6 puncte
· formularea unei concluzii pertinente 2 puncte
Buna ziua.Am si eu o intrebare:la real pot scrie ,,In gradina Ghetsemani,, de Vasile Voiculescu in locul lui Ion Pillat?,,Luceafarul,, la Eminescu si cat despre Moara cu noroc desi nu se cere trebuie sa o stim deoarece cere relatia dintre doua personaje dintr-o nuvela,nu?sau particularitati de constructie ale unui personaj de Ioan Slavici.Iar la Nichita Stanescu pot scrie despre ,,Lectia despre cub,,?si crede-ti ca ar putea sa pice poezie de Cosbuc sau Goga precum si roman intre 1960-1980 si dupa 1980? multumesc frumos .
Da, poti scrie '' In gradina Ghetsemani'', de V. Voiculescu, in locul unei poezii scrise de I. Pillat, la fel cum poti alege ''Luceafarul'' pentru M. Eminescu. Cat despre '' Moara cu noroc'' , daca esti la real, ei bine, voua nu vi se mai cere ''relatia dintre doua personaje'', fapt confirmat de verificarea tuturor subiectelor in ultimii doi ani... ce-i drept, apare pe grila, dar e foarte,foarte putin probabil sa va 'cada' asa ceva. Eu, daca as avea de sustinut Bacalaureatul, as avea mare grija sa studiez tot ce inseamna poezie, fiindca simularile cam asta sugereaza: faptul ca se va alege din nou poezia. Pentru fiecare scritor poti invata orice poezie, deci si la N. Stanescu poti scrie despre "'Lectia...''... Cosbuc sau Goga cam greu de crezut ca ar putea fi teme posibile de examen, la fel ca si romanul postmodernist. Mult succes!
Sunt la pofil real,adica mi-ar pica unul dintre subiectele din prima poza? Si doar atat?
La partea III-a, da... Doar atat.
Aceste opere din imagine sunt o predictie sau sunt date oficiale?
Din pacate, nu sunt o predictie, ci sunt cele solicitate de ei, cei ce concep subiectele.
Trimiteți un comentariu