miercuri, 6 martie 2013

Prof.Mirela Broasca:Redacteaza o compunere de 15-25 de randuri in care sa-ti exprimi opinia despre mesajul fragmentului ''Panza de paianjen'' de Cella Serghi

Fotografie    

Citeste cu atentie textul dat:
     Intr-o zi, mama m-a dus de mana Ia scoala de fete si m-a inscris in clasa intai. in ascuns, am spus o
rugaciune. Eram tulburata, speriata, ca in ajunul unei calatorii cu trenul. Am dormit putin, m-am sculat devreme si am inceput sa ma rog lui Dumnezeu, murmurand la iei cu bunica. Ml-era teama. [..']
    Sofia, sora mamei (parc-o vad: sfrijita, oachesa, cu ochii totdeauna ca dupa plans), mi-a cusut un sort negru de satin lucios. Ea avea sa mi-l coasa, la inceputul fiecarui an, pana la bacalaureat Aveam cu mine, cand m-am dus in prima zi la scoala, tot ce mi se ceruse pe lista, chiar si partea a doua a abecedarului, si toc, si penite, si cerneala, adica lucruri de care urma sa am nevoie abia in trimestrul al treilea. Si tare mi-era frica sa nu mise puna o intrebare la care sa nu stiu sa raspund. Si la gandul ca nu stiu de acasa sa scriu si sa citesc, m-a cuprins o adevarata panica.
    Curtea era plina. Fetele (...] se plimbau cate doua, vorbeau intre ele in soapta sau, dimpotriva, tare si fara
sfiala. Dar iata ca octiii uneia dintre profesoare se opresc asupra mea. Nu incapea nido indoiala, nu mai era nicio scapare. O sa-mi puna o intrebare din cartile pe care le am in ghiozdan. Sau ma va mustra ca am venit la scoala,desi n-am implinit sapte ani. intr-adevar, mie mi-a vorbit profesoara:
     - Sa-i spui mamei tale sa te pieptene cu doua codite stranse bine pe cap, ca aici suntem la scoala, nu la bal.
      Picioarele mi-au tremurat. Obrajii mi s-au incalzit. Am raspuns tare si deslusit:
     - Da, doamna.
     Atunci, alta profesoara s-a apropiat de mine, mi-a pus mana pe obraz si m-a intrebat cum ma cheama. Era profesoara clasei intai.
(Cella Serghi, Panza de paianjen - fragment)

REZOLVARE:
   In opinia mea, in fragmentul citat, ni se prezinta o fetita foarte emotionata care paseste pentru prima data in scoala, odata cu inceperea clasei intai. Consider ca emotiile sale sunt firesti pentru orice copil.
    In sufletul ei micut, nelinistea se instalase inca din ajunul primei zile de scoala: ''Eram tulburata, speriata, ca in ajunul unei calatorii cu trenul. Am dormit putin, m-au sculat devreme...Mi-era teama [...].In incercarea ei de a se linisti, fetita se roaga la D-zeu, pregatindu-si pentru scoala tot ceea ce i se ceruse pe lista. Adevarata panica o cuprinde insa exact cand ajunge in curtea scolii: ''Si tare mi-era frica sa nu mi se puna o intrebare la care sa nu stiu sa raspund. Si la gandul ca nu stiu de acasa sa scriu si sa citesc,m-a cuprins o adevarata panica.''
    Dupa parerea mea, temerile copilei au fost nejustificate, intrucat singurul repros pe care l-a primit  din partea unei profesoare a fost legat de faptul ca pieptanatura sa nu era potrivita pentru scoala, insa si  acest fapt i-a starnit emotii puternice:''Picioarele mi-au tremurat.Obrajii mi s-au incalzit.''.
     In concluzie, parerea mea este ca sunt justificate complet emotiile unui copil care paseste pentru prima data intr-o scoala, tocmai pentru ca orice elev ar trai stari asemanatoare intr-o asa zi demna de memorat.



Observatie: se poate utiliza si urmatorul sablon:
Mesajul unui fragment (genul epic)
    In opinia mea,fragmentul operei .....de....are la baza un mesaj profund dominat de sentimente afective de.....
    In primul rand, modul predominant de expunere este naratiunea realizata la persoana....cu un narator..... .  Sentimentele degajate din text sunt.....
   In al doilea rand, acestea sunt transmise prin intermediul personajelor (....) ,care sunt antrenate intr-o actiune....(povestire si ce sentimente au personajele ..
   In concluzie, fragmentul.....de.....are un mesaj foarte puternic, cu sentimente de ....care pun in valoare..

..

Niciun comentariu: