marți, 5 martie 2013

Prof.Mirela Broasca:Demonstratie de gen liric pentru poezia lui I .Pillat-''Pe claie''



Fotografie
Citeste cu atentie textul urmator:

''Întinsi pe floarea fânului, pe claie,
Visam în miezul noptilor de vara…

Prin ramuri rasturnate vântul trece
Cu glas de val rostogolit departe…
Sub noi e cerul limpede ca marea
Zarita pe-nnoptate printre ramuri,
Cu stelele, fanaluri de corabii,
Aprinse-n port de mâna înserarii.
Spre alt liman pluteste fiecare.''


Redacteaza o compunere de 150-250 de cuvinte (15-25 de randuri),in care sa argumentezi ca textul dat apartine genului liric.

      Exemplu de raspuns:
(Precizarea a doua caracteristici  ale genului liric):
     Genul liric cuprinde operele literare in care realitatea este prezentata intr-un mod subiectiv, transfigurata artistic, cu ajutorul figurilor de stil, prin intermediul carora se realizeaza imagini artistice deosebit de sugestive.
      Consider ca opera literare 'Pe claie'' de I.Pilat   se inscrie in categoria operelor lirice, intrucat eul liric, ce apare in poezie in ipostaza unui indragostit, isi exprima prin discursul sau poetic, sentimente de fericire, de optimism, insa si de tristete, intrucat poezia constituie si-o sugestiva meditatie pe tema trecerii ireversibile a timpului.
        (Ilustrarea  trasaturilor cu exemple din text:-titlu, -mod de expunere,  -eul liric;)
      Titlul sugereaza un decor campenesc, intrucat discursul liric este focalizat intr-o noapte de vara,''intr-o claie'', ce favorizeaza intalnirea celor doi indragostiti ,  protejati de natura rustica, sub protectia feericei nopti adanci.
       Fiind o opera lirica, modul de expunere utilizat este monologul liric, relevat sub forma confesiunii, care se impleteste in mod armonios cu descrierea.
        Eul liric este prezent in text, fiind sugerat  prin intermediul pronumelor personale, precum si a verbelor la persoana I:''sub noi; visam'',fapt ce imprima operei literare un caracter subiectiv.
        (Registrul imagistic al discursului liric):
        Poetul se adreseaza deopotriva atat auditivului, cat  si vizualului, intrucat utilizeaza cuvinte ce apartin sferei semantice a naturii, care contureaza semnificatiile textului liric. Asadar, personificarea  si metafora au rolul de a umaniza intreaga natura:''vantul trece'',''fanaluri de corabii aprinse de mana inserarii'', cu ajutorul carora se realizeaza imagini artistice  expresive. Sufletul celor doi indragostiti pare captiv in dulceata infiorata a vantului ce adie lin, precum si in mreaja aromelor suave de fan proaspat, fapt de sugereaza regnul vegetal, armonia acestuia cu cel uman. Metafora ''flori de fan' realizeaza o imagine olfactiva, imbiind spre visare. Acestui decor i se adauga ''cerul limpede ca marea''
, pe care stralucesc stelele asemanate cu felinarele corabiile plutitoare  spre limanuri, imagini expresive ce releva dorul departarilor si senzatia plutirii spre larguri, sugestii ale  marii trecerii.
       (Concluzie):
      Poetul isi doreste o armonie deplina a iubirii sale cu privelistea imbietoare a naturii, pentru ca dragostea lui sa capete statornicia, eternitatea.
      Textul poetic incanta prin cumulul de imagini si semnificatii care sensibilizeaza profund cititorul, dar si printr-o versificatie interioara aparte, asadar trasaturile mentionate mai sus incadreaza opera literara la genul liric. 


Demonstratie  de gen liric pentru poezia '' Zapada saruta intinderile'', de A.E.Baconsky


Cate culori au fost, o, Doamne,
Si-acum totul e alb, totul e alb -
Pana departe sub dealuri
Zapada saruta intinderile.

Din cerul metalic asteptam fulgii,
Ca sa inchid ochii si sa-i simt atingandu-mi pleoapele -
Dar unde mai merg cand e seara
Si pe zapada urme nu se vad?

Cand eram copil era destul sa privesc
In preajma serii intinderi de zapada,
Ca sa aud urletele pustii ale lupilor
Si sa-mi joace prin fata naluci.

Acum stiu ca lupul se teme de oameni,
Mai mult decat arborii se teme -
Dar ca si-atunci, as sta zile-n sir
Privind mereu inzapezitele campuri.

Seara albastra - alb fara margini,
Iata si fulgii pe care ii asteptam,
Incremenire - doar timpul se duce departe,
Insa urmele pasilor lui nu se vad pe zapada
.
(A.E. Baconsky, Zapada saruta intinderile


        In opinia mea, poezia ,, Zapada saruta intinderile'', scrisa de A.E.Baconsky, apartine genului liric, deoarece autorul isi exprima sentimentele, gandurile si ideile in mod direct, prin intermediul eului liric si al expresivitatii realizate prin mijloace artistice inedite,  fiind o creatie  in versuri.
        In primul rand, poetul, uzand de marturisirea directa, isi releva sentimentele de melancolie si tristete generate de trecerea ireversibila a timpului care starneste amintiri. Prin intermediul marcilor lexico gramaticale, precum verbele la persona I:sa inchid, sa simt, sa privesc, eram etc, pronume personale , forma neac. ''-mi'',interjectia 'o', substantivul in vocativ ''Doamne''. 

Titlul ,,Zapada saruta intinderile'', de A.E.Baconsky, este alcatuit dintr-o propozitie, care,la nivel stilistic, releva o personificare ce sugereaza faptul ca zapada si-a facut simtita prezenta, atingand cu sarutarea ei meleagurile terestre.Tema poeziei este nostalgia cauzata de trecerea perioadei celei mai frumoase: copilaria, ale carei amintiri invie odata cu aparitia zapezii.
        In al doilea rand, aceste trairi sunt transmise si prin intermediul imaginilor vizuale:,,totul e alb, totul e alb'', ,, urme nu se vad'', ,,intinderi de zapada''; auditiva ,, urletele pustii ale lupilor'', construite de catre figurile de stil: personificare: ,, zapada saruta pamantul'', repetitie ,,totul e alb, totul e alb'', metafora ,,doar timpul se duce departe'', epitet cromatic ,,seara albastra'', inversiune ,,inzapezitele campuri'' , interogatie retorica ,, si pe zapada urme nu se vad?''.Versurile sunt organizate in strofe de tip catren, neavand rima , ceea ce ii confera originalitate textului, ritmul este trohaic sustinand tonalitatea melancolica a  textului.
        In concluzie,  avand toate aceste note definitorii, poezia ,,Zapada saruta intinderile'', de A.E. Baconsky, intruneste toate caracteristicile specifice genului liric pe care il reprezinta.


  
Trimiteți un comentariu