“Fericirea e scurtă ca fulgerul care umple cerul de lumină. Dacă trăieşte mai mult, se spulberă, nu mai este ea şi trebuie să-i dăm alt nume.“(Mihail Drumes)
marți, 5 martie 2013
Prof.Mirela Broasca:Demonstratie de gen liric pentru poezia lui I .Pillat-''Pe claie''
Citeste cu atentie textul urmator:
''Întinsi pe floarea fânului, pe claie,
Visam în miezul noptilor de vara…
Prin ramuri rasturnate vântul trece
Cu glas de val rostogolit departe…
Sub noi e cerul limpede ca marea
Zarita pe-nnoptate printre ramuri,
Cu stelele, fanaluri de corabii,
Aprinse-n port de mâna înserarii.
Spre alt liman pluteste fiecare.''
Redacteaza o compunere de 150-250 de cuvinte (15-25 de randuri),in care sa argumentezi ca textul dat apartine genului liric.
Exemplu de raspuns:
(Precizarea a doua caracteristici ale genului liric):
Genul liric cuprinde operele literare in care realitatea este prezentata intr-un mod subiectiv, transfigurata artistic, cu ajutorul figurilor de stil, prin intermediul carora se realizeaza imagini artistice deosebit de sugestive.
Consider ca opera literare 'Pe claie'' de I.Pilat se inscrie in categoria operelor lirice, intrucat eul liric, ce apare in poezie in ipostaza unui indragostit, isi exprima prin discursul sau poetic, sentimente de fericire, de optimism, insa si de tristete, intrucat poezia constituie si-o sugestiva meditatie pe tema trecerii ireversibile a timpului.
(Ilustrarea trasaturilor cu exemple din text:-titlu, -mod de expunere, -eul liric;)
Titlul sugereaza un decor campenesc, intrucat discursul liric este focalizat intr-o noapte de vara,''intr-o claie'', ce favorizeaza intalnirea celor doi indragostiti , protejati de natura rustica, sub protectia feericei nopti adanci.
Fiind o opera lirica, modul de expunere utilizat este monologul liric, relevat sub forma confesiunii, care se impleteste in mod armonios cu descrierea.
Eul liric este prezent in text, fiind sugerat prin intermediul pronumelor personale, precum si a verbelor la persoana I:''sub noi; visam'',fapt ce imprima operei literare un caracter subiectiv.
(Registrul imagistic al discursului liric):
Poetul se adreseaza deopotriva atat auditivului, cat si vizualului, intrucat utilizeaza cuvinte ce apartin sferei semantice a naturii, care contureaza semnificatiile textului liric. Asadar, personificarea si metafora au rolul de a umaniza intreaga natura:''vantul trece'',''fanaluri de corabii aprinse de mana inserarii'', cu ajutorul carora se realizeaza imagini artistice expresive. Sufletul celor doi indragostiti pare captiv in dulceata infiorata a vantului ce adie lin, precum si in mreaja aromelor suave de fan proaspat, fapt de sugereaza regnul vegetal, armonia acestuia cu cel uman. Metafora ''flori de fan' realizeaza o imagine olfactiva, imbiind spre visare. Acestui decor i se adauga ''cerul limpede ca marea''
, pe care stralucesc stelele asemanate cu felinarele corabiile plutitoare spre limanuri, imagini expresive ce releva dorul departarilor si senzatia plutirii spre larguri, sugestii ale marii trecerii.
(Concluzie):
Poetul isi doreste o armonie deplina a iubirii sale cu privelistea imbietoare a naturii, pentru ca dragostea lui sa capete statornicia, eternitatea.
Textul poetic incanta prin cumulul de imagini si semnificatii care sensibilizeaza profund cititorul, dar si printr-o versificatie interioara aparte, asadar trasaturile mentionate mai sus incadreaza opera literara la genul liric.
Demonstratie de gen liric pentru poezia '' Zapada saruta intinderile'', de A.E.Baconsky
Cate culori au fost, o, Doamne,
Si-acum totul e alb, totul e alb -
Pana departe sub dealuri
Zapada saruta intinderile.
Din cerul metalic asteptam fulgii,
Ca sa inchid ochii si sa-i simt atingandu-mi pleoapele -
Dar unde mai merg cand e seara
Si pe zapada urme nu se vad?
Cand eram copil era destul sa privesc
In preajma serii intinderi de zapada,
Ca sa aud urletele pustii ale lupilor
Si sa-mi joace prin fata naluci.
Acum stiu ca lupul se teme de oameni,
Mai mult decat arborii se teme -
Dar ca si-atunci, as sta zile-n sir
Privind mereu inzapezitele campuri.
Seara albastra - alb fara margini,
Iata si fulgii pe care ii asteptam,
Incremenire - doar timpul se duce departe,
Insa urmele pasilor lui nu se vad pe zapada.
(A.E. Baconsky, Zapada saruta intinderile)
In opinia mea, poezia ,, Zapada saruta intinderile'', scrisa de A.E.Baconsky, apartine genului liric, deoarece autorul isi exprima sentimentele, gandurile si ideile in mod direct, prin intermediul eului liric si al expresivitatii realizate prin mijloace artistice inedite, fiind o creatie in versuri.
In primul rand, poetul, uzand de marturisirea directa, isi releva sentimentele de melancolie si tristete generate de trecerea ireversibila a timpului care starneste amintiri. Prin intermediul marcilor lexico gramaticale, precum verbele la persona I:sa inchid, sa simt, sa privesc, eram etc, pronume personale , forma neac. ''-mi'',interjectia 'o', substantivul in vocativ ''Doamne''.
Titlul ,,Zapada saruta intinderile'', de A.E.Baconsky, este alcatuit dintr-o propozitie, care,la nivel stilistic, releva o personificare ce sugereaza faptul ca zapada si-a facut simtita prezenta, atingand cu sarutarea ei meleagurile terestre.Tema poeziei este nostalgia cauzata de trecerea perioadei celei mai frumoase: copilaria, ale carei amintiri invie odata cu aparitia zapezii.
In al doilea rand, aceste trairi sunt transmise si prin intermediul imaginilor vizuale:,,totul e alb, totul e alb'', ,, urme nu se vad'', ,,intinderi de zapada''; auditiva ,, urletele pustii ale lupilor'', construite de catre figurile de stil: personificare: ,, zapada saruta pamantul'', repetitie ,,totul e alb, totul e alb'', metafora ,,doar timpul se duce departe'', epitet cromatic ,,seara albastra'', inversiune ,,inzapezitele campuri'' , interogatie retorica ,, si pe zapada urme nu se vad?''.Versurile sunt organizate in strofe de tip catren, neavand rima , ceea ce ii confera originalitate textului, ritmul este trohaic sustinand tonalitatea melancolica a textului.
In concluzie, avand toate aceste note definitorii, poezia ,,Zapada saruta intinderile'', de A.E. Baconsky, intruneste toate caracteristicile specifice genului liric pe care il reprezinta.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
16 comentarii:
nu inteoeg
Nu intelegi...nu intelegi...mai citeste o data ,cu mai multa atentie!
Foarte frumos, multumesc!
Cu placere...
Foarte bine demonstrat
Multumesc.
Foarte bine argumentat,complet,ce mai am si luat 10-le !!!
Foarte nostim comentariul tau... Multumesc.
multumesc mult
Profesorul de limba română nu ar trebui să folsească diacritice?!
''Profesorul de romana'' (asa cum ati utilizat combinatia de cuvinte!) face deja DESTULE pentru elevii care vor DOAR mura-n gura ( acum, vad ca vor si cu diacritice!) ...Asadar, n-ar fi cazul sa mai 'munceasca' si ei putin, macar sa redacteze textul, scriindu-l CU diacritice?! Eu cred ca nu ar strica absolut deloc sa-l transcrie (folosind diacriticele!), tocmai pentru a intelege 'cu ce se mananca' sau ce este scris acolo! Lamurit(a)?
Sunteti o profesoara minunata, faceti multe pentru copii, nu mai bagati comentariile urate in seama. Pur si simplu sunteti un model pentru mine, va ador! Imi pare rau ca am dat cu anonim, sunt o eleva oarecare doar ca nu am cont Google.Predare usoara in continuare!
Multumesc foarte mult... desi sustii ca esti 'o eleva oarecare', eu totusi te contrazic, pentru ca un elev oarecare nu are modele in viata si nici nu este atent la rautatile lumii inconjuratoare, dar tu pari a fi o fata deosebita, asadar stii ce-ti doresc? SA AJUNGI SA DEVII TU INSATI UN MODEL pentru cei din jurul tau ( si sunt convinsa ca vei ajunge!). Sa ai parte de-o seara frumoasa!
Multumesc foarte mult, sunteti o profesoara extraordinara! Sunt din Craiova dar tare mult as vrea sa fiti profesoara mea!
Multumesc frumos... daca ai fi fost din Constanta, de unde sunt eu, sigur as fi putut fi profesoara ta, dar nici asa nu-i o drama, pentru ca tot ceea ce eu public pe blogul meu ajunge pretutindeni...(noroc cu tehnologia!). Mult succes!
Foarte bun pt ce imi trb mie
Trimiteți un comentariu