Recomandări
privind identificarea
/sesizarea semnificaţiei /
mesajului unei opera lirice
1 Citeşte cu atenţie şi integral poezia.
2. Identifică acele combinaţii neobişnuite de cuvinte şi încearcă să-ţi
explici ce a vrut scriitorul să
sugereze cu ajutorul lor.
3.Identifică tema - despre ce e vorba, la modul general:
· Teme posibile:
dragoste ( maternă,
filială, faţă de o persoană de
sex opus, împlinită, pierdută, trecută, dorită,
visată, imposibilă, posibilă
aşteptată etc); natură
(terestră -regnul vegetal, animal, mineral-, cosmică, impunătoare,
calmă, dezlănţuită,
prietenoasă, rece, potrivnică omului, ciudată, familiară, intimă, plină de viaţă, pustiită etc.); trecerea timpului ( bătrîneţe, copilăria care a trecut,) creaţia
( poet şi poezie, forţa
sau slăbiciunea cuvintelor, inspiraţia, izolarea poetului/ scriitorului în sfera ideilor, religie (
relaţia omului cu Dumnezeu ), istorie, viaţa socială; viaţa micilor
vieţuitoare; bucuria jocului;.
Tema se identifică prin recunoaşterea câmpurilor lexicale
dominante: dacă întâlnim foarte multe cuvinte din câmpul lexical al naturii este probabil
că va fi vorba despre o descriere
de natură, prin care poetul îşi exprimă o stare sufletească prilejuită de contemplarea
unui peisaj.
De multe ori însă , apariţia unor
elemente de natură urmăreşte sugerarea unor idei care
depăşesc simpla descriere. Peisajele,
natura, pot deveni simple pretexte pentru a vorbi despre iubire, creaţie, relaţia omului cu timpul, cu istoria etc. Nu este lipsit de
importanţă nici raportul care se
stabileşte între universul uman şi cel al naturii : absenţa / prezenţa
omului în peisaj.
În poezie pot apărea mai multe câmpuri
lexicale; observaţi relaţiile care se
stabilesc între ele: opoziţii / echivalenţe/ intersectii. Posibile opoziţii :
mişcare / nemişcare ; ardoarea
trăirii / încremenire etc.
Indicii:
· repetiţiile ;
· cuvintele cheie;
· titlul poeziei;
· începutul
şi sfârşitul ei;
· folosirea unor cuvinte cu valoare de
simbol
Nu trebuie să uitaţi că în literatură, şi mai ales în poezie, cuvintele nu sunt folosite cu sensul lor propriu;
intrând în combinaţii cu alte cuvinte, ele
pot exprimă altceva.
4.Stabileşte
care este atitudinea poetului faţă de tema prezentată: admiraţie,
tristeţe, neîncredere, ironie, sarcasm, tandreţe, respingere, satisfacţie, surprindere faţă de afirmaţia cuiva, desconsiderare, nemulţumire, avertizare
etc.
5. Identifică stările sufleteşti, sentimentele pe care le degajă poezia. Pentru recunoaşterea acestora, fii atent la adjectivele
şi substantivele abstracte folosite, precum şi la unele verbe care
exprimă stări.
§
Stări lirice: melancolia, detaşarea,
meditaţia, contemplarea naturii,
admiraţia, resemnarea,
anticiparea
unei bucurii, împăcarea, revolta,
neliniştea, comuniunea.
plăcerea,
dezgustul, dezapobarea, satisfacţia
răutăcioasă, indignarea, nemulţumirea,
reproşul etc.
6.Stabileşte atmosfera
care se degajă din poezie;
familiară /stranie/ monotonă, apăsătoare/ feerică/ tensionată /meditativă etc.
Indicii importante
oferă prezenţa unor adjective sau a unor
substantive din câmpul lexical al culorilor şi al stărilor sufleteşti.
Atenţie ! Organizează-ţi compunerea în funcţie de reperele date !
Exprimarea opiniei:
schema:
Varianta 1. În situaţia în care se poate descifra uşor tema
poeziei:
În opinia mea ( După părerea
mea, Eu cred că etc) , poezia ....
prezintă în chip plastic un
peisaj / o meditaţie despre timp/ despre creaţie / despre puterea iubirii ( sau despre cât de trecătoare este ea), despre copilărie / despre bătrâneţe /
despre universul micilor vieţuitoare despre
......etc. Un argument în sprijinul
afirmaţiei mele îl
reprezintă prezenţa unui număr mare de
cuvinte din câmpul lexical al...., cum
ar fi „...”, „ ...”etc.
(
Ceea ce mă determină să fac această afirmaţie, este în primul rând
prezenţa unui număr mare de cuvinte din câmpul lexical al........).
Un
rol important în sesizarea semnificaţiei
acestui text îl au figurile de stil şi imaginile poetice. Spre ilustrare, putem
cita personificarea / epitetul/
inversiunea/ etc care sugerează.....( Se vor comenta figuri de stil, în strânsă legătură cu
afirmaţiile făcute mai înainte.)
De
asemenea, imaginile vizuale/auditive/olfactive / dinamice precum ... contribuie la conturarea unei atmosfere
calme/ tensionate/ melancolice/ neliniştitoare / apăsătoare/ optimistă/ gravă / sumbră / feerică/
armonioase. ( Se vor comenta imagini poetice)
În
concluzie, putem afirma că această
poezie ne vorbeşte , într-un limbaj sugestiv despre un peisaj surprins în
timpul ..../, despre un peisaj care
trezeşte pace/ nelinişte etc; despre
puterea şi frumuseţea artei / a trudei
pe care aceasta o presupune;/ despre ......( concluzia va dezvolta ideea de început ).
Varianta
2.
Ca
orice operă literară, şi mai ales ca orice
text liric, mesajul cuprinde referiri la sentimente şi stări
sufleteşti.
După părerea mea, în acest text, sentimentele
transmise sunt de încântare/ tristeţe/ admiraţie/ disperare/
bucurie/ nostalgie/ uimire /compasiune / tensiune/ bucurie, aşteptare/
înfrigurare/ îndoială / plăcere/ dezgust/ dezaprobare/ satisfacţie/ indignare, nemulţumire/
reproş etc. faţă de... . Impresia aceasta se susţine şi la o lectură mai atentă a poeziei, datorită prezenţei unor
cuvinte precum... / a unor verbe la timpul trecut / viitor etc care sugerează....
Poetul a ales ca mod
de expunere pentru exprimarea acestor
sentimente, a stărilor sufleteşti descrierea/
monologul/ falsul dialog , ceea ce se reflectă
în folosirea unui număr mare de
adjective şi substantive / substantive în
vocativ, propoziţii exclamative /
interogative cum ar fi...De asemenea ,
modul de organizare al versurilor
contribuie la realizarea unei
atmosfere de... care este amplificată de
prezenţa epitetului, inversiunii etc.
Un
rol important în sesizarea semnificaţiei
acestui text îl au figurile de stil şi imaginile poetice. Spre ilustrare, putem
cita personificarea / epitetul/
inversiunea/ metafora etc care
sugerează.....( Se vor comenta
figuri de stil, în strânsă legătură cu afirmaţiile făcute mai înainte.)
De
asemenea, imaginile vizuale/auditive/olfactive / dinamice precum.... contribuie la conturarea unei atmosfere
calme/ tensionate/ melancolice/ neliniştitoare / apăsătoare/ optimistă/ gravă / sumbră / feerică/
armonioase etc.( Se vor comenta imagini poetice).
În
concluzie, putem afirma că poezia reuşeşte să ne emoţioneze prin sentimentele de
...... pe care le degajă / prin felul cum prezintă .......
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu