Intrucat am observat ca multi dintre elevii de gimnaziu,dar si de liceu,intampina dificultati in stabilirea ritmului unei poezii,am considerat ca merita sa introduc pe al meu blog si un material util ,fireste cu explicatiile de rigoare,tocmai pentru a facilita intelegerea acestei notiuni de prozodie...Sper sa va fie util!
Picior metric
Ritmul
Ritmul este succesiunea regulată a
silabelor accentuate şi neaccentuate dintr-un vers.
Silabele accentuate şi cele neaccentuate se
grupează în picioare metrice, cele mai cunoscute fiind cele bisilabice şi cele
trisilabice.
Picior
metric Bisilabic
Troheu _l_ __
Iamb __ _l_
Trisilabic
Dactil _l_
__ __
Amfibrah __
_l_ __
Anapest
__ __
_l_
Bisilabic
Troheu:
_/_ __
1,3,5,7,9,11... etc
Iamb: __
_/_ 2, 4, 6, 8, 10, 12…
Trisilabic
Dactil: _/_
__ __ 1, 4, 7, 10, 13…
Amfibrah: __
_/_ __ 2, 5, 8, 11…
Anapest: __
__ _/_ 3, 6, 9, 12…
Trisilabic
Cretic: _ /_
__ _/_ 1, 3, 4, 6, 7, 9,10…
Cuaternar:
Pion I:
_l_ __ __
__ 1, 5, 9, 13…
Pion II:
__ _l_ __
__ 2, 6, 10, 14…
Pion III: __
__ _l_ __
3, 7, 11, 15…
Pion IV: __
__ __ _l_
4, 8, 12, 16…
Coriamb _|_ __ __ _|_ 1,4,5,8,9...
Cvinar:
Mesomacru:
__ __ __ __ _l_ __ 5,11,17…
Hipermesomacru:
__ __ __ __ _l_ __ __ 5,12,19...
Picior
metric
Schema analizei:
1. Analizează cel puţin o strofă din poezie.
2. Împarte cuvintele fiecărui vers în
silabe, marcându-le pe cele accentuate şi neaccentuate.
3. Numerotează silabele fiecărui vers,
pornind de fiecare dată de la cifra 1.
4. Extrage într-o coloana cifrele ce indică
silabele accentuate.
5. Observă spre configuraţia
cărui picior metric tinde această schemă de accente, chiar şi trunchiate fiind.
Atenţie!!! Nu poartă accent cuvintele auxiliare monosilabice (Ex.: pe,şi,iar,când,în,...).
Doina
Doină,doină,cântec dulce! Frunza-n codru când învie,
Când te-aud nu m-aş mai duce. Doina cânt de voinicie.
Doină,doină,viers cu foc! Cade frunza gios în vale,
Când răsuni eu stau pe loc. Eu cânt doina cea de jale.
Bate vânt de primăvară, Doina zic,doina suspin,
Eu cânt doina pe afară, Tot cu doina mă mai
ţin.
De mă-ngân cu florile Doina cânt,doina
şoptesc,
Şi privighitorile. Tot cu doina
vieţuiesc.
Vine iarna viscoloasă,
Eu cânt doina-nchis în casă,
De-mi mai mângâi zilele,
Zilele şi nopţile.
Picior
metric
Schema analizei:
1. Analizează cel puţin o strofă din poezie.
„Doină,doină, cântec dulce!
Când te-aud nu m-aş mai duce.
Doină,doină, vers cu foc!
Când răsuni eu stau pe loc.”
(Folclor)
2.
Împarte cuvintele fiecărui vers în silabe, marcându-le pe cele accentuate şi
neaccentuate.
3.
Numerotează silabele fiecărui vers, pornind de fiecare dată de la cifra 1.
_l_
__ _l_ __
_l_ __ _l_
__
Doi - nă, doi - nă, cân - tec dul – ce!
__
__ _l_ _l_
__ __ _l_
__
Când te-a - ud nu
m-aş mai du - ce.
_l_
__ _l_ __
_l_ __ _l_
Doi - nă, doi - nă, vers cu
foc!
__
__ _l_ _l_
_l_ __ _l_
Când
ră - suni eu stau
pe loc.
4.
Extrage într-o coloana cifrele ce indică silabele accentuate.
1
2 3 4
5 6 7
8
_l_
__ _l_ __
_l_ __ _l_
__
Doi - nă, doi - nă, cân - tec dul – ce!
1 2
3 4 5
6 7 8
__
__ _l_ _l_
__ __ _l_
__
Când
te-a - ud nu m-aş
mai du - ce.
1
2 3 4
5 6 7
_l_
__ _l_ __
_l_ __ _l_
Doi - nă, doi - nă, vers cu
foc!
1
2 3 4
5 6 7
__
__ _l_ _l_
_l_ __ _l_
Când ră
- suni eu stau
pe loc.
5.
Observă spre configuraţia cărui picior metric tinde această schemă de accente, chiar
şi trunchiate fiind. (Compară cifrele din coloniţă din stânga cu cifrele din dreapta paginii.)
1, 3, 5, 7.
3, 4, 7.
1, 3, 5, 7.
3, 4, 5, 7.
Bisilabic
Troheu: _l_
__ : 1,3,5,7,9,11...
Iamb: __
_l_: 2,4,6,8,10,12…
Trisilabic
Dactil: _l_
__ __ 1,4,7,10,13…
Amfibrah: __
_l_ __ 2,5,8,11…
Anapest: __
__ _l_ 3,6,9,12…
Cretic: _l_
__ _l_ 1,3,4,6,7,9...
Basarabia pe cruce
Se urcă Basarabia pe cruce
Şi cuie pentru ea se pregătesc,
Şi primăvara jertfe noi aduce,
Şi plânge iarăşi neamul
românesc.
Noi n-avem nici un drept la
fericire,
Mereu în casă moare cineva
Şi n-are ţara dreptul să respire
Şi nici pe-acela, simplu, de-a
visa.
De-acolo unde s-a sfârşit pământul,
Vin triburi să ne ia pământ
şi fraţi...
Şi-n faţa lor abia rostim cuvântul,
Şi, prin tăcere, suntem vinovaţi.
Ce cale poate
ţara să apuce?
În tragica,
neconvertita zi
Se urcă Basarabia pe cruce
Şi nu ştim învierea când va fi.
Adrian Păunescu
Observă
spre configuraţia cărui picior metric tinde această schemă de accente, chiar
şi trunchiate fiind. (Compară cifrele din coloniţă din stânga cu cifrele din dreapta paginii.)
2, 6, 10.
2, 4, 6, 10.
2, 6, 8, 10.
2, 4, 6, 10.
Bisilabic
Troheu: _l_
__ 1,3,5,7,9,11...
Iamb: __
_l_ 2,4,6,8,10,12…
Trisilabic
Dactil: _l_
__ __ 1,4,7,10,13…
Amfibrah: __
_l_ __ 2,5,8,11…
Anapest: __
__ _l_ 3,6,9,12…
Cretic: _l_
__ _l_ 1,3,4,6,7,9...
Troheu ( _l_ __ )
Picior metric bisilabic, ce exprimă stări
sufleteşti, optimiste, sentimente de fericire, bucurie nedefinită, graţie
uşoară, beatitudine. Metru descendent, troheul e lipsit de gravitate, creând
impresia de îndoială, nehotărâre, ezitare, renunţare, condescendenţă.
Ex. : „Concertul în luncă”
de V.Alecsandri
Iamb ( __ _l_ )
Picior metric bisilabic. Poate sugera o
atmosferă apăsătoare, de tristeţe. Ascendent fiind, corespunde exprimării unei
idei grave, solemne, a unor stări de suflet pesimiste, melancolice,
decepţioniste.
Caracteristic vorbirii obişnuite, dialogului.
Ex.: „Plumb” de G. Bacovia
Dactil ( _l_ __ __
)
Picior ritmic trisilabic descendent.
Obişnuit în poemele eroice. Fac versul
mai vioi, precipitat,
dinamic. Datorită structurii sale, poate sugera mişcarea rapidă, iuţeala, fuga,
curgerea năvalnică, impetuoasă, greu strunită a ideii sau sentimentului.
Amfibrah(
__ _l_
__ )
Picior ritmic trisilabic. Se potriveşte
poemelor cu conţinut narativ, legendelor, de evocare sau visare.
Poate sugera nostalgia, melancolia,
plutirea legănat-molcomă sau agitată în spaţiu şi timp, curgerea lină,
vălurită.
Anapest (__ __ _l_)
Picior ritmic trisilabic ascendent.
Realizează în general efectele sugestive ale iambului într-o manifestare puţin
mai precipitată.
3 comentarii:
Mulțumim e și o problemă a studenților nu numai a elevilor......
PS: Mă rog eu cel puțin am terminat pe o specializare tehnică.
:))))
Nu aveti pentru ce sa-mi multumiti...E laudabil ca cititi astfel de materiale,desi,asa cum spuneti,ati absolvit la o specializare tehnica.Oricum,multumesc ca ''m-ati citit'',chiar daca nu va e de folos al meu material...O zi placuta si mai putin ploioasa....!
Puteti sa ma ajutati, chiar nu stiu cum sa fac piciorul de ritm pentru poezia Lauda Zapezii de George Calinescu
Trimiteți un comentariu