vineri, 9 noiembrie 2012

Prof.Mirela Broasca:Cum se stabileste ritmul unei poezii(piciorul metric)

Intrucat am observat ca multi dintre elevii de gimnaziu,dar si de liceu,intampina dificultati in stabilirea ritmului unei poezii,am considerat ca merita sa introduc pe al meu blog si un material util ,fireste cu explicatiile de rigoare,tocmai pentru a facilita intelegerea acestei notiuni de prozodie...Sper sa va fie util!

Picior metric

 Ritmul

    Ritmul este succesiunea regulată a silabelor accentuate şi neaccentuate dintr-un vers.

    Silabele accentuate şi cele neaccentuate se grupează în picioare metrice, cele mai cunoscute fiind cele bisilabice şi cele trisilabice.

      Picior metric Bisilabic

    Troheu _l_  __  

   

 Iamb   __  _l_

 

                         Trisilabic

    Dactil       _l_  __  __

 

    Amfibrah       __  _l_  __

  

 Anapest   __  __  _l_ 

      Bisilabic

Troheu: _/_   __  1,3,5,7,9,11... etc

Iamb:   __   _/_   2, 4, 6, 8, 10, 12…

              

                 Trisilabic

Dactil:     _/_   __   __    1, 4, 7, 10, 13…

Amfibrah:  __   _/_   __  2, 5, 8, 11…

Anapest:    __   __   _/_  3, 6, 9, 12…

  Trisilabic

    Cretic:    _ /_   __   _/_         1, 3, 4, 6, 7, 9,10…

          Cuaternar:

   Pion I:   _l_   __   __   __    1, 5, 9, 13…

   Pion II:  __   _l_   __   __   2, 6, 10, 14…

   Pion III: __   __   _l_   __   3, 7, 11, 15…

   Pion IV: __   __   __   _l_    4, 8, 12, 16…

   Coriamb _|_ __ __ _|_   1,4,5,8,9...   

          Cvinar:

Mesomacru: __ __ __ __ _l_ __  5,11,17…

Hipermesomacru: __ __ __ __ _l_ __ __ 5,12,19...

                                                               Picior metric

 Schema analizei:

   1. Analizează cel puţin o strofă din poezie.

 

  2. Împarte cuvintele fiecărui vers în silabe, marcându-le pe cele accentuate şi neaccentuate.

  

  3. Numerotează silabele fiecărui vers, pornind de fiecare dată de la cifra 1.

 

  4. Extrage într-o coloana cifrele ce indică silabele accentuate.

 

  5. Observă spre configuraţia cărui picior metric tinde această schemă de accente, chiar şi trunchiate fiind.

Atenţie!!!  Nu poartă accent cuvintele auxiliare monosilabice  (Ex.: pe,şi,iar,când,în,...).

Doina

 Doină,doină,cântec dulce!                    Frunza-n codru când învie,

 Când te-aud nu m-aş mai duce.           Doina cânt de voinicie.

 Doină,doină,viers cu foc!                     Cade frunza gios în vale,

 Când răsuni eu stau pe loc.                  Eu cânt doina cea de jale.

 Bate vânt de primăvară,                      Doina zic,doina suspin,

 Eu cânt doina pe afară,                        Tot cu doina mă mai ţin.

 De mă-ngân cu florile                          Doina cânt,doina şoptesc,

 Şi privighitorile.                                  Tot cu doina vieţuiesc.

 Vine iarna viscoloasă,

 Eu cânt doina-nchis în casă,

 De-mi mai mângâi zilele,

 Zilele şi nopţile.

 

Picior metric

 Schema analizei:

   1. Analizează cel puţin o strofă din poezie.

     „Doină,doină, cântec dulce!

      Când te-aud nu m-aş mai duce.

      Doină,doină, vers cu foc!

      Când răsuni eu stau pe loc.”

                                               (Folclor)

2. Împarte cuvintele fiecărui vers în silabe, marcându-le pe cele accentuate şi neaccentuate.

3. Numerotează silabele fiecărui vers, pornind de fiecare dată de la cifra 1.

         

    _l_   __  _l_   __  _l_     __   _l_   __

   Doi - nă, doi - nă, cân - tec  dul – ce!

     

     __    __    _l_  _l_  __     __   _l_  __

  Când te-a - ud  nu  m-aş  mai  du - ce.

     

   _l_   __  _l_   __   _l_   __  _l_

  Doi - nă, doi - nă, vers  cu  foc!

     

    __     __    _l_   _l_  _l_   __  _l_

  Când  ră - suni  eu  stau  pe  loc.

4. Extrage într-o coloana cifrele ce indică silabele accentuate.

     1     2     3     4     5      6       7     8

  _l_   __  _l_   __  _l_     __   _l_   __

 Doi - nă, doi - nă, cân - tec dul – ce!

     1      2       3     4     5      6       7    8

    __    __    _l_  _l_  __     __   _l_  __

 Când  te-a - ud  nu  m-aş  mai  du - ce.

   1      2     3     4      5     6     7

 _l_   __  _l_   __   _l_   __  _l_

 Doi - nă, doi - nă, vers  cu  foc!

     1      2       3     4      5     6     7

   __    __    _l_   _l_  _l_   __  _l_

 Când  ră - suni  eu  stau  pe  loc.

5. Observă spre configuraţia cărui picior metric tinde această schemă de accente, chiar şi trunchiate fiind. (Compară cifrele din coloniţă din stânga cu cifrele din dreapta paginii.)

 

1, 3, 5, 7.

 

3, 4, 7.

 

1, 3, 5, 7.

 

3, 4, 5, 7.

                                                                                                        Bisilabic

                                                     Troheu:   _l_  __  : 1,3,5,7,9,11...

                                                     Iamb:      __  _l_2,4,6,8,10,12…

 

  

                     Trisilabic

Dactil:     _l_  __  __ 1,4,7,10,13…

Amfibrah:    __  _l_  __  2,5,8,11…

Anapest:    __  __  _l_  3,6,9,12…

Cretic:   _l_  __  _l_   1,3,4,6,7,9...

 

 

 

Basarabia pe cruce

 

Se urcă Basarabia pe cruce
     Şi cuie pentru ea se pregătesc,
Şi primăvara jertfe noi aduce,
           Şi plânge iarăşi neamul românesc.

        Noi n-avem nici un drept la fericire,
 Mereu în casă moare cineva
 Şi n-are ţara dreptul să respire
        Şi nici pe-acela, simplu, de-a visa.

            De-acolo unde s-a sfârşit pământul,
            Vin triburi să ne ia pământ şi fraţi...
      Şi-n faţa lor abia  rostim cuvântul,
     Şi, prin tăcere, suntem vinovaţi.

  Ce cale poate ţara să apuce?

 În tragica, neconvertita zi

Se urcă Basarabia pe cruce
  Şi nu ştim învierea când va fi.
                                                                       Adrian Păunescu

 

Observă spre configuraţia cărui picior metric tinde această schemă de accente, chiar şi trunchiate fiind. (Compară cifrele din coloniţă din stânga cu cifrele din dreapta paginii.)

 

2, 6, 10.

 

2, 4, 6, 10.

 

2, 6, 8, 10.

 

2, 4, 6, 10.

                      Bisilabic

Troheu:   _l_  __  1,3,5,7,9,11...

Iamb:      __  _l_  2,4,6,8,10,12…

 

  

                     Trisilabic

Dactil:     _l_  __  __ 1,4,7,10,13…

Amfibrah:    __  _l_  __  2,5,8,11…

Anapest:    __  __  _l_  3,6,9,12…

Cretic:   _l_  __  _l_   1,3,4,6,7,9...

 

 

         Troheu ( _l_  __ )

     

     Picior metric bisilabic, ce exprimă stări sufleteşti, optimiste, sentimente de fericire, bucurie nedefinită, graţie uşoară, beatitudine. Metru descendent, troheul e lipsit de gravitate, creând impresia de îndoială, nehotărâre, ezitare, renunţare, condescendenţă.

      Ex. :  „Concertul în luncă” de  V.Alecsandri


Iamb ( __  _l_ )

      Picior metric bisilabic. Poate sugera o atmosferă apăsătoare, de tristeţe. Ascendent fiind, corespunde exprimării unei idei grave, solemne, a unor stări de suflet pesimiste, melancolice, decepţioniste.

      Caracteristic vorbirii obişnuite, dialogului.

              Ex.:    Plumb” de  G. Bacovia

 

     Dactil ( _l_  __  __ )

     Picior ritmic trisilabic descendent. Obişnuit  în poemele eroice. Fac versul mai vioi, precipitat, dinamic. Datorită structurii sale, poate sugera mişcarea rapidă, iuţeala, fuga, curgerea năvalnică, impetuoasă, greu strunită a ideii sau sentimentului.

 

Amfibrah( __  _l_  __ )

    Picior ritmic trisilabic. Se potriveşte poemelor cu conţinut narativ, legendelor, de evocare sau visare.

    Poate sugera nostalgia, melancolia, plutirea legănat-molcomă sau agitată în spaţiu şi timp, curgerea lină, vălurită.

 

    Anapest (__  __  _l_)

     Picior ritmic trisilabic ascendent. Realizează în general efectele sugestive ale iambului într-o manifestare puţin mai precipitată.

                


3 comentarii:

Anonim spunea...

Mulțumim e și o problemă a studenților nu numai a elevilor......
PS: Mă rog eu cel puțin am terminat pe o specializare tehnică.
:))))

mirelaprofaderomana spunea...

Nu aveti pentru ce sa-mi multumiti...E laudabil ca cititi astfel de materiale,desi,asa cum spuneti,ati absolvit la o specializare tehnica.Oricum,multumesc ca ''m-ati citit'',chiar daca nu va e de folos al meu material...O zi placuta si mai putin ploioasa....!

Unknown spunea...

Puteti sa ma ajutati, chiar nu stiu cum sa fac piciorul de ritm pentru poezia Lauda Zapezii de George Calinescu