miercuri, 14 noiembrie 2012

Prof.Mirela Broasca:Redacteaza o compunere,in care sa-ti exprimi opinia despre semnificatia titlului poeziei 'Iarna'',de N. Labis

Fotografie
Iarna,
de Nicolae Labis




''Totu-i alb în jur cât vezi
Noi podoabe pomii-ncarcă
Şi vibrează sub zăpezi
Satele-adormite parcă.
Doamna Iarna-n goană trece
În caleşti de vijelii –
Se turtesc de gemul rece
Nasuri cârne şi hazlii.
Prin odăi miroase-a pâine,
A fum cald şi amărui
Zgreapţănă la uşă-un câine
Să-şi primească partea lui…
Tata iese să mai pună
Apă şi nutreţ la vacă;
Vine nins c-un fel de brumă
Şi-n mustăţi cu promoroacă.
Iar bunicul desfăşoară
Basme pline de urgie,
Basme care te-nfioară
Despre vremuri de-odinioară,
Vremi ce-n veci n-au să mai fie.''



Se cere sa-ti exprimi opinia in legatura cu semnificatia titlului poeziei de mai sus,intr-o compunere de 25-30 de randuri,respectand caracteristicile acestui tip de compunere;


        
     In opinia mea, poezia lui Nicolae Labis se intituleaza ''Iarna'', intrucat in aceasta opera se prezinta natura in deplina ei splendoare, in anotimpul alb, fapt sugerat inca din incipit: '' Totu-i alb in jur cat vezi''/''noi podoabe pomii-ncarca'', fata de care autorul isi exprima in mod direct sentimentele de incantare, prin intermediul confesiunii lirice.
        In primul rand, titlul poeziei se alcatuieste dintr-un substantiv comun simplu, care, ca element paratextual, se afla in deplina concordanta cu tema poeziei, motiv pentru care, inca din incipit, poetul foloseste imaginea pomilor incarcati de podoabele zapezii, precum si a satelor adormite sub plapuma alba de nea, ce te imbie la refugiu in odaitele calduroase, care ''miros a paine coapta-n vatra si-a fum cald si amarui''. Marturisirea directa aduce in atentia cititorului starea de incantare, ce se combina cu starea de regret, intrucat scurgerea nemiloasa a timpului, genereaza in sufletul eului liric sentimente de nostalgie.
      In al doilea rand, conexiunea dintre titlu si textul liric este foarte bine definita, vizibil fiind faptul ca  autorul utilizeaza cu preponderenta personificarile: ''Doamna Iarna-n goana trece'',''pomii-ncarca'', ''(satele) vibreaza sub zapezi'' ,epitetul personificator ''adormite'', asociat substantivului ''satele'', imbinate armonios cu metafora ''calesti de vijelii'', tocmai pentru a sugera vizual feeria tabloului ''alb''descris, insistand asupra atotputerniciei gerului,  atmosfera specifica anotimpului evidentiat in titlu, iarna, care pare ca ingheata de la nasurile ''carne si hazlii'' ale copiilor, pana la mustatile pline de promoroaca ale tatalui: ''Vine nins c-un fel de brumă/ Şi-n mustăţi cu promoroacă''. Tocmai de aceea basmele bunicului sunt infioratoare, pentru ca ele se afla in concordanta cu atmosfera terifianta pe care-o genereaza ''doamna iarna'', ce soseste ''in calesti de vijelii'', iar copiii, alaturi de bunic, depanand povestile tipice copilariei la gura focului, redau perfect imaginea unei familii fericite, asezate la adapost din calea ''doamnei'' vijelioase.
          In al treilea rand, titlul poeziei  se afla in stransa legatura cu sentimentele de nostalgie ale eului liric, generate de trecerea ireversibila ''a vremilor de odinoara '', care '' in veci n-o sa mai fie'', sentimente relevate prin intermediul repetitiilor ''vremuri...vremi '',basme...basme'' din discursul liric, tocmai pentru ca iarna este anotimpul ce sfarseste un ciclu anual, deci provoaca  sentimente de melancolie.
            In concluzie, titlul poeziei este deosebit de sugestiv,  constituind o sinteza a continutului de idei si sentimente ale poeziei, iar sentimentele eului liric, acelea de incantare, dar si de nostalgie, devin si ale cititorului. 

 ....................................................................................................................................................................



Explicarea semnificaţiei titlului
( apud ''Livre'')

Titlu = cuvânt, sintagmă sau enunţ care denumeşte un text şi rezumă sugestiv conţinutul acestuia

Interpretarea unui titlu presupune respectarea unor etape:
  1. Stabilirea structurii acestuia
  2. Identificarea ideii transmise
  3. Stabilirea unei legături cu textul literar răspunzând la următoarele întrebări:
a)      Care sunt cuvintele/sintagmele care explică titlul?
b)      La ce aspecte se referă sintagmele selectate?
c)      Cărui gen literar aparţine textul?
  1. Identificarea trăsăturilor specifice genului literar care ajută la explicarea titlului
§         Pentru genul epic: particularităţi epice (apartenenţa la specie, narator, moduri de expunere, momente ale subiectului), personajul literar(portret, modalităţi de caracterizare), expresivitatea textului (figuri de stil, procedee şi imagini artistice)
§         Pentru genul liric: particularităţi lirice (apartenenţa la specie-pastel, doină, imn, idilă-, specificul lirismului (subiectiv, obiectiv), mărci ale lirismului), mesajul textului (tema poeziei, motive literare, simboluri), expresivitatea şi muzicalitatea textului(figuri de stil, procedee artistice, imagini artistice, elemente de muzicalitate).

MODEL
            Scrie o compunere, de 15-20 de rânduri, în care să explici semnificaţia titlului poeziei Cuvânt de Tudor Arghezi.

            (1)Titlul este constituit dintr-un substantiv comun relativ banal, făcând deci parte din vocabularul fundamental al limbii române.
            (2)Totuşi, datorită poziţionării poeziei în deschiderea unui volum – Cărticică de seară -, el capătă o semnificaţie nouă, aceea de „cuvânt înainte” sau „prefaţă”.
            (3)(a)Referindu-ne acum la legătura dintre titlu şi poezie, putem spune că, la nivel semantic, există o corespondenţă: în text se regăsesc cuvinte conexate cu titlul prin apartenenţa la câmpul lexico-semantic al substantivului „cuvânt”: cititor, carte, cărticică, slove etc.
            (b)„Cuvântul” pe care ni-l adresează poetul, direct de data aceasta, ne mărturiseşte intenţia lui de a ne oferi în dar o cărticică pe care să o putem păstra cu uşurinţă în buzunar, o carte frumoasă, inspirată din lumea miniaturală, care să ne farmece.
            (c)În acest text liric de o surprinzătoare sinceritate, poetul ne mărturiseşte că ar fi vrut să prindă măcar câteva crâmpeie de frumuseţe, să surprindă „nimicul nepipăit”, dar nu a reuşit, aşa cum o spune în ultimul vers: „Am răscolit pulberi de fum”.
            (4)Poezia „Cuvânt” rămâne o creaţie fermecătoare, dezvăluind cititorului, într-un mod metaforic, întreaga sforţare creatoare a unui mare poet român modern.

           

80 de comentarii:

Anonim spunea...

Aveti cele mai bune compuneri!
Cu drag , o anonima.

mirelaprofaderomana spunea...

Multumesc frumos...e mare lucru pentru mine sa aflu ca ale mele ''scrieri'' sunt pe gustul celor ce mi le citesc.Promit ca si in viitor,ma voi stradui sa le fac cu mare drag,sperand ca astfel voi aduce si eu o minima contributie la obtinerea notelor bune....Mult succes si multumesc pentru vizita pe blog,precum si pentru apreciere.....

Marius Adomnitei spunea...

cu adevarat sunt cele mai tari compuneri!Felicitari!

mirelaprofaderomana spunea...

Multumesc frumos.

Alb Orhan spunea...

•hello how do you do? I am Alb from Egypt and I saw your blog.. and really I liked you very much... by the way you have the most clear eyes I ever see in my life......... I wish to know you more and more may we talk,,,,,,,, may we talk in yahoo?? mine: alb_orhan@yahoo.com. PLEASE ADD ME!

Anonim spunea...

Foarte frumos..chiar am avut nevoie de asta..(sunt in cls 5)
Va apreciez pt. efortul depus!

mirelaprofaderomana spunea...

Ma bucur ca ti-a placut,dar mai ales ca ai avut nevoie de al meu material.Nu e niciodata un efort mare,atunci cand tot ceea ce faci este exact ceea ce-ti place!Multumesc frumos pentru apreciere si...mult succes!
prof.Mirela Broasca

Steve Turner spunea...

Hello,charming.You gota lovely eyes,an angel smile and a amousing body.Kiss you.

Alex Ferguson spunea...

WAWWWWWW!!!!!! BEAUTIFUL,AMOUSING,CUTE,INNOCENT,GORGEOUS,PERFECT!
lOVE YOU,MARRY ME!

mirelaprofaderomana spunea...

Thanks for all the compliments,BUT THIS SITE IN NOT A DATING SITE, so it 's a great mistake,if you are looking for a woman HERE! Sorry and all the best!

Anonim spunea...

Buna compunerea si profa am luat 10

Anonim spunea...

Cand ma-m referit cai buna compunerea si profa ma-m referit ca are cele mai bune compuneri ii de nota 10+

mirelaprofaderomana spunea...

Te felicit pentru nota obtinuta,cu ''buna'' ala,m-ai cam ametit,dar ,in sfarsit,nu se pune...era un compliment,oricum,asa?

mirelaprofaderomana spunea...

Am inteles ca la al meu profesionalism te-ai referit,deci nu-ti face probleme...oricum,felicitari pentru nota obtinuta...merita felicitari si profa,nu?

Anonim spunea...

frumos

mirelaprofaderomana spunea...

Ce-i asa de frumos?!

Anonim spunea...

buna,ziua!.....puteti face o compunere de 150-250 de cuvinte (15- în care să exprimi opinia despre mesajul poeziei Interior de Ion Pillat

mirelaprofaderomana spunea...

O poti face chiar tu,urmand 'pasii'' pe care ii ai drept model la aceasta compunere...mai ai si alte modele de compuneri de acest gen pe al meu blog,deci INCEARCA!

Anonim spunea...

se vede ca esti roman care ar chef de engleza..... cei din tara ta nici nu au yahoo..:|

mirelaprofaderomana spunea...

I-am plublicat comentariul,tocmai pentru ca isi doreste atat de tare sa fie adaugat...pe yahoo,fireste!...asa ca,intr-un final,poate ca printre cititoarele blogului meu,isi va dori cineva sa afle cine se afla dincolo de acest ID...eu,sigur,nu-mi doresc sa stiu!

Fotik spunea...

Marti pe 25 dau evaluarea nationala la romana, am inv mesajul textului , schita , nuvela etc si la gramatica ce imi recomandati sa mai invat ?

mirelaprofaderomana spunea...

E bine ca te- ai pregatit deja la literatura....la gramatica,e cam greu de spus ce ar trebui sa pregatesti,pentru ca niciun profesor nu poate anticipa subiectele ce se vor da la Evaluarea Nationala,dar iti pot recomanda sa-ti pui la punct tot ceea ce tine de punctuatie(de exemplu,rolul unei virgule intr-o anumita secventa,cum ar fi de exemplu un subiect de tipul:''Explica rolul virgulei in secventa:''-Daca nu-mi spui,surioara draga!'')...apoi poti continua cu morfologia,deci sa poti identifica ce parti de vorbire sunt anumite cuvinte ce ti se vor cere(de exemplu :Mentioneaza ce parte de vorbire este fiecare dintre cuvintele subliniate din secventa''Pe aceste locuri s-a ridicat asezarea Celei,azi un cartier al orasului Corabia.'' Sunt subliniate cuvintele :pe,aceste,azi,Corabia.)...Un alt tip de subiect se va referi la functiile sintactice ale unor cuvinte subliniate,deci sintaxa propozitiei,iar altul va face referire la sintaxa frazei,adica va consta in precizarea felul propozitiei subordonate dintr-o fraza data....apoi ,va fi necesar sa stii sa constuiesti o fraza alcatuita din doua propozitii,in care sa introduci o anumita propozitie subordonata,printr-un element de relatie dat,cum ar fi o conjunctie sau un pronume relativ etc....Cam aceasta este structura tipica Evaluarii,deci :morfologie,sintaxa propozitiei si sintaxa frazei.Mult succes marti!

Fotik spunea...

Multumesc pentru sfat , chia rnu ma gandeam sa invat sintaxele :D

mirelaprofaderomana spunea...

Ei bine,acum stii ,deci mult succes si o nota mare la evaluare,marti! Bafta!

Anonim spunea...

dragute compuneri sper sa ma ajute


mirelaprofaderomana spunea...

Asa sa fie,sa te ajute.Multa bafta!

Anonim spunea...

superr compunere sper sa ma ajute!

Anonim spunea...

am un examen
sper sa ma ajute mult

mirelaprofaderomana spunea...

Daca ai 'un examen',atunci iti doresc multa bafta si o nota mare!...Profit de subiectul acesta si le urez tuturor cititorilor acestui blog ,care astazi sustin deja Evaluarea Nationala la limba romana,MULTA BAFTA SI NOTE MAXIME!
prof.Mirela Broasca

Anonim spunea...

aceasta compunere ma ajutat sa i-au 10 la romana

mirelaprofaderomana spunea...

Felicitari pentru nota obtinuta,insa te rog din suflet sa scrii corect''m-a''(ajutat'',iar ''iau'' ,in acest context ,se scrie impreunat,intrucat este vorba de verbul ''a lua'',care este la modul conjunctiv,timp prezent...deci,la timpul prezent al modului indicativ,conjugam asa:''eu iau/tu iei,el ia/noi luam/voi luati/ei/ele iau''...deci,cauta sa scrii corect,fiindca la examene,lucrul acesta cantareste mutl...In rest,o zi frumoasa si multe note de 10.

Anonim spunea...

Asta s-a dat la examen la a 8-a anul acesta, la prima parte, la sub. I.
Sunteti geniala, felicitari! Cu dumneavoastra, si temele-s mai usoare!

mirelaprofaderomana spunea...

Multumesc frumos...foarte frumos...nu am ales tema asta in mod intamplator,ci tocmai pentru ca are legatura cu tematica examenului,iar elevii mei,cei care vin la pregatire in particular,au din ce in ce mai multe carente,cand trebuie sa redacteze o compunere referitoare la semnificatia titlului.... Altfel,ma bucur ca materialul meu ti-a fost util si m-am simtit flatata ca m-ai considerat 'geniala''(as vrea eu sa fiu!),insa niciun profesor nu stie niciodata totul,ci mereu mai are de invatat,chiar de-ar fi el 'genial',cum spui tu... O zi superba si numai note mari!

Anonim spunea...

Sarut-mana, doamna profesoara! puteti sa ma ajutati si pe mine cu ceva? ..pai cerinta e urmatoarea:''alcatuiti planul unei nuvele a carei actiune se petrece de Craciun'' imi dati si mie cateva idei,va rog frumoooosss??? ma scuzati daca v-am deranjat

Anonim spunea...

Sarut-mana, doamna profesoara! puteti sa ma ajutati si pe mine cu ceva? ..pai cerinta e urmatoarea:''alcatuiti planul unei nuvele a carei actiune se petrece de Craciun'' imi dati si mie cateva idei,va rog frumoooosss??? ma scuzati daca v-am deranjat

mirelaprofaderomana spunea...

Poti porni exact de la definitia nuveleisi anume;'' Nuvela este o specie a genului epic si prezinta, in esenta, urmatoarele trasaturi:-este o lucrare narativa in proza, mai intinsa decat schita, insa mai redusa decat romanul;-are o actiune unitara, ce se complica in mod progresiv;-intriga si conflictul sunt bine marcate,iar personajele centrale sunt puternic reliefate....restul ramane sa ti-l imaginezi tu, daca profesoara ta de lb. romana va vrea si scriitori....

Anonim spunea...

Multumesc!

mirelaprofaderomana spunea...

n-ai pentru ce...

Anonim spunea...

Buna seara! Am invatat azi despre constructiile incidente. Recunosc ca nu sunt grele, dar totusi nu sunt sigur daca in enuntul: "Cracanel, profesorul de stiinte naturale, pe numele lui adevarat Octav Anastasescu, fusese poreclit astfel din pricina ca era mic, gras, cu burta si mergea cracanat . ",exista constructie incidenta.
Multumesc!

mirelaprofaderomana spunea...

Da, stiu ca exista un exercitiu (1/ 76), in manualul Humanitas, clasa a VIII- a, in care vi se cere sa subliniati constructiile incidente, iar la teoria conexa, vi se sugereaza interpretarea unei apozitii dezvoltate drept o constructie incidenta, motiv pentru care: ''profesorul de stiinte naturale'', precum si ''pe numele lui adevarat Octav Anastasescu'', intrucat sunt delimitate de restul comunicarii prin virgule, sunt tratate aici drept constructii incidente....( deci exista doua constructii incidente).

Anonim spunea...

Buna ziua d-na profesoara , as avea o mica nedumerire , si anume in ce context pot folosi expresii latine , ca de exemplu "vanitas vanitatum" "fortuna labilis" sau "fugit irreparabile tempus" . Imi pot da seama in ce poezii le intalnesc , dar nu stiu cum sa le folosesc in propozitie , intrucat unele constructii mi se par ciudate . As vrea , daca nu e mare deranjul , sa-mi alcatuiti cate un exemplu cu fiecare constructie . Multumesc frumos , va admir munca , succes in continuare . Compunerile d-voastra sunt geniale :D

Unknown spunea...

La al doilea argument , probabil ca n-ati observat , dar cele care vibreaza sunt satele , nu pomii :D

mirelaprofaderomana spunea...

Multumesc pentru atentionare, chiar n-am observat... insa am corectat acum. O seara frumoasa.

Anonim spunea...

Buna seara!
Am avut o discutie azi la scoala cu un coleg despre predicatele din ex. Sanda a fost incantata de cadoul primit. Mircea a fost luat peste picior de colegii lui. Cine este vinovatul, acela o sa plateasca. Predicatele a fost incantata este PV? deoarece verbul este la diateza pasiva , la fel si a fost luat peste picior? In ultimul ex. predicatul este " cine este" sau " este vinovatul"?
In fraza " Poate ca stiu , Ano, dar nu pot, zise el cu amaraciune" Ano" face parte din propozitia nr 1 "poate" sau 2 " ca stiu"?
As dori un raspuns de la dumneavoastra pentru siguranta, am incredere in dumneavoastra.
Multumesc!

mirelaprofaderomana spunea...

Abia la propozitia subordonata subiectiva ati ajuns?! Fiindca, exercitiile de mai sus sunt cele din manualul Humanitas, paginile 94-95... daca este asa, sunteti putin cam in urma, fiindca unii elevi au studiat deja si AT ( atributiva)... in sfarsit, asta conteaza mai putin. Deci, referitor la exercitiul nr. 1/95, predicatele sunt ,pe rand: ''este mai rece''-PN...'' ce este-PN''... ''a fost incantata''-PV, exprimat prin vb. pred. , la diateza pasiva, intrucat substantivul ''cadoul'', precedat de prepozitia simpla ''de'', este complement de agent, in cazul Acuzativ, deoarece putem modifica forma enuntului, acesta devenind:'' Cadoul primit a incantat-o pe Sanda.'', iar dupa cum se poate vedea, substantivul ''cadoul'' devine in acest fel subiectul propozitiei. In situatia celuilalt predicat, se repeta situatia, fiindca ''a fost luat peste picior'' este tot P. V., pentru ca locutiunea verbala ''a fost luat peste picior'' este la diateza pasiva, avand si complementul de agent '' de colegii''... Altfel, in situatia exemplului'' Cine este vinovatul, acela o sa plateasca.'', predicatul nominal este ''cine este'', pentru ca numele predicativ este antepus verbului copulativ, fiind exprimat prin pronumele relativ ''cine'', iar subiectul propozitiei este, evident, substantivul ''vinovatul''. In ultima situatie, substantivul propriu ''Ano'' face parte din P2, deci din propozitia subordonata SB ''ca stiu, Ano'', pentru ca topica este cea definitorie, in aceasta situatie. Si cam atat...Mult succes!

Anonim spunea...

Multumesc mult! Sunteti tare draguta!

mirelaprofaderomana spunea...

Sper ca te-ai lamurit si ca ti-a fost si de folos... pentru putin, o seara frumoasa.

Anonim spunea...

In ex Am luat schiuri de la munte. de la munte este atribut sau complement? Multumesc!

mirelaprofaderomana spunea...

Pentru ca substantivul ''schiuri'' nu este articulat, in acest exemplu, ''de la munte'' este complement circumstantial de loc, intrucat se subordoneaza verbului regent ''am luat'';( se poate verifica si prin modificarea topicii: De la munte, am luat schiuri.... de unde am luat schiuri? ''de la munte'', deci c.c.l.

Anonim spunea...

daca substantivul schiuri este articulat de ex. Am luat niste schiuri de la munte. " de la munte " este atribut?
Multumesc

mirelaprofaderomana spunea...

Nu, sigur ca nu, pentru ca din acest enunt, din nou se poate evidentia valoarea de complement circumstantial de loc, intrucat , modificand topica as putea avea urmatorul enunt:'' Am luat de la munte niste schiuri.'', asadar '' de unde am luat niste schiuri''? Raspuns: 'de la munte', deci de acolo, prin urmare, este TOT c. c. loc. Insa, daca vrei sa relevi valoarea de atribut pentru acest substantiv, poti construi o propozitie de acest tip: Schiurile de la munte s-au uzat. Care ''schiuri''? de la munte, deci este un atribut substantival prepozitional... la fel stau lucrurile si in situatia substantivului articulat cu articol nehotarat proclitic: Niste schiuri de la munte ne-ar fi de folos.Care ''schiuri''? : ''de la munte'', deci, in aceasta situatie, ''de la munte'' este tot atribut substantival prepozitional.

Anonim spunea...

Buna seara! Am descoperit astazi blogul acesta si mi se pare tare interesant si de folos.Explicatiile dumneavoastra cred ca ii ajuta foarte mult pe unii elevi.Sunt in cls a VIII-A si poate voi mai apela la ajutorul dvs, daca nu va suparati.Imi spuneti va rog care sunt atributele din enunturile Rex- alegerea cumparatorului istet. A cumparat o carte pentru fiul ei.
Multumesc!

mirelaprofaderomana spunea...

Chiar daca ai descoperit blogul astazi, asa cum spui, pe acest blog NU se rezolva temele, ci DOAR se ofera anumite sugestii, anumite modele de rezolvare, tocmai pentru ca, la sfarsitul clasei a VIII-a, se va sustine Evaluarea Nationala, la care un elev trebuie sa rezolve SINGUR toate subiectele pretinse. Din acest motiv, trebuie sa-ti rezolvi SINGUR (A) temele, ajutandu-te de teoria predata.O sa-ti raspund la ceea ce m-ai intrebat, insa DOAR de aceasta data, pentru ca nu te-as ajuta cu nimic, daca ti-as oferi solutiile unei cerinte ''mura-n gura'', fara ca tu sa stii de ce e asa cum spun eu!......''alegerea cumparatorului istet'' este o apozitie dezvoltata, formata din : ''alegerea''- atribut substantival apozitional, exprimat prin subst. comun in cazul Nominativ... 'cumparatorului'- atribut substantival genitival, ''istet''-atribut adjectival, iar in celalalt enunt, atribut pronominal genitival este cuvantul ''ei''...Constructia ''pentru fiul'' este un complement indirect, intrucat raspunde la intrebarea ''pentru cine?'' si determina verbul predicativ '' a cumparat''.

Anonim spunea...

Buna ziua!
Imi spuneti va rog care este rolul timpurilor verbale utilizate untr-un fragment din Hansel si Gretel.Verbele sunt la timpul perfect simplu si imperfect " Cand se facu ora pranzului , numai ce vazura pe-o craca o pasarica alba si frumoasa ,care canta atat de duios..."

Anonim spunea...

Buna seara! Va rog sa-mi spuneti ce functie sintactica au cuvintele din propozitia Mi se facea frica citind.
Cum se delimiteaza fraza si ce fel de propozitii exista Se pare ca de fiecare data cand studiez o boala si o urmaresc pana la cauza initiala , ajung inapoi la zahar.
Multumesc mult!

mirelaprofaderomana spunea...

Daca ai fi citit postarile de mai sus, ai fi putut observa ca rolul acestui blog GRATUIT nu este de a rezolva temele cuiva, fiindca nu asta mi-am propus atunci cand l-am conceput si nici n-as avea timp sa devin meditator personal online, date fiind solicitarile venite de la un numar foarte mare de elevi care nu vor sa-si faca singuri temele si care-si doresc doar solutii ''mura-n gura''. Atunci cand percep bunavointa elevului, adica devine evident faptul ca el a incercat sa-si rezolve tema, insa nu a avut certitudinea ca are rezolvarea corecta, da, de ce nu, ii pot confirma corectitudinea sau ii pot sugera modalitatea corecta de rezolvare... revenind la tine, nu mi se pare ca ca te-ai fi preocupat sa-ti rezolvi sarcina, ci ca ai vrea o rezolvare ''mura-n gura'', iar mie nu-mi place sa incurajez astfel de actiuni ... desi comentariile se pot posta si de catre anonimi, ei bine, blogul meu percepe , prin activarea unui serviciu , IP-urile tuturor celor care-mi trimit commenturi, iar dupa cum se poate observa, tu ai mai avut parte de indrumarea mea... Va fi ultima data cand iti raspund, oferindu-ti rezolvarea directa, cu recomandarea sa incerci TU sa rezolvi cerintele si sa cauti doar CONFIRMAREA, CERTITUDINEA corectitudinii... pentru ca a oferi ''mura-n gura'' cuiva, nu inseamna ca ii oferi un ajutor, ci inseamna clar ca protejezi nepasarea, lipsa preocuparii si a motivatiei. Dar, asa cum am promis, o sa-ti ofer un ultim ajutor, rezolvandu-ti subiectele de mai sus, insa nu va mai exista o data viitoare, decat daca vad ca ai incercat singur(a) si nu te-ai descurcat,ok?
''Mi se facea frica citind''...''mi''= complement indirect ( raspunde la intrebarea ''cui?'', adresata vebului predicativ intranzitiv ''se facea''), '' se facea''= Predicat verbal, deoarece exprima o actiune ( este sinonim cu '' se producea'', fapt ce evidentiaza ca nu are valoare copulativa!) ''frica''= subiectul verbului ''se facea'', ''citind''= C.c.timp (cand mi se facea frica? prin dezvoltare (expansiune) deriva o propozitie subordonata circumstantiala de timp (CT)....La celalalt subiect, fraza se delimiteaza cam asa:'' P1 ''se pare''-PP...P2=''ca de fiecare data...ajung inapoi la zahar''= SB(1)...P3''cand studiez o boala''= AT(2), determina substantivul ''data'', poate fi contrasa intr-un atribut ( a studiului), desi unii specialisti ar putea-o considera temporala (CT), daca ar raporta-o la verbul ''ajung'', insa parerea mea este ca se subordoneaza substantivului ''data'' si, asa cum am mai spus, poate fi contrasa prin atributul substantival genitival ''a studiului''...P4 ''si o urmaresc pana la capat''=AT(2), se introduce prin adverbul relativ ''cand'', ce se subintelege din propozitia anterioara, se afla in raport de coordonare copulativa cu P3, prin conjunctia coordonatoare copulativa ''si''.

mirelaprofaderomana spunea...


Intr-o opera epica, utilizarea verbelor la timpul perfectul simplu poate releva derularea rapida a evenimentelor, fiind sugerat un timp trecut recent, apropiat de timpul nararii, iar valoarea verbelor la timpul imperfect este de a descrie cadrul de desfasurare a actiunii, avand, deci, caracter descriptiv, evocator). Intrucat timpul imperfect exprima o actiune trecuta, insa neterminata pana in momentul vorbirii, se poate conchide ca el plaseaza actiunea in continuitate, o eternizeaza, conferindu-i valoare durativa.

Anonim spunea...

Ce introducere ar putea avea o asemenea argumentare?

Unknown spunea...

Buna ziua.Ma puteti ajuta cu o compunere?As vrea sa ma ajutati cu semnificatia titlului „nourii” de n. labis.

Anonim spunea...

Sarut-mana, m-ati putea ajuta cu o compunere in care sa-mi prezint opinia despre poezia "Clont"de N. Labis?

mirelaprofaderomana spunea...

Orienteaza-te dupa modelul de mai sus.

Anonim spunea...

Sărut mâna! V-aş fi recunoscătoare dacă mi-aţi arăta un plan după care să mă ghidez în exprimarea opiniei despre mesajul unui text epic. Ţin să sugerez faptul că, trebuie să evidenţiez două mijloace artistice prin care se dezăluie mesajul textului! Mulţumesc, anticipat !

mirelaprofaderomana spunea...

Tasteaza in coltul din stanga sus (unde apare B ingrosat, rosu, urmat de o caseta goala si apoi de-o lupa): Panza de paianjen , Ciresarii sau Ierni Jilave si vei vedea astfel trei modele referitoare la exprimarea opiniei despre mesajul unui text epic.

Anonim spunea...

Saru' mana , v-as fi foarte recunoscatoare daca m-ati putea ajuta cu o mica compunere de 150-200 de cuvinte ; Semnificatia titlului "Lacul" de Mihai Eminescu. Va multumesc si va respect !

Anonim spunea...

As avea nevoie de planul pe baza caruia se face o compunere de exprimare a opiniei il legatura cu semnificatia titlului (250-300) cuvinte.
Multumesc.

Anonim spunea...

As avea nevoie de planul pe baza caruia se face o compunere de exprimare a opiniei il legatura cu semnificatia titlului (250-300) cuvinte.
Multumesc.

mirelaprofaderomana spunea...

In opinia mea, titlul poeziei,,X'', scrise de y, se afla in stransa legatura cu semnificatiile profunde ale textului liric, anticipand starile eului liric ce ne vor fi transmise in mod direct, prin intemediul confesiunii lirice.
In primul rand, titlul,,x'', de 'y' ,este alcatuit din .........( ce parti de vorbire reprezinta cuvintele: daca titlul este format din substantive + adjective, acesta constituie o structura nominala, iar daca acesta cuprinde si un verb , este o structura verbala!), iar din punct de vedere stilistic, acesta se realizeaza pe baza unei .... (ce figuri de stil reprezinta, daca are valoare artistica!), prin care eul liric isi exprima ............ (aici se evidentiaza sentimentele). De asemenea, lirismul caracterizat prin subiectivism este accentuat in text prin intermediul formelor pronominale, adjectivale si verbale de pers. I (si a II-a, daca exista!), cum ar fi :'' ( se exemplifica!), care centreaza mesajul pe starile eului liric.
In al doilea rand, titlul........., ca element paratextual, constituie o sinteza a ceea ce urmeaza a ne fi transmis in mod direct, aflandu-se , asadar, intr-o stransa legatura cu continutul de idei si sentimente ale poeziei. Aceasta legatura se realizeaza cu ajutorul prezentei eului liric, care-si exprima sentimentele de ......, generate de ..... ( se subliniaza cauza care provoaca acele sentimente, daca este sugerata in text!), in mod direct cu ajutorul imaginilor artistice: imagini vizuale:"...............", auditive:"......", olfactive:"......." dinamice:...............''.Acestea sunt conturate printr-o paleta larga a figurilor de stil, precum :metafore:...........'', epitete:''.......'', comparatii:"....'' , personificari ....( se exemplifica din text, dar si cu alte figuri de stil, daca exista!), prin intermediul carora este redat spectrul trairilor eului liric.
In concluzie, titlul poeziei,, X'', scrisa de Y, constituie cheia descifrarii vibratiei textului liric, care vor imbia si cititorul spre reflectie.

mirelaprofaderomana spunea...

Poti vedea si o alta compunere de pe al meu blog, '' Exprimarea opiniei fata de semnificatia titlului poeziei ''Melancolie'', de Traian Demetrescu'', extragand de acolo anumite 'sabloane'. Mai jos voi atasa un model pentru acest tip de compunere.

Anonim spunea...

Puteti sa mai spuneti cate ceva, ca imi trebuie si mie la scoala si nu mai am idei . Va rog frumos!

Anonim spunea...

Redactati o compunere de 20-25 de randuri cu ajutorul.poeziei " Creion de Tudor Arghezi sa spuneti ce sentimente are autoul.| eul liriccand isi vede gradina. Va rog ajutati-ma ! Imi trebuie pentru maine ! Si nu am nici o ideea

mirelaprofaderomana spunea...

Creion

de Tudor Arghezi

(Tema): Poezia 'Creion' face parte din volumul 'Stihuri noi', in care Tudor Arghezi descrie cu incantare un tablou din natura respirand liniste si lumina, frumusete si echilibru.
(Titlul): Gradina se contureaza ca un spatiu privilegiat pentru poet, in care acesta poate scrie uimit de frumusetea fara seaman a naturii. Sub vraja naturii 'creionul' sau alearga mai repede pe hartie, poetul schiteaza incercand sa 'creioneze' cu gingasie minunile universului din preajma sa.
(Universul poeziei): Spatiul prinde contur sub forma unei gradini miraculoase ('In gradina-n care scriu”), care isi revarsa tainele sub privirea incantata a poetului. Sub lumina blanda a soarelui ('Cerne aur argintiu'), florile s-au trezit, iar fluturii colorati au inceput sa zboare asemenea unor flori plutitoare. Aceasta oaza de liniste si frumusete prinde viata, se insufleteste sub lumina soarelui.
Astrul, personificat, 'cerne aur argintiu' din 'tipsia' sa incandescenta ('ca de jar') 'spanzurata-ntr-un artar'. Lese in evidenta metafora de o mare plasticitate 'aur argintiu' asociata cu un epitet sugerand razele aurii ale soarelui. Cea de-a doua metafora 'tipsie ca de jar', in care se topeste o comparatie ('ca de jar'), aduce un plus de stralucire tabloului, in care soarele apare ca un disc incan-descent agatat parca de crengile unui artar. Florile apar si ele personificate, 'trezite' de lumina stralucitoare a diminetii.
Universul gradinii este schitat prin cateva elemente plastice: 'artarul', 'florile', 'razoarele'. in acest spatiu vrajit, printr-o metafora de o mare prospetime imagistica, fluturii incep sa zboare imprumutand ceva din culoarea si gingasia florilor gradinii. Tabloul prinde viata, miscarea jucausa a fluturilor insufleteste razoarele gradinii intr-o explozie de culoare.
(Prozodia): Versul scurt, de 7 silabe, creeaza prin rima imperecheata si ritmul trohaic o atmosfera calda si luminoasa de dulce armonie, in care incantarea poetului vibreaza in fiecare stih. Diversitatea rimelor prin asocierea in general a unor parti de vorbire diferite ('mi-s' - 'deschis'), ('razoare' - 'zboare'), ('scriu'-'argintiu') realizeaza unele inflexiuni in tonalitate melodioasa a poeziei sporite de anumite inversiuni ale topicii cu rol expresiv: 'Cerne aur argintiu / 0 tipsie ca de jar'; 'Florile trezite mi-s'. SufletuI poetului se simte linistit si incatat, despovarat de griji, patrunzand in spatiul poeziei sub vraja naturii miraculoase, datatoare de viata si de speranta.

Anonim spunea...

Va rog sa-mi spuneti care este forma corecta " lui Anett " sau " Anetttei". Multumesc frumos!

mirelaprofaderomana spunea...

Intrucat numele este de provenienta straina, articolul hotarat va fi unul proclitic, adica va fi asezat in fata substantivului propriu, deci corect este ''lui Anett'' ( la fel ca si : lui Jeni, lui Carmen, lui Mimi, lui Iris etc.).

Anonim spunea...

Puteti face semnificatia textului ,,Clont`` de Nicolae Labis.Va rog mult , imi trb maxim 25 de randuri .

Anonim spunea...

In exemplele: Am luat-o la fuga. O sa vedem. Ce valori morfologice are "o"?.
Multumesc!

mirelaprofaderomana spunea...

''O'' din exemplul ''Am luat-o la fuga'' este pronume personal cu valoare neutra. Aceste pronume NU se refera la un obiect anume (masculin ori feminin), NU AU FUNCTIE SINTACTICA si se analizeaza impreuna cu verbele respective. Exemple: Zi-i, mai vere, din vioara! ( este vorba de acel ''-i''), ''Le are cu gramatica!'' ( ''le'' este pronume personal cu valoare neutra, fara functie sintactica). Cuvantul ''o'' este verb auxiliar cu care se formeaza viitorul popular (''o''-invariabil + conjunctivul verbului de conjugat: o sa pleci, o sa citesc etc., echivalente cu ''vei pleca'', ''voi citi'' ).

Anonim spunea...

ma puteti ajuta si pe mine cu o compunere,semnificatia textului 'clont' de nicolae labis

Anonim spunea...

Buna ziua!
Numeralele din propozitiile de mai jos au functia sintactica si cazul din paranteza Am împărtășit bucuria celui de-al doilea coleg. ( atribut adjectival, genitiv) Astazi lipsesc zece. ( subiect, nominativ). Prima zi de școală a fost emoționantă. ( atribut adjectival, nominativ) Colegii noștri sunt cei doi.( nume predicativ , nominativ) I-am prezentat mai multe produse și l-a ales pe al doilea. (complement, acuzativ)
Multumesc!

mirelaprofaderomana spunea...

Raspunsurile sunt corecte, deci e ok.

Anonim spunea...

Buna ziua ! Ma puteti ajuta si pe mine cu o intamplare imaginara petrecuta in timpul unei excursii la cape town?
Va multumesc!