Ministerul EducaŃiei,
Cercetării, Tineretului si Sportului
Centrul NaŃional de
Evaluare i Examinare
Probă scrisă
–Limba si literatura română
MODEL
Filiera teoretică – Profilul real;
Filiera tehnologică; Filiera vocaŃională – toate profilurile, cu exceptia
profilului pedagogic)
Examenul de
bacalaureat national 2013 Limba si literatura română Proba E. a)
Filiera teoretică –
Profil real; Filiera tehnologică;
Filiera vocatională –
Toate profilurile (cu exceptia profilului pedagogic)
MODEL
•
Toate
subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
•
Timpul de
lucru efectiv este de 3 ore.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
Citeste
următorul text:
‘’Am palida tristetă a apelor ce plâng
Pe jgheabul clar si rece al albelor
fântâni
Sculptate-n întuneric de mesterele
mâini.
Am palida tristetă a apelor ce
plâng.
Pe fata blondei unde încet si trist
s-abate,
Ca umbra unor aripi, o doină din
bătrâni,
Ce cade ca un freamăt al codrilor
păgâni
În care mor legende si vise
depărtate.
Pe marmora cea rece se lasă un amurg
De toamnă-ntârziată ca negura pe
vale,
si sufletul se plânge pribeag pe
vechea cale,
Iar lacrimi, calde lacrimi, ca roua-n
seară curg.
Adâncul întuneric se-ntinde ca-ntr-un
vis,
si nicio licărire în zare nu se-arată
Vestind speranta pală ce turbură si-mbată.
Fântâna e o noapte, tăcerea un abis.
(Stefan Petică, Când viorile tăcură– XIV)
Scrie, pe
foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinŃe cu privire la
text:
1. Numeste
câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor: pribeag si licărire
.(2 puncte)
2. Explică
rolul cratimei în secventa: toamnă-ntârziată (2 puncte)
3.
Construieste un enunt în care să folosesti o locutiune/expresie care să contină
substantivul
Suflet (2
puncte)
4.
Transcrie două cuvinte din text a căror formă reprezintă abatere de la normele
actuale ale limbii literare. 4 puncte
5.
Precizează două motive literare identificate în textul dat.
4 puncte
6.
Selectează două secvente din text care conturează dimensiunea temporală a
imaginarului poetic.
4 puncte
7. Prezintă
semnificatia a două figuri de stil diferite din ultima strofă.
4 puncte
8.
Ilustrează, cu exemple din text, două trăsături ale genului liric.
4 puncte
9. Comentează,
în 60 – 100 de cuvinte (sase–zece rânduri), primele două strofe ale textului,
evidentiind
două trăsături ale simbolismului.
4 puncte
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
Scrie un
text de tip argumentativ de 150 – 300 de cuvinte (15 – 30 de rânduri) despre
modul în care
familia influentează tinerii în alegerea unei profesii.
În
elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie
: − să respecti
structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris,
utilizarea
mijloacelor
lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri; 8 puncte
− să ai
continutul adecvat argumentării pe o temă dată: formularea ipotezei/a propriei
opinii fată
de
problematica pusă în discutie, enuntarea si dezvoltarea corespunzătoare a două
argumente
adecvate
ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte
− să
respecti normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare,
de ortografie si de punctuatie) si limitele de spatiu
indicate. 6
puncte
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redactează
un eseu de 600 – 900 de cuvinte (două – trei pagini), în care să prezinti relatia
dintre două personaje dintr-un roman interbelic studiat.
În
elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
−
prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al fiecăruia dintre
personajele alese din romanul interbelic studiat;
− evidentierea,
prin două episoade/citate/secvente comentate, a modului în care evoluează
relatia
dintre cele două personaje;
−
ilustrarea a patru elemente de structură si de compozitie ale romanului
interbelic studiat, semnificative pentru analiza relatiei dintre cele două
personaje (de exemplu: actiune, conflict,
relatii
temporale si spatiale, incipit, final, tehnici narative, perspectivă narativă,
registre
stilistice,
limbajul personajelor etc.);
− sustinerea
unei opinii despre modul în care o idee sau tema romanului interbelic studiat
se
reflectă în
evolutia relatiei dintre cele două personaje.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu