“Fericirea e scurtă ca fulgerul care umple cerul de lumină. Dacă trăieşte mai mult, se spulberă, nu mai este ea şi trebuie să-i dăm alt nume.“(Mihail Drumes)
sâmbătă, 29 iunie 2013
Prof.Mirela Broasca:Bacul olimpicilor:Proba la lb. romana-profil real +uman
"Varianta 2
Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.
Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
Citeste urmatorul text:
1 Din cerurile-albastre
Luceferi se desfac,
Zambind iubirii noastre
Si undelor pe lac.
De glasul pasarelelor
Pe ganduri codru-i pus.
O, stelelor, stelelor,
Unde v-ati dus?
9 In turme calatoare
Trec nourii pe ceri,
Ce seaman pieritoare
Duioaselor dureri.
De stralucirea florilor
E campul tot rapus.
O, norilor, norilor,
Unde v-ati dus?
17 Soptiri aeriane
Patrund din mal in mal
S-a stelelor icoane
Pre fiecare val.
De ochii tai cei plini de-amor
Aminte mi-am adus
O, stelelor, stelelor,
Unde v-ati dus?
25 Cum iedera se leaga
De ramuri de stejar,
Mi-a fost odata draga
Si draga-mi este iar.
De bratul tau cuprins cu dor
Aminte mi-am adus.
O, bratelor, bratelor,
Unde v-ati dus?
(Mihai Eminescu, Din cerurile-albastre)
Redacteaza, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte cu privire la text:
1. Numeste cate un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor: zambind si odata. 2 puncte
2. Explica rolul cratimei in secventa: S-a stelelor icoane. 2 puncte
3. Construieste un enunt in care sa folosesti o locutiune/expresie care sa contina substantivul ochi. 2 puncte
4. Mentioneaza doua marci lexico-gramaticale ale subiectivitatii prezente in textul dat. 4 puncte
5. Precizeaza doua motive literare identificate in textul dat. 4 puncte
6. Selecteaza doua secvente din text care contureaza dimensiunea spatiala a imaginarului poetic. 4 puncte
7. Prezinta semnificatia a doua figuri de stil diferite din a doua strofa. 4 puncte
8. Ilustreaza, cu exemple din text, doua trasaturi ale genului liric. 4 puncte
9. Comenteaza, in 60 - 100 de cuvinte (sase - zece randuri), prima strofa a textului, prin evidentierea relatiei dintre ideea poetica si mijloacele artistice. 4 puncte
SUBIECTUL AL II-LEA (30 de puncte)
Scrie un text de tip argumentativ de 150 - 300 de cuvinte (15 - 30 de randuri) despre modul in care activitatea de voluntariat contribuie la dezvoltarea personala.
In elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
- sa respecti structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor in scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimarii unei aprecieri; 8 puncte
- sa ai continutul adecvat argumentarii pe o tema data: formularea ipotezei/a propriei opinii fata de problematica pusa in discutie, enuntarea si dezvoltarea corespunzatoare a doua argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte
- sa respecti normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie) si limitele de spatiu indicate. 6 puncte
SUBIECTUL AL III-LEA (30 de puncte)
Redacteaza un eseu de 600 - 900 de cuvinte (doua - trei pagini), in care sa prezinti relatia dintre doua personaje dintr-un roman psihologic studiat.
In elaborarea eseului, vei avea in vedere urmatoarele repere:
- prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al fiecaruia dintre personajele alese din romanul psihologic studiat;
- evidentierea, prin doua episoade/citate/secvente comentate, a modului in care evolueaza relatia dintre cele doua personaje;
- ilustrarea a patru elemente de structura si de compozitie ale romanului psihologic studiat, semnificative pentru analiza relatiei dintre cele doua personaje (de exemplu: actiune, conflict, relatii temporale si spatiale, incipit, final, tehnici narative, perspectiva narativa, registre stilistice, limbajul personajelor etc.);
- sustinerea unei opinii despre modul in care o idee sau tema romanului psihologic studiat se reflecta in evolutia relatiei dintre cele doua personaje.
Nota!
Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru continutul eseului vei primi 16 puncte (cate 4 puncte pentru fiecare cerinta/reper).
Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor in scris - 3 puncte; abilitati de analiza si de argumentare - 3 puncte; utilizarea limbii literare - 2 puncte; ortografia - 2 puncte; punctuatia - 2 puncte; asezarea in pagina, lizibilitatea - 1 punct; incadrarea in limitele de spatiu indicate - 1 punct).
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum 600 de cuvinte (doua pagini) si sa dezvolte subiectul propus."
Subiecte - Limba si literatura romana / Profilul umanist
"Varianta 2
Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.
Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
Citeste urmatorul text:
Unde esti astazi nu stiu.
Vulturii treceau prin Dumnezeu deasupra noastra.
Alunec in amintire, e-asa de mult de-atunci.
Pe culmile vechi unde soarele iese din pamant
privirile tale erau albastre si-nalte de tot.
Zvon legendar se ridica din brazi.
Ochi atot intelegator era iezerul* sfant.
In mine se mai vorbeste si astazi despre tine.
Din gene, ape moarte mi se preling.
Ar trebui sa tai iarba,
ar trebui sa tai iarba pe unde-ai trecut.
Cu coasa tagaduirei pe umar
in cea din urma tristete ma-ncing.
(Lucian Blaga, Amintire)
*iezer, iezere - lac adanc (de munte)
Redacteaza, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte cu privire la text:
1. Numeste cate un sinonim neologic pentru sensul din text al cuvintelor: sfant si tagaduire. 2 puncte
2. Explica rolul cratimei in secventa: si-nalte de tot. 2 puncte
3. Construieste un enunt in care sa ilustrezi sensul conotativ al cuvantului soare. 2 puncte
4. Precizeaza o tema si un motiv literar identificate in textul dat. 4 puncte
5. Mentioneaza doua marci lexico-gramaticale ale subiectivitatii prezente in textul dat. 4 puncte
6. Selecteaza doua secvente din text care contureaza dimensiunea temporala a imaginarului poetic. 4 puncte
7. Prezinta semnificatia a doua figuri de stil diferite din a doua strofa. 4 puncte
8. Ilustreaza, cu exemple din text, doua trasaturi ale genului liric. 4 puncte
9. Comenteaza, in 60 - 100 de cuvinte (sase - zece randuri), prima strofa a textului dat, prin evidentierea relatiei dintre ideea poetica si mijloacele artistice. 4 puncte
SUBIECTUL AL II-LEA (30 de puncte)
Scrie un text de tip argumentativ de 150 - 300 de cuvinte (15 - 30 de randuri) despre utilitatea cunoasterii biografiei artistului in vederea intelegerii operei sale.
In elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
- sa respecti structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor in scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimarii unei aprecieri; 8 puncte
- sa ai continutul adecvat argumentarii pe o tema data: formularea ipotezei/a propriei opinii fata de problematica pusa in discutie, enuntarea si dezvoltarea corespunzatoare a doua argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte
- sa respecti normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuatie) si limitele de spatiu indicate. 6 puncte
SUBIECTUL AL III-LEA (30 de puncte)
Redacteaza un eseu de 600 - 900 de cuvinte (doua - trei pagini), in care sa prezinti particularitatile de constructie a unui personaj dintr-un text narativ studiat, apartinand lui Ioan Slavici, Liviu Rebreanu sau G. Calinescu.
In elaborarea eseului, vei avea in vedere urmatoarele repere:
- prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales, prin raportare la conflictul/conflictele din textul narativ studiat;
- evidentierea, prin doua episoade/citate/secvente comentate, a unei trasaturi a personajului ales;
- ilustrarea a patru elemente de structura si de compozitie ale textului narativ, semnificative pentru constructia personajului ales (de exemplu: actiune, conflict, relatii temporale si spatiale, incipit, final, tehnici narative, perspectiva narativa, registre stilistice, limbajul personajelor etc.);
- sustinerea unei opinii despre modul in care o idee sau tema textului narativ studiat se reflecta in constructia personajului ales.
Nota!
Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru continutul eseului vei primi 16 puncte (cate 4 puncte pentru fiecare cerinta/reper).
Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor in scris - 3 puncte; abilitati de analiza si de argumentare - 3 puncte; utilizarea limbii literare - 2 puncte; ortografia - 2 puncte; punctuatia - 2 puncte; asezarea in pagina, lizibilitatea - 1 punct; incadrarea in limitele de spatiu indicate - 1 punct).
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum 600 de cuvinte (doua pagini) si sa dezvolte subiectul propus."
Commnent:
Subiecte relativ accesibile,in comparatie cu ceea ce ne asteptam noi sa fie....Ca sugestie,la partea a treia, elevii puteau scrie despre relaţia dintre Ştefan Gheorghidiu şi Ela, care din punct de vedere caracterologic regresează din fata bună, blândă, caldă, altruistă, în contact cu averea şi gaşca Anişoarei, şi devine snoabă, parvenită, arogantă, necinstită, infidelă. El este condamnat să fie martor acestei decăderi morale. Un alt exemplu de roman psihologic este Enigma Otiliei.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu