Relaţia dintre două personaje in romanul ”Baltagul’’ de M. Sadoveanu
Personaje: Vitoria şi Nechifor
Lipan ( „Baltagul” , de Mihail Sadoveanu)
Ipoteza: Vitoria
şi Nechifor Lipan reprezintă o transpunere în timpul istoric a personajelor
mioritice, cărora li se conferă noi dimensiuni morale.
Argumentaţie: Apărut
în anul 1930, romanul „Baltagul’’ de M. Sadoveanu, are drept temă existenţa
păstorească şi ritualurile legate de marile ei momente.
Discursul
narativ este structurat pe două planuri: Drumul
Vitoriei Lipan (însoţită de fiul ei Gheorghiţă), în căutarea osemintelor lui
Nechifor Lipan si viaţa păstorilor din munţii Moldovei în primele decenii ale
veacului trecut.
Acţiunea se desfăşoară cronologic, din toamnă,de la sarbatoarea de Sf.
Dumitru, şi până în primăvara următoare, dupa sarbatoarea de Sf. Gheorghe.
Secvenţele narative sunt legate prin înlănţuire, iar
trecerea de la un plan la altul se face prin alternanţă.
Conflictul romanului îmbracă două aspecte:
a)
Există un conflict exterior,
determinat de faptul că, în lumea pură a muntelui, doi oameni încălcaseră
„rânduiala” săvârşind o crimă.
b)
Există şi un conflict interior care
creşte în sufletul Vitoriei Lipan, pe măsură ce înţelege că Nechifor a murit. In virtutea aceleiaşi „rânduieli”, ea parcurge un drum al destinului, pentru a
săvârşi ritualul funerar, fără de care sufletul mortului nu-şi găseşte odihna.
Fiecare dintre cele două personaje este legat de ambele conflicte.
In primul rând, cele două personaje reprezintă, la modul emblematic, lumea
oamenilor de la munte.
Infăţişaţi într-un portret de grup la începutul
capitolului X, muntenii („Locuitorii aceştia de sub
brad”) sunt oameni activi, trăindu-şi suferinţele ca şi
bucuriile cu aceeaşi „inimă uşoară” pe
care Creatorul le-a dat-o la începutul lumii.
Mai presus de orice, ei pun ţarinile lor de la începutul
lumii”, repetarea vechilor ritualuri situându-i într-un timp
neschimbat şi etern.
Nechifor şi Vitoria se încadrează în această lume („Aşa era şi acel Nechifor Lipan care acuma lipsea”), chipul oierului fiind reconstituit din amintirile Vitoriei
sau ale celor care l-au cunoscut: „La mustaţa
aceea neagră şi la ochii aceia cu sprâncene aplecate şi la toată înfăţişarea
lui îndesată şi spătoasă, Vitoria se uita ascuţit şi cu îndârjire...
In această lume, în care muntenii se fereau „de
alte neamuri şi de oamenii de la câmpie, Nechifor Lipan avusese neşansa
să întâlnească doi oieri dintr-un „loc străin” şi
dintr-o vale, care îl omorâseră.
Vitoria are menirea de a înlătura, din lumea pură a muntelui, moartea ca
fărădelege. Pentru aceasta, femeia poartă cu sine un beţişor alb (echivalent al
cumpenei cu fir de argint folosită de fântânari pentru a găsi apa). Descoperind
adevărul, munteanca va deveni „un Hamlet feminin”
(Călinescu), pedepsindu-i pe cei doi ucigaşi (Calistrat Bogza şi Ilie Cuţui).
In al doilea rând, atât Vitoria cât şi Nechifor coboară din balada
pastorală „Mioriţa”, aşa cum se sugerează şi în
moto-ul romanului („Stăpâne, stăpâne, / Mai
chiamă ş-un câne”).
Ca şi „măicuţa bătrână” care-şi caută fiul ucis, Vitoria Lipan trăieşte un
puternic zbucium interior, traversând iarna cu sentimentul tot mai acut al
morţii lui Nechifor.
Convinsă că „i-a fost lui Nechifor scrisă o asemenea
soartă pe care nimica n-o poate înlătura, ea colindă munţii pentru a-i
găsi rămăşiţele şi a le pune în pământ „sfânt”.
Dârză,
tenace şi discretă în
marea ei suferinţă, Vitoria
este sortită să-i aducă celui mort, prin ritual, „binecuvântarea din urmă şi rugăciunile de care n-a avut
parte.
Şi mai realizat este conturul baladesc al lui Nechifor, mai ales în ceea ce
priveşte „faţa” lui umană.
Pentru cei ce l-au văzut, în mod fugar, în timpul drumului din toamnă,
Nechifor este
omul cu căciulă brumărie, darnic şi vesel, dar,
mai ales, neînfricat şi hotărât: „Dar omul acela zicea că se duce noaptea; că
se bucură să umble pe lună. De oameni răi spunea că nu-i pasă; are pentru
dânşii pistoale încărcate în desagi”.
Pentru Vitoria, Nechifor era
omul căruia „nu-i putea sta nimeni împotrivă”. Intr-o noapte, când cei doi soţi se întorceau de la Piatra Neamţ, nişte hoţi
i-au atacat cerându-le banii. Fără să se înfricoşeze, Nechifor i-a înfruntat
într-o scenă care îi conferă dimensiuni baladeşti.
Adevărata „faţă” a lui
Nechifor este însă cea simbolică şi aceasta derivă din
„Mioriţa”: moartea este „a lumii mireasă”, fiindu-le
dată tuturor oamenilor. Nechifor (care „s-a înălţat în soare”) se
întoarce în marele Cosmos (din care fiinţa umană se rupe prin naştere). In
acest mod, el devine Om universal şi personaj-sumă a lumii.
In al treilea rând, fiecare
dintre cele două personaje participă la câte un „drum” cu multiple
semnificaţii.
Primul dintre acestea este drumul făcut de
Nechifor şi care se frânge între Suha şi Sabasa, în preajma muntelui
Stânişoara.
Aici începe „marea călătorie”
de dincolo de moarte a lui Nechifor Lipan, într-un spaţiu vegheat de Crucea
Talienilor - axă a lumii şi poartă de comunicare cu Universul.
Cel de al doilea drum este al
Vitoriei, etapă în care vor fi reliefate calităţile ei morale: respectarea tradiţiei,
inteligenţa, statornicia, demnitatea, spiritul justiţiar.
Lungul drum al Vitoriei
constituie o replică pământeană la „marea călătorie” a lui Nechifor. Simbolic,
acesta începe într-o zi de vineri, la răsăritul soarelui şi se încheie, în
scena praznicului, odată cu apusul.
„Ziua” ritualică a Vitoriei
include toate cele trei mari momente ale vieţii: botezul
(„La Borca a căzut într-o cumătrie”), nunta („La
Cruci a dat de nuntă”) şi înmormântarea.
Drum labirintic
săvârşit din poruncă divină, călătoria Vitoriei câştigă semnificaţii sacre,
este un „drum spre Centru” cu finalitate salvatoare: Dumnezeu, prin sfânta de la Bistriţa, a adus-o pe dânsa,
Vitoria, pe căi cotite, tocmai unde trebuia ca să-şi găsească pe cel drag, să-l ridice din locul pieirii şi să-l puie în pământ sfânt, cu toate rânduielile ştiute” (s.n.). In al patrulea rând, cele două
personaje au prenume care simbolizează biruinţa.
Rolul ultim îi revine tot Vitoriei, în scena în
care, descoperind osemintele lui Nechifor, îl strigă:
„Femeia răcni aprig: - Gheorghiţă! ”.
Se cuvine să observăm că oierul are două
prenume, ambele cu sensul de „purtătorul de biruinţă”.
Nechifor simbolizează sacrul convertit în
profan (căci întâiul nume era al marelui mucenic Gheorghe). Boala din copilărie
şi „botezul” păgân („Cobzăriţa i-a suflat pe
frunte descântând şi i-a schimbat numele”)
marchează trecerea sacrului în materie; astfel, cel care moare în râpă este
ipostaza profană a lui Nechifor.
Din această pricină, în momentul găsirii
osemintelor, Vitoria îl strigă pe numele său adevărat (Gheorghiţă),
reiterându-1 în condiţia primă şi facilitându-i întoarcerea, prin „gura de
rai”, în spaţiul sacru.
Atât prin acţiune, cât şi prin cele două
personaje centrale, „Baltagul”
păstrează fiorul cosmic al baladei din care este inspirat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu