Tema si viziunea despre lume in poezia ‘’LUMINA’’, de Lucian Blaga
Poezia lui Lucian Blaga abundă în analogii
care tind să unifice realul, să concilieze
individul uman
cu sustanţa lumii.Este un fel de osmoză între corpul omenesc şi fiinţa lumii.Trecut, prezent şi viitor se regăsesc în cel
mai mărunt element, în cea mai intimă fibră a omului.
Efectul
copleşitor al poziei lui Blaga asupra cititorului îl are tehnica expresionistă atrecerii spre absolut, prin plăsmuirea unor scenarii
cosmice, adică prin proiectarea datelor realităţii prezente în primordial, într -un început de lume.
În
felul acesta, orice moment al trăirii lirice devine contemporan cu Geneza, o
aventură personală se transformă în mit.
Poezia Lumina a fost publicat în ianuarie
1919 în ,,Glasul Bucovinei” şi este inclus apoi
în volumul de debut Poemele luminii.
Titlul
anunţă metafora de bază a poeziei, frecventă
în lirica blagiană de început şi semnifică bucuria, speranţa, începutul,
deschiderea către cunoaştere, înţelegerea
lucrurilor care se face însă nu raţional, ci prin iluminare.
Sub această egidă
apar următoarele idei: iubirea şi cosmosul, setea de patimi, certitudinea şi căutarea răspunsurilor, cunoaşterea
luciferică, toate acestea subsumându-se temei
iubirii.
Din punctul de vedere al structurii,
poemul cuprinde trei secvenţe distincte, diferite în ceea ce priveşte discursul liric: prima şi ultima
strofă – un monolog adresat iubitei, strofele a doua şi a treia – un tablou cosmogonic, iar strofa
a patra – o interogaţie retorică.
În prima secvenţă poetul foloseşte sinestezia pentru a crea imagini de o
concreteţe tulburătoare. Imaginile
vizuale şi auditive fuzionează: ,,Lumina ce-o simt / năvălindu-mi in
piept pentru când
te văd / oare nu e un strop din lumina / creată în ziua dintâi, / din lumina
aceea -nsetată adânc de viaţă?”
Metafora luminii
semnifică, pe de o parte, viaţa, iubirea, pe de altă parte,
bucuria, emoţia, uimirea, extazul în faţa acestora. Lumina
primordială ,,însetată adâncde viaţă”
este nedefinită, neîmpărţită în culorile creaţiei, e o plinătate, cuprinde
totul în ea, iar,,stropul” poate fi o mostră, un
micro ce reproduce un macro. Iar această ipostază a luminii completează, prin aprofundare, ideea primelor versuri prin integrarea
sentimentului individual în circuitul cosmic.La
rândul ei, iubita este identificată cu substanţa
absolută lumii.
Imaginea
iubitei este lipsită de consistenţă, ea este percepută global, iar eul liric i se adresează
cu apelativul ,, minunato” , ceea ce o încadrează în
tiparul eternului feminin:,,Lumina ce-o simt năvălindu-mi / în
piept când te văd – minunato,/ e poate că ultimul strop /din lumina creată în ziua dintâi.”
Adresarea directă dezvăluie şi
prezenţa eului liric în text,
care atestă caracterul subiectiv al
percepţiei.
Timpul verbal folosit în
această primă secvenţă este prezentul, timp al
adresării către iubită, timpul iubirii, timpul eternităţii .A doua
secvenţă cuprinde strofele a doua şi a treia
şi prezintă un tablou cosmogonic. Combinându-se
imaginea genezei biblice cu viziunea indiană
a unităţii primordiale a lucrurilor de
la începutul lumii se creează imaginea poetică a naşterii
sentimentului iubirii. Prin imaginea nimicului
care, la un impuls dat de divinitate, porneşte către viaţă
( divinitatea fiind numită aici
,,Nepătrunsul”), poetul transpune starea de
nepăsare din care este trezit cel care cunoaşte
atingerea iubirii, senzaţia de iluminare pe care acesta o trăieşte, deschiderea
către o nouă lume care
se naşte, parcă, o dată cu apariţia dinamizării interioare
datorate iubirii: ,,Nimicul zăcea
-n agonie, / când singur plutea-n
întuneric şi dat-a / un semn Nepătrunsul: /<<Să fie lumină!>> // O mare/ şi-un vifor nebun de lumină /
făcutu-s-a-n-clipă:
/ o sete era de păcate, de doruri, de – avânturi, de patimi, /
o sete de lume şi soare.”Enumeraţia
rezumă sintetic esenţa forţelor care ne antrenează
în planul existenţial, care ne provoacă şi ne dinamizează,
ne deschid către contrarii ce se unifică în fiinţa noastră printrăire. Timpul prezent al
verbului din prima secvenţă este acum înlocuit de imperfect, ce redă
procesualitatea misterioasă a Creaţiei.
In concluzie,
poezia ‘’Lumina’’, scrisa de Lucian Blaga,
concentreaza , asa cum ideea poetica
o releva, iubirea şi cosmosul, setea de patimi, certitudinea şi căutarea răspunsurilor, cunoaşterea
luciferică, toate acestea subordonandu-se temei
iubirii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu