miercuri, 18 iunie 2014

Prof. Mirela Broasca: Ce trebuie sa pregatim pentru Bac-ul din 2014? Noutati...

Pentru disciplina limba şi literatura română au fost stabilite de către Ministerul Educaţiei Naţionale/ Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare diferenţele dintre profilul real şi profilul umanist prin Programa pentru examenul de BACALAUREAT 2014!
Pentru profilul real programa s-a mai redus, spre deosebire de profilul umanist, la care conţinutul a rămas intact, ba chiar s-au accentuat unele capitole care până acum fuseseră ignorate, fiind considerate neînsemnate.
Cele mai multe teme sunt comune pentru ambele profiluri

PROFIL REAL şi PROFIL UMANIST
TEME COMUNE

*TRĂSĂTURI ALE CURENTELOR CULTURALE/ LITERARE reflectate în textele literare studiate sau în texte la prima vedere.
*PERIOADA VECHE: CURENTE CULTURALE/ LITERARE ÎN SECOLELE XVII-XVIII
* Umanismul: Grigore Ureche, Miron Costin, Ion Neculce
* Iluminismul: Şcoala Ardeleană
*PERIOADA MODERNĂ:
a. SECOLUL AL XIX-LEA – ÎNCEPUTUL SECOLULUI AL XX-LEA
*Perioada paşoptistă: Revista „Dacia literară”
- „Malul Siretului” de Vasile Alecsandri ( pastel)
sau
- „Alexandru Lăpuşneanul” de Costache Negruzzi (nuvelă comentariu + caracterizarea protagonistului
*Criticismul junimist. Junimea şi „Convorbiri literare” (eseu)
1. Titu Maiorescu (autor canonic) – studii critice la alegere
- „O cercetare critică asupra poeziei române de la l867”
sau
- „Eminescu şi poeziile lui”
sau
- „În contra direcţiei de astăzi în cultura română”
sau
- „Comediile d-lui I.L.Caragiale”
2. Ion Creangă (autor canonic)
- „Povestea lui Harap-Alb” (basm cult) – comentariu + caracterizarea personajului de basm cult
b. CURENTE CULTURALE/ LITERARE ÎN SECOLUL AL XIX-lea ŞI ÎNCEPUTUL SECOLULUI AL XX-LEA
* Romantismul (definiţie, trăsături, reprezentanţi)
3. Mihai Eminescu – (autor canonic) – cel puţin două poezii
- „Revedere”
sau
- „Dorinţa”
sau
- „Floare albastră”
sau
- „Luceafărul”
sau
- „Odă (în metru antic)”
sau
- „Scrisorile”
* Realismul (definiţie, trăsături, reprezentanţi)
4. Ioan Slavici (autor canonic)
- „Moara cu noroc” (nuvelă) – comentariu literar + caracterizarea personajului de nuvelă
DRAMATURGIA/ TEXTE DRAMATICE ÎN EPOCA MARILOR CLASICI
* Comedia realistă (definiţie, trăsături)
5. Ion Luca Caragiale (autor canonic)
- „O scrisoare pierdută” (comedie) – comentariu literar + caracterizarea unui personaj de comedie/ personaj dramatic (Zoe Trahanache/ Zaharia Trahanache/ Nae Caţavencu/ Agamemnon Dandanache/ Ghiţă Pristanda etc.)
* Simbolismul (definiţie, trăsături, reprezentanţi)
6. George Bacovia (autor canonic)
- „Plumb”
sau
- „Lacustră”
sau
- „Decor”
sau
- „De iarnă”
sau
- „Nocturnă”
c. PERIOADA INTERBELICĂ
* Orientări tematice în romanul interbelic. Tipuri de roman (eseu-studiu de caz)
7. Liviu Rebreanu (autor canonic)
- „Ion” (roman realist-obiectiv) – comentariu literar + caracterizarea personajului de roman interbelic (Ion)
8. George Călinescu (autor canonic)
- „Enigma Otiliei” (roman realist-obiectiv) – comentariu literar + caracterizarea personajului de roman interbelic (Felix Sima/ Otilia Mărculescu etc.)
9. Camil Petrescu (autor canonic)
- „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război” (roman subiectiv/ roman al experienţei) – comentariu literar + caracterizarea personajului de roman interbelic subiectiv (Ştefan Gheorghidiu)
sau
- „Patul lui Procust” (roman subiectiv/ roman al experienţei) – comentariu literar + caracterizarea personajului de roman interbelic subiectiv (George Demetru Ladima)
sau
Mircea Eliade – ATENŢIE! NU este scriitor canonic
- „Maitreyi” (roman subiectiv/ roman al experienţei) – – comentariu literar + caracterizarea personajului de roman interbelic subiectiv (Allan, Maitreyi)
*Poezia interbelică modernă
10. Tudor Arghezi (autor canonic) – poet modern
- „Testament”– artă poetică – poezie modernă
sau
- „Flori de mucegai” – artă poetică – poezie modernă
11. Lucian Blaga (autor canonic) – poet modern
- „Eu nu strivesc corola de minuni a lumii” – artă poetică – poezie modernă
sau
- „Lumina” – poezie modernă
sau
- „Gorunul” – poezie modernă
12. Ion Barbu (autor canonic) – poet modern
- „Riga Crypto şi lapona Enigel” – poezie epică, poezie modernă
sau
- „Din ceas dedus… („Joc secund”)- artă poetică – poezie modernă
*CURENTE CULTURALE/ LITERARE ÎN PERIOADA INTERBELICĂ
* Modernismul românesc (definiţie, trăsături, reprezentanţi)
13. Eugen Lovinescu (autor canonic) – istoric şi critic literar, estetician şi prozator (iniţiatorul modernismului românesc)
- „Istoria literaturii române moderne”, capitolul „Creaţia obiectivă: L.Rebreanu: Ion” sau alt studiu
* Tradiţionalismul (definiţie, trăsături, reprezentanţi)
14. Mihail Sadoveanu (autor canonic)
- „Baltagul” (roman realist-obiectiv tradiţional) – comentariu literar + caracterizarea personajului de roman interbelic (Vitoria Lipan)
Vasile Voiculescu
- „În grădina Ghetsemani” – poezie tradiţională
sau
Ion Pillat
- „Aci sosi pe vremuri”– poezie tradiţională

d. PERIOADA POSTBELICĂ
*Romanul în perioada postbelică (eseu)
15. Marin Preda (autor canonic)
- „Moromeţii” (roman realist-obiectiv) – comentariu literar + caracterizarea personajului de roman postbelic (Ilie Moromete)
sau
- „Cel mai iubit dintre pământeni” (roman realist-subiectiv)
- comentariu literar + caracterizarea personajului de roman postbelic (Victor Petrini)
*Poezia în perioada postbelică
* Neomodernismul (trăsături, reprezentanţi)
16. Nichita Stănescu (autor canonic)
- „Leoaică tânără, iubirea” – artă poetică, poezie postbelică şi neomodernistă
sau
- „Poveste sentimentală” – artă poetică, poezie postbelică şi neomodernistă
sau
- „Cântec” – artă poetică, poezie postbelică şi neomodernistă
sau
- „Lecţia despre cub” – artă poetică, poezie postbelică şi neomodernistă
17. Marin Sorescu (autor canonic)
- „Echerul” – poezie postbelică şi neomodernistă
sau
- „Poveste” - poezie postbelică şi neomodernistă
* Postmodernismul (definiţie, trăsături, reprezentanţi)
Mircea Cărtărescu
- „Georgica a IV-a” – poezie postbelică şi postmodernistă
sau
- „Ciocnirea” poezie postbelică şi postmodernistă
sau
- „Levantul” – epopee postbelică
* Teatrul în perioada postbelică
17. Marin Sorescu (autor canonic)
- „Iona” (dramă postbelică/ text dramatic postbelic) – comentariu literar + caracterizarea protagonistului Iona
N.B.
Numerele din dreptul numelor indică totalul autorilor canonici (obligatorii) pentru ambele profiluri.

****************************************************************************
PROFILUL UMANIST are în plus următoarele teme
*FUNDAMENTE ALE CULTURII ROMÂNE
- Originile şi evoluţia limbii române (eseu)
*PERIOADA MODERNĂ:
a. Secolul al XIX-lea – începutul secolului al XX-lea:
- România, între Occident şi Orient (eseu)
b. CURENTE CULTURALE/ LITERARE ÎN SECOLUL AL XIX-lea ŞI ÎNCEPUTUL SECOLULUI AL XX-LEA
*Prelungiri ale romantismului şi clasicismului
- „Rugăciune” de Octavian Goga
sau
- „De demult” de Octavian Goga
sau
- „Mânioasă” de George Coşbuc
sau
<strong>- „Moartea lui Fulger” de George Coşbuc
c. PERIOADA INTERBELICĂ:
CURENTE CULTURALE/ LITERARE ÎN PERIOADA INTERBELICĂ

*Avangardismul – (definiţie, trăsături, reprezentanţi)
- „Ora fântânilor” de Ion Vinea
* Identitate culturală în context european (eseu)
D. PERIOADA POSTBELICĂ
*Un roman scris după 1980:
- „Femeia în roşu” (apărut în decembrie 1990) de Mircea Nedelciu, Adriana Babeţi şi Mircea Mihăieş
sau
- „Zmeura de câmpie” de Mircea Nedelciu (apărut în 1984)
TEATRUL ÎN PERIOADA POSTBELICĂ
Opţional:
Teatrul absurd
Eugen Ionescu
- „Cântăreaţa cheală” – teatru absurd postbelic
- „Regele moare” – teatru absurd postbelic
Matei Vişniec
- „Caii la fereastră” – teatru absurd postbelic

43 de comentarii:

Anonim spunea...

Credeti ca sunt sanse sa pice "Luceafarul" ? Sau "Leoaica tanara iubirea" la tehnologic ? Va rog sa-mi raspundeti doamna profesoara... :)

mirelaprofaderomana spunea...

Sigur ca nu cred asta.

Anonim spunea...

Doamna,daca ne da 'marcile lexico-gramaticale ale subiectivitatii',ele sunt verbe si pronume de pers I si a II-a dar daca notez pe foaie un pronume de persoana a II-a si un verb de pers. I , le notez astfel: verbe de pers I - arunc ; pronume de pers. a II-a pl. - voi sau notez verbe de pers I sau a II-a - arunc ; pronume de pers. I si a II-a plular - voi ? Sper ca ati inteles si-mi veti raspunde va rog frumos.

mirelaprofaderomana spunea...

Marcile subiectivitatii constau in utilizarea pronumelor de persoana I si/ sau a II-a si a verbelor la aceleasi persoane, respectiv, pers I si ? sau a II-a. Poti formula cam asa: ''Doua marci lexico-gramaticale ale subiectivitatii sunt: verbele la pers. I si a II-a (daca exista si la persoana a II-a , le poti cupla), deci: "'veneam, spuneai, am pornit, nu stiai'' si pronume personale de pers. I si a II-a (cand acestea exista!):''-mi'', ''ti-'', ''ma'', te''. Daca in text exista si constructii de pers. I , dar si de pers. a II-a, poti alege sa le evidentiezi si pe unele, si pe celalalte sau doar unele dintre ele. Poti tasta in coltul din stanga sus(dupa ce vei da click pe ''am inteles''), unde apare acel B rosu, ingrosat, urmat de o caseta goala si de-o lupa:''Niciodata, toamna'' si te va dirija catre un model rezolvat de bac, unde te vei putea lamuri mai bine. Mult succes!

mirelaprofaderomana spunea...

Poti cauta pe al meu blog si :Variante rezolvate la limba romana-bac 2013(Niciodata,toamna si ''Amurg de iarna), unde vei putea vedea maniera de rezolvare a unei variante de bac.

mirelaprofaderomana spunea...

''De câte ori, iubito, de noi mi-aduc aminte,
Oceanul cel de gheaţă mi-apare înainte:
Pe bolta alburie o stea nu se arată,
Departe doară luna cea galbenă – o pată;............................................................
Suntem tot mai departe deolaltă* amândoi,
Din ce în ce mai singur mă-ntunec şi îngheţ,
Când tu te pierzi în zarea eternei dimineţi.''
Precizează două mărci lexico-gramaticale prin care se evidenţiază prezenţa eului liric în textul dat.
Prezenţa eului liric este marcată în text prin forme verbale şi pronominale de persoana I şi a II-a: „de noi mi-aduc aminte”, „tu te pierzi” .

Anonim spunea...

Va multumesc doamna , am inteles ! Am gasit mai multe variante rezolvate complet si se vede ca nu-s facute in graba pentru vizite pe site , va multumesc frumos incaodata.

mirelaprofaderomana spunea...

Ma bucur... mult succes!

Anonim spunea...

Cel mai iub dintre pam e roman dupa 1980?

Anonim spunea...

poate pica eseu din critica? nu cred ca a invatat cineva asa ceva....

mirelaprofaderomana spunea...

Nu cred... niciodata nu s-a intamplat asta, deci parerea mea este ca nu prea sunt sanse.

mirelaprofaderomana spunea...

Nu, nu este un roman de dupa 1980, ci CHIAR din 1980 (atunci a fost scris), deci nu trebuie luat in considerare ca tema pentru romanul de dupa 1980. Poti ,insa, alege:
- „Femeia în roşu” (apărut în decembrie 1990) de Mircea Nedelciu
sau
- „Zmeura de câmpie” de Mircea Nedelciu (apărut în 1984)

Anonim spunea...

Din punctul dvs. de vedere, ce credeti ca ar putea sa pice la real/tehnologic la sub 3 ?

Anonim spunea...

Mi-ati postat intrebarea dar nu mi-ati raspuns,probabil ai uitat. :D

mirelaprofaderomana spunea...

Ceva referitor la un text narativ (deci exclus complet o poezie, precum si ceva referitor la genul dramatic( comedia sau drama))... . Posibil tema si viziunea despre lume intr-un text narativ (care poate fi basm sau , de ce nu, nuvela, roman... Mai ales, Morometii... Particularitatile de constructie a unui personaj dintr-un text narativ postbelic. Nimic, insa referitor la critica literara.

mirelaprofaderomana spunea...

N-am uitat, ti-am raspuns mai sus.

Tudor Bestea spunea...

Pentru Marin Sorescu este necesar sa avem si poezie sau doar Iona? (real, M1)

mirelaprofaderomana spunea...

La profil real, NU este necesara poezia lui Marin Sorescu, deci este suficient sa se cunoasca ''Iona''- textul dramatic.

Anonim spunea...

Am auzit l foarte multe persoane ca ar putea sa cada morometii.ar fi sanse?profil real mate info.Va multumesc!

mirelaprofaderomana spunea...

Sigur ca da. Deci, nu e o tema de neglijat.

Anonim spunea...

Credeti ca e posibil sa pice poezie de Marin Sorescu la uman? Noi nu am studiat asa ceva, nici nu stiam de existenta ei

mirelaprofaderomana spunea...

Sunt convinsa ca vor alege o tema pertinenta, deci din grila celor studiate la clasa, desi , teoretic, din programa fac parte si o serie de teme nestudiate , asadar nu vi se va cere( parerea mea!) ceea ce n-ati parcurs.

Anonim spunea...

De ce toata lumea afirma ca "Alexandru Lapusneanul" ar fi fost scos din materia de bac? Presupun ca ramane in continuare o tema pentru examen...

Anonim spunea...

Daca ni se da trasaturile genului epic scriem 'prezenţa instanţelor comunicării narative – narator, personaje' si 'folosirea naratiunii ca mod de expunere dominant' , dar ce exemple putem da?

mirelaprofaderomana spunea...

Pentru ca toata lumea mizeaza pe faptul ca se va alege nuvela( fara a se face , deci, subiectivizarea acesteia, adica nu se va cere direct nuvela istorica, ci nuvela , in general)... poate doar din pricina asta.

mirelaprofaderomana spunea...

Exemple potrivit carora sa se evidentieze prezenta naratorului (daca este este unul omniscient, omniprezent, se pot alege enunturi care contin verbe la persoana a III-a), complinite de faptul ca naratiunea nu inseamna altceva decat abundenta verbelor (deci exemple de acest gen) sau plasarea actiunii intr-un anumit timp si spatiu( indici spatio-temporali), iar referitor la personaje, sigur ca acestea se pot evidentia prin alegerea unor pasaje in care respectivele personaje sunt relevate.

Anonim spunea...

De la Tudor Arghezi nu putem invata si "Intre doua nopti"? Este tot poezie modernista

mirelaprofaderomana spunea...

Orice poezie scrisa de Tudor Arghezi si, implicit, studiata de elevi la clasa, poate fi aleasa drept suport.

Diana spunea...

Buna ziua. Eu sunt pe uman, "O suta de zile la Portile Orientului" este scris de dupa 1980? Este posibil sa ne cada relatia dintre personaje din aceasta opera? Multumesc anticipat

Anonim spunea...

Buna seara! Ce este foarte posibil sa pice la bac la uman? Ma gandesc ca poezia ar fi din start exclusa, din moment ce s-a dat deja doi ani la rand. Nici Junimea si Eugen Lovinescu nu cred ca pica. Multumesc

mirelaprofaderomana spunea...

Poate basmul ( rulat ultima data in 2010!), poate Morometii, poate nuvela... As fi foarte norocoasa si foarte fericita, daca as putea sti! Mult succes!

Anonim spunea...

Multumesc mult pentru raspuns. Inca un lucru, am observat ca atat la simulare cat si la bacul olimpicilor, accentul s-a pus mai mult pe caracterizarea personajului si pe relatiile dintre personaje decat pe tema si viziunea despre lume. Ar putea fi un indiciu?

mirelaprofaderomana spunea...

Pentru uman, da, la real, se spune ca s-ar fi scos relatia dintre doua personaje( s-au verificat toate subiectele propuse pentru examen, cele din care se extrage si varianta de Bac si s-a constatat ca acest tip de subiect nu mai aparea sub nicio forma!)... deci, da, ar fi un indiciu.

Anonim spunea...

Trasaturi gen liric: - transmiterea in mod direct ale unor idei si sentimente , imi puteti da un exemplu va rog mult de tot ?

mirelaprofaderomana spunea...

Transmiterea in mod direct a unor sentimente se poate releva, la nivelul unui text, prin intermediul substantivelor in cazul Vocativ, a interjectiilor propriu-zise, a punctelor de suspensie, care noteaza efortul reflexiv ( meditativ), prin interogatiile retorice, prin propozitiile exclamative etc. De exemplu, sentimentele exprimate in mod direct se pot sublinia in poezia ''Vara'', de George Cosbuc, prin intermediul enunturilor:'' Cat de frumoasa te-ai gatit, naturo, tu/ Ca o virgina'' /.../ 'As vrea sa plang de fericit''. Te poti referi si la prezenta eului liric, fapt marcat in text de prezenta formelor pronominale si/ sau adjectivale , precum si verbale de persoana I si/ sau a II-a. Poti formula cam asa: ''Doua marci lexico-gramaticale ale subiectivitatii sunt: verbele la pers. I si a II-a (daca exista si la persoana a II-a , le poti cupla), deci: "'veneam, spuneai, am pornit, nu stiai'' si pronume personale de pers. I si a II-a (cand acestea exista!):''-mi'', ''ti-'', ''ma'', te''. Daca in text exista si constructii de pers. I , dar si de pers. a II-a, poti alege sa le evidentiezi si pe unele, si pe celalalte sau doar unele dintre ele. Poti tasta in coltul din stanga sus (dupa ce vei da click pe ''am inteles''), unde apare acel B rosu, ingrosat, urmat de o caseta goala si de-o lupa:''Niciodata, toamna'' si te va dirija catre un model rezolvat de bac, unde te vei putea lamuri mai bine. Mult succes!

Anonim spunea...

Deci daca cumva ne pica roman al experientei la profil real trebuie sa scriem despre Ultima noapte?din cate am inteles Maitreyi nu mai e obligatoriu

mirelaprofaderomana spunea...

Asa este, trebuie aleasa tema lui Camil Petrescu. Mult succes!

Anonim spunea...

Cum se anunta rezultatele la romana... ?

mirelaprofaderomana spunea...

Ca si-n anul precedent, fireste, DEZASTRUOASE, si asta doar din pricina celor care concep subiecte complet nepotrivite pentru generatiile actuale de elevi, care NU citesc si nici nu invata versurile poeziilor, dar care tocesc zeci de eseuri cu alte tematici, pe care cei abilitati sa le 'exploateze'' n-o fac, preferand doar sa uzeze aceleasi teme sustinute in anii precenti, chiar daca li s-a conturat amplu faptul ca elevii nu se descurca deloc la poezie!... Sistemul...!!! Oricum, imi pare rau pentru toti cei care se vor vedea sub linia de promovare... cum , de altfel, II FELICIT PE TOTI CEI CARE VOR PROMOVA!

Adda spunea...

buna ziua! ce credeti ca o sa pice in a doua sesiune din anul acesta la bacalaureat?

andreea spunea...

Buna ziua ! Ce credeti ca va pica acum in sesiunea de toamna la partea a 3 a ? Roman, nuvela , poezie ? Am emotii m-am inscris din nou la romana pentru marire de medie. Multumesc ! (Profil tehnologic )

mirelaprofaderomana spunea...

Nu pot sti, dar in mod sigur, as incepe cu poezia, fiindca prea mult timp au solicitat-o, crezand ca, daca se studiaza in ultimul an (mai putin Eminescu, care se studiaza in clasa a XI-a!), elevii sunt mai 'actualizati' la asemenea subiecte.

Anonim spunea...

Buna ziua credeti ca o sa pice morometi la bac ?