- Toate
subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
SUBIECTUL I (42de puncte)
Citește cu atenție textul următor:
Pe lanul lung și verde, cu grâul răsărit,
O umbră călătoare se-ntinde-ncet și trece,
Precum un râu de munte când gheața s-a topit
Se varsă peste maluri, câmpiile să-nece.
E umbra unor nouri albii, ușori, mărunți
Ce lunecă sub soare, clădind un lanț de munți;
Ei vin în miezul zilei, c-un surd și tainic sunet
Și, ca
semnal de viață, aprind în cer un tunet.
Văzduhul bubuiește!.. pământul dezmorțit
Cu mii și mii de glasuri semnalului răspunde,
Și de
asprimea iernii simțindu-se ferit,
De-o nouă-ntinerire ferice se pătrunde.
La răsărit urare! urare la apus!
Un cârd de vulturi ageri, rotindu-se pe sus,
Se-nalță ca s-asculte mult vesela fanfară
Ce buciumă prin nouri frumoasa primăvară.
( Vasile Alecsandri. Tunetul)
A.
Scrie
răspunsuri pentru cerințele de mai jos:
1.Scrie un sinonim potrivit pentru sensul din context al
cuvintelor: tainic, dezmorțit, ferit. 6p
2.Explică rolul folosirii cratimei în structura: se-ntinde. 6p
3.Identifică două figuri de stil diferite din textul
dat. 6p
4.Transcrie câte un vers care conține
o imagine artistică vizuală, respectiv, auditivă. 6p
5.Prezintă în 30-50 de cuvinte semnificațiile celei de-a doua strofe. 6p
B. Redactează o compunere de 150-250 de cuvinte în care să argumentezi
apartenența textului dat la specia pastel.
În compunerea ta, trebuie:
-
Să
prezinți două trăsături ale speciei, prezente în
text; 4p
-
Să
ilustrezi cele două trăsături cu exemple din textul dat; 4p
-
Să
redactezi un conținut adecvat cerinței formulate; 2p
-
Să
respecți limita de spațiu
indicată. 2p
SUBIECTUL al II-lea
(36 de puncte)
Citeşte, cu atenţie, textul următor :
Tema = exerciţiu dat
de profesori elevilor pentru acasă, în scopul aplicării cunoştinţelor
dobândite.
Temele ajută la însuşirea noţiunilor predate în orele de curs.
Temele
pentru acasă conţin elemente învăţate de elevi în ziua respectivă şi sunt
impuse tocmai pentru o mai bună înţelegere a noţiunilor. Aceste teme îl obligă
pe elev să aplice partea teoretică într-o problemă de ordin practic. Astfel,
partea teoretică va fi înţeleasă şi învăţată mai uşor, şi nu în mod mecanic.
Pe de altă parte, temele
pentru acasă sunt ineficiente în contextul în care, acasă, copilul este
înconjurat de numeroase tentaţii (ex.: calculatorul, televizorul etc.) Pe lângă
acest lucru, părinţii sunt prea ocupaţi pentru a-şi supraveghea în permanenţă
odraslele. Având în vedere aceste două elemente, oricât de bine intenţionate ar
fi temele, atâta timp cât elevul le rezolvă uitându-se la televizor sau
copiindu-le de pe internet, acestea nu îşi îndeplinesc scopul pentru care au
fost impuse.
Rezolvarea temelor pentru acasă
va conferi elevului o creştere a nivelului de inteligenţă, ceea ce va duce la
obţinerea de rezultate mai bune la şcoală şi în viaţă.
( Temele elevilor , www.idebate.org)
A.Pe foaia de teză scrie răspunsul pentru fiecare cerinţă de mai
jos:
1. Transcrie câte un
enunţ din care să reiasă un aspect pozitiv, respectiv, unul negativ al
efectuării temelor.
4p
2. Notează
numele articolului și site-ului de pe care a fost preluat fragmentul
. 4p
3. Indică valoarea morfologică a
cuvintelor subliniate din enunțul:
Aceste
teme îl obligă pe elev să aplice partea teoretică într-o
problemă de ordin practic. 4p
4. Precizează funcţia
sintactică a cuvintelor subliniate: Temele pentru acasă conţin
elemente învăţate de elevi în ziua respectivă
4p
5.Transcrie două propoziții diferite
din fraza următoare, precizând felul lor: Aceste teme îl obligă
pe elev să aplice partea teoretică într-o problemă de ordin practic. 4p
6. Alcătuieşte o frază alcătuită din două
propoziții, în care să existe o subordonată completivă indirectă introdusă
prin să.
4p
B. Argumentează,
în 10-15 rânduri, că fragmentul propus reprezintă un text nonficţional. În compunrea ta, trebuie:
-să numeşti două dintre caracteristicile textului
nonliterar, pe care le observi în fragment;
4p
-să ilustrezi aceste trăsături cu exemple potrivite din
text; 4p
-să ai conţinutul şi stilul adecvate
cerinţei formulate; 2p
-să te încadrezi în limita de spaţiu
indicată. 2p
NOTĂ! Vei primi 12 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei - 1 p; coerenţa textului – 2 p; registrul de comunicare, stilul şi
vocabularul adecvate conţinutului – 2
p; ortografia - 3 p; punctuaţia - 2 p; aşezarea corectă în pagină,
lizibilitatea - 2 p).
R
2 - Toate
subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
SUBIECTUL I (42de puncte)
Citește cu atenție textul următor:
Pe lanul lung și verde, cu grâul răsărit,
O umbră călătoare se-ntinde-ncet și trece,
Precum un râu de munte când gheața s-a topit
Se varsă peste maluri, câmpiile să-nece.
E umbra unor nouri albii, ușori, mărunți
Ce lunecă sub soare, clădind un lanț de munți;
Ei vin în miezul zilei, c-un surd și tainic sunet
Și, ca
semnal de viață, aprind în cer un tunet.
Văzduhul bubuiește!.. pământul dezmorțit
Cu mii și mii de glasuri semnalului răspunde,
Și de
asprimea iernii simțindu-se ferit,
De-o nouă-ntinerire ferice se pătrunde.
La răsărit urare! urare la apus!
Un cârd de vulturi ageri, rotindu-se pe sus,
Se-nalță ca s-asculte mult vesela fanfară
Ce buciumă prin nouri frumoasa primăvară.
( Vasile Alecsandri. Tunetul)
B.
Scrie
răspunsuri pentru cerințele de mai jos:
1.Scrie un sinonim potrivit pentru sensul din context al
cuvintelor: să-nece , răsărit, cârd.
6p
2.Explică rolul folosirii cratimei în structura:
nouă-ntinerire. 6p
3.Identifică două figuri de stil diferite din textul
dat. 6p
4.Transcrie câte un vers care conține
o imagine artistică dinamică, respectiv, auditivă. 6p
5.Prezintă în 30-50 de cuvinte semnificațiile celei de-a patra strofe.
6p
B. Redactează o compunere de 150-250 de cuvinte în care să argumentezi
apartenența textului dat la genul liric.
În compunerea ta, trebuie:
-
Să
prezinți două trăsături ale genului liric,
prezente în text; 4p
-
Să
ilustrezi cele două trăsături cu exemple din textul dat; 4p
-
Să
redactezi un conținut adecvat cerinței formulate; 2p
-
Să
respecți limita de spațiu
indicată. 2p
SUBIECTUL al II-lea
(36 de puncte)
Citeşte, cu atenţie, textul următor :
Tema = exerciţiu dat
de profesori elevilor pentru acasă, în scopul aplicării cunoştinţelor
dobândite.
Temele ajută la însuşirea noţiunilor predate în orele de curs.
Temele
pentru acasă conţin elemente învăţate de elevi în ziua respectivă şi sunt
impuse tocmai pentru o mai bună înţelegere a noţiunilor. Aceste teme îl obligă
pe elev să aplice partea teoretică într-o problemă de ordin practic. Astfel,
partea teoretică va fi înţeleasă şi învăţată mai uşor, şi nu în mod mecanic.
Pe de altă parte, temele
pentru acasă sunt ineficiente în contextul în care, acasă, copilul este
înconjurat de numeroase tentaţii (ex.: calculatorul, televizorul etc.) Pe lângă
acest lucru, părinţii sunt prea ocupaţi pentru a-şi supraveghea în permanenţă
odraslele. Având în vedere aceste două elemente, oricât de bine intenţionate ar
fi temele, atâta timp cât elevul le rezolvă uitându-se la televizor sau
copiindu-le de pe internet, acestea nu îşi îndeplinesc scopul pentru care au
fost impuse.
Rezolvarea temelor pentru acasă
va conferi elevului o creştere a nivelului de inteligenţă, ceea ce va duce la
obţinerea de rezultate mai bune la şcoală şi în viaţă.
( Temele elevilor , www.idebate.org)
A.Pe foaia de teză scrie răspunsul pentru fiecare cerinţă de mai
jos:
1. Transcrie câte un
enunţ din care să reiasă un aspect negativ,
respectiv, unul pozitiv al efectuării temelor.
4p
2. Notează
numele articolului și site-ului de pe care a fost preluat fragmentul
. 4p
3. Indică funcția
sintactică a cuvintelor subliniate din enunțul: Aceste
teme îl obligă pe elev să aplice partea teoretică într-o
problemă de ordin practic. 4p
4. Precizează valoarea
morfologică a cuvintelor subliniate: Temele pentru acasă conţin elemente
învăţate de elevi în ziua respectivă 4p
5.Transcrie două propoziții diferite
din fraza următoare, precizând felul lor: Tema pentru acasă
conţine elemente care sunt învăţate de
elevi în ziua respectivă şi este impusă tocmai pentru o mai bună înţelegere a
noţiunilor. 4p
6. Alcătuieşte o frază alcătuită din două
propoziții, în care să existe o subordonată subiectivă introdusă prin să. 4p
B. Argumentează,
în 10-15 rânduri, că fragmentul propus reprezintă un text nonficţional. În compunrea ta, trebuie:
-să numeşti două dintre caracteristicile textului
nonliterar, pe care le observi în fragment;
4p
-să ilustrezi aceste trăsături cu exemple potrivite din
text; 4p
-să ai conţinutul şi stilul adecvate
cerinţei formulate; 2p
-să te încadrezi în limita de spaţiu
indicată. 2p
NOTĂ! Vei primi 12 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei - 1 p; coerenţa textului – 2 p; registrul de comunicare, stilul şi
vocabularul adecvate conţinutului – 2
p; ortografia - 3 p; punctuaţia - 2 p; aşezarea corectă în pagină,
lizibilitatea - 2 p).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu