‘’Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi’’,
de C. Petrescu-Tema si viziunea despre lume
Camil Petrescu pledeaza pentru o estetica a
autenticitatii, in studiile teoretice si in romanele sale. Romanul modern de
tip proustian promovat de Camil Petrescu impune un nou univers epic, o alta
perspectiva narativa si un nou tip de personaj, o constiinta lucida, analitica,
intelectualul, inadaptatul superior. Innoirea romanului romanesc interbelic se
produce prin sincronizare cu filozofia si stiinta, dar si cu literature
universala.
Romanul
interbelic de analiza, cultivat Camil Petrescu, pune accent, prin
utilizarea unor tehnici ale analizei psihologice si, adesea, a unei perspective
subiective, pe descrierea a problemelor de constiinta sau chiar patrunderea in
zonele obscure ale inconstientului, in psihologia abisala.
Roman
psihologic prin tema, conflict, protagonist si prin utilizarea unor tehnici
modern ale analizei psihologice (introspective, monolog interior, fluxul
constiintei), romanul lui Camil Petrescu este apreciat de critica vremii drept o monografie a indoielii(C. Ciopraga), monografia unui element psihic -
gelozia(G. Calinescu).
Ultima
noapte de dragoste, intaia noapte de razboi este un roman modern de tip
subiectiv, deoarece are drept caracteristici: unicitatea perspective
narrative, timpul prezent si subiectiv, fluxul constiintei, memoria afectiva,
naratiunea la persoana I, luciditatea analizei, anticalofilismul, dar si
autenticitatea definite ca identificarea actului de creatie cu realitatea
vietii, cu experienta nepervertita, cu trairea febrile.
Viziunea
despre lume a scriitorului, transferata personajului-narator Stefan
Gheorghidiu este viziuneaunui spirit reflexive cu preocupari filozofice si literare,
ceea ce da nastere unei proze analitice de facture subiectiva. Accentul cade pe
factorul psihologic, pe inregistrarea si analizarea ecoului pe care il au
exenimentele exterioare in constiinta personajului, epicul fiind diminuat.
Trasaturile noului roman al secolului XX sunt substantialitatea si autenticitatea.
Substantialitatea este caracteristica romanului Ultima noapte de
dragoste, intaia noapte de razboi, intrucat naratiunea reflecta esenta
concreta a vietii, structurandu-se pe o pasiune (monografie a indoielii), iar
personajele sunt exemplificari ale unor principii, niste constiinte
individuale. Autenticitatea presupune reflectarea realitatii prin
propria constiinta si are drept marca naratiunea la persoana I.
Textul narativ este structurat in doua parti precizate in titlu, care indica temele
romanului si in acelasi timp cele doua xperiente fundamentale de cunoastere
traite de protagonist: dragostea si razboiul. Daca prima parte
reprezinta rememorarea iubirii matrimonial esuate dintre Stefan Gheorghidiu si
Ela, partea a doua, construita sub forma jurnalului de campanile a lui
Gheorghidiu, urmareste experienta de pe front, in timpul Primului Razboi
Mondial. Prima parte este in intregime fictional, in timp ce de a doua
valorifica jurnalul de campanile al autorului, articole si documente din epoca,
ceea ce confera autenticitate textului.
Titlul
romanului indica temele acestuia si poate fi considerat o metafora a timpului
psihologic, a modului in care timpul obiectiv si evenimentele exterioare sunt
asimilate in prezentul constiintei. Substantivul noapte exprima trairea
in constiinta si abolirea principiului cronologic, iar cuvintele prima
si ultima sunt frontierele temporale ale unor epoci diferite fundamental
prin viziune si traire, marcand momentele de accent ale tranformarii sale.
Roamnul debuteaza printr-un artificiu compozitional: actiunea primului capitol,
La Piatra Craiului, in munte, este posterioara intamplarilor relatate in
retul Cartii I.
Chiar daca este vorba de un roman modern, in incipit sunt fixate cu
precizie realista coordonatele spatio-temporale: In primavara anului 1926, ca
sublocotenet proaspat, intaia data concentrate, luasem parte, cu un regiment de
infanterie din capital, la fortificarea vaii Prahovei, intre Busteni si
Predeal.
Protagonistul si, in acelasi timp naratorul intamplarilor din roman, Stefan
Gheorghidiu, este concentrate pe Valea Prahovei si in asteptarea intrarii
Romaniei in Primul Razboi Mondial. El asista la popota ofiterilor la o discutie
despre dragoste si fidelitate, pornind de la un fapt divers aflat din presa: un
barbat care si-a ucis nevasta fidela a fost ahitat de tribunal. Aceasta
discutie declanseaza memoria afectiva a protagonistului, trezindu-I amintirile
legate de cei doi ani si jumatate de casnicie cu Ela. Episodul discutiei de la
popota, adica un eveniment exterior, declanseaza, intocmai ca la Proust,
rememorarea unor intamplari sau stari traite intr-un "timp pierdut",
un timp psihologic
Ultimul
capitol, intitulat Comunicat apocrif este ilustrativ pentru
devenirea interioara a protagonistului. Titlul acestui capitol poate fi
interpretat in dublu sens: pe de o parte, se refera la comunicatele
contradictorii care sosesc de pe front, iar pe de alta parte, titlul trimite,
in maniera metaforica la scrisoarea anonima pe care o primeste protagonistul la
intoarcerea din razboi si in care I se dezvalui ca sotia il insala. Stefan nu
mai verifica insa autenticitatea acestei scrisori, pentru ca a oboist sa se mai
indoiasca si sa mai caute certitudini.
Ranit si spitalizat, Gheorghidiu revine acsa, la Bucuresti, dar se simte
detasat de tot ce il legase de Ela. O priveste acum cu indiferenta cu care
privesti un tablou si hotaraste sa o paraseasca: I-am scris ca ii las absolute
tot ce e in casa, de la obiecte de pret la carti... de la lucruri personale la
amintiri. Adica tot trecutul. Prin renuntare la
"trecut", adica atat la timpul trait, cat si la cel rememorat,
Gheorghidiu se elibereaza de drama erotica.
Romanul este scris la persoana intai, sub forma unei confesiuni a
personajului principal, Stefan Gheorghidiu, care traieste doua experiente
fundamentale: iubirea si razboiul.
Naratiunea la persoana intai, cu focalizare exclusiv interna presupune
existenta unui narator implicat. Punctul de vedere unic si subiectiv al
personajului-narator, care mediaza intre cititor si celelalte personaje, il
determina pe cititor sa cunoasca despre ele atat cat stie si personajul
principal. Insa situarea eului narativ in central povestirii confera
autenticitate, iar faptele si personajele sunt prezentate ca evenimente
interioare, interpretate, analizate.
Romanul este alcatuit din doua parti si treisprezece capitole cu
titluri suggestive.
Actiunea
romanului se petrece atat in mediul citadin, cat si pe front, si cuprinde
evenimente traite de protagonist cuaproximativ doi ani si jumatate inainte de
1916, anul intrarii Romaniei in razboi, cat si din timpul desfasurarii
acestuia. Insa timpul si spatial sunt reunite intr-un prezent al trairilor si
framantarilor interioare, in confesiunea personajului-narator.
Spre
deosebire de romanele traditionale in care conflictul se desfasura la
nivel exterior intre diverse personaje, in romanul lui Camil Petrescu,
conflictul este interior si se produce in constinta personajului
narrator, Stefan Gheorghidiu, care traieste stari si sentimente contradictorii
in ceea ce o priveste pe sotia sa, Ela. Acest conflict interior este generat de
raporturile pe car eprotagonistul le are cu realitatea inconjuratoare.
Gheorghidiu traieste cu iluzia ca s-a izolat de realitatea inconjuratoare, insa
tocmai aceasta realitate in care nu vrea sa se implice va produce destramarea
cuplului. Implicarea Elei in lumea mondena pe care eroul o dispretuieste si
fata de care tine sa se detaseze reprezinta principalul motiv al rupturii
dintre Stefan si Ela. Asadar conflictul interior trait de protagonist se
produce din cauza discrepantei dintre aspiratiile lui Gheorghidiu si realitatea
lumii inconjuratoare.
Conflictul
exterior pune in evidenta relatia personajului cu societatea, accentuand
acelasi orgoliu al respingerii si plasandu-l in categoria inadaptatilor social.
Personajul-narator Stefan Gherghidiu reprezinta tipul intelectualului lucid,
inadaptatul superior, care traieste drama indragostitului de absolute. Filozof,
el are impresia ca s-a izolat de lumea esterioara, insa in realitate,
evenimentele exterioare sunt filtrate prin constiinta sa. Gandurile si
sentimentele celorlalte personaje nu pot fi cunoscute de cititor, decat in
masura in care se reflecta in aceasta constiint. In acest sens, Ela,
personajul feminin al romanului este creatia integrala a mintii personajului
masculin, prin faptul ca tot comportamentul ei este mediat de viziunea lui
Stefan. De aceea, cititorul nu se poate pronunta asupra fidelitatii ei si nici
nu poate decide daca e mai de graba superficiala, decat spiritualaa.
Pe
parcursul intregului roman, Ela ramane un mister pentru cititor, deoarece ea
este prezentata numai prin intermediul impresiilor lui Stefan. Relatia dintre
cei doi soti se bazeaza pe orgoliu, atat in construirea, cat si in
destramarea ei. Stefan incepe sa tina la Ela din orgoliul de a fi iubit,
gelozia lui se produce din acelasi motiv, iar orgoliul ii impiedica pe amandoi
sa se impace. Ea il iubeste atata timp cat e mandra de valoarea lui
intelectuala in lumea lor de studenti saraci si se departeaza cand, in noul ei
cerc, sotul nu-i mai trezeste admiratia.
Prin
introspectie si monolog interior, tehnici ale analizei
psihologice, Stefan analizeaza cu luciditate, alternand sau interferand, aspect
ale planului interior, din fluxul constiintei si ale planului esterior.
Dintre modalitatile de caracterizare a personajului, portretul lui Gheroghidiu
este realizat mai ales prin caracterizare indirecta, care se desprinde
din fapte, ganduri, limbaj, gesturi, atitudini si relatiile cu celelalte
personaje. La aceasta se adauga autocaracterizarea, dar si procedee
specific romanului psihologic modern: autoanaliza lucida, introspectia,
monologul interior, fluxul constiintei.
Caracterizarea
directa a lui Gheorghidiu facuta de catre celelalte personaje este
realizata prin replici scurte, precum aceea pe care i-o adreseaza Ela lui
Stefan cand sotul ii reproseaza comportamentul ei din timpul excursiei de la
Odobesti (Esti de o sensibilitate
imposibila).
Celelalte personaje sunt caracterizate in mod direct de catre
personajul-narrator. In acest sens, Ela este personajul feminin misterios, prin
faptul ca tot comportamentul ei este mediat de viziunea lui Stefan.
Ultima
noapte de dragoste, intaia noapte de razboi este un roman modern,
psihologic, avand drept caracteristici: unicitatea perspective narative, timpul
prezent si subiectiv, memoria afectiva, naratiunea la persoana I,
autenticitatea trairii si stilul anticalofil.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu