Relatia dintre Stefan Gheorghidiu si Ela
Proza romanelor lui Camil Petrescu a produs
un efect de modernizare a întregului roman românesc interbelic, în sensul în
care, Camil Petrescu, a promovat o literatură a subiectivităţii şi a
autenticităţii de inspiraţie franceză. Astfel, se realizează în interbelic mult
râvnita sincronizare a literaturii române, cu literatura europeană a
momentului. “Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război” este romanul
unui spirit care încearcă să se definească prin raportare la două experienţe
capitale: iubirea şi războiul.
Experienţa
iubirii este actualizată prin rememorarea relaţiei lui Ştefan Gheorghidiu cu
Ela. Discutând relaţiile dintre cele două personaje, spunem că un prim element
al textului narativ, semnificativ, este conflictul.
Spre
deosebire de romanele tradiţionale, în care conflictul este exterior, în
romanul lui Camil Petrescu, apare conflictul interior, din conştiinţa lui
Ştefan Gheorghidiu, personaj-narator, care trăieşte stări şi sentimente
contradictorii faţă de soţia sa, Ela. Acest conflict interior este generat de
raporturile pe care protagonistul le are cu realitatea înconjurătoare.
Principalul motiv al rupturii dintre Ştefan şi soţia sa este implicarea Elei în
lumea mondenă, pe care eroul o dispreţuieşte. Aşadar, conflictul interior se
produce din cauza diferenţei dintre aspiraţiile lui Gheorghidiu şi realitatea
lumii înconjurătoare.
Personajul-narator,
Ştefan Gheorghidiu, este caracterizat în mod indirect, prin acţiunile sale şi
prin relaţia cu Ela. El reprezintă tipul intelectualului lucid, inadaptatul
superior. Filosof, el are impresia că s-a izolat de lumea exterioară, însă, în
realitate, evenimentele exterioare sunt filtrate prin conştiinţa sa. Gândurile
şi sentimentele celorlalte personaje nu pot fi cunoscute de cititor decât în
măsura în care se reflect în această conştiinţă. Astfel, Ela, personajul
feminin al romanului, este prezentată doar din perspectiva lui Gheorghidiu. De
aceea cititorul nu se poate pronunţa asupra fidelităţii ei şi nici nu poate
opine dacă e mai degrabă superficial decât spiritual: “Nu Ela se schimbă (poate
doar superficial, dându-şi arma pe faţă, cum se spune, abia după căsătorie), ci
felul în care o vede Ştefan” (Nicolae Manolescu, „Arca lui Noe”).
De
asemenea, actiunea este relevantă în prezentarea relaţiilor dintre Ştefan
Gheorghidiu şi Ela. Implicarea Elei în discuţiile despre moştenirea pe care
acesta a primit-o de la unchiul său îl surprinde în mod dureros pe Ştefan,
pentru că, aşa cum mărturiseşte, ar fi vrut ca Ela să fie: “mereu feminină,
deasupra discuţiilor acestea vulgare, plăpândă şi având nevoie să fie
protejată, nu să intervină atât de energic interesată.” După excursia la
Odobeşti, iubirea ce părea până atunci indestructibilă începe să fie serios
pusă la îndoială, mai ales de către Ştefan. Micile incidente, gesturile fără
importanţă, privirile pe care Ela le schimbă cu domnul G. se amplifică în
conştiinţa protagonistului: “Toată suferinţa asta monstruoasă îmi venea din
nimic”. Nevoia de absolute îl determină să-şi analizeze cu luciditate stările
şi să-şi exagereze suferinţa. Ela consideră că “sensibilitatea imposibilă” a
lui Ştefan este aceea care amplifică neînţelegerile dintre ei. Astfel, relaţia
lor devine o succesiune de separări şi împăcări.
În ceea
ce priveşte statutul celor două personaje, din punct de vedere social, Ştefan
Gheorghidiu este, la început, un student sărac la Filosofie, căsătorit din
dragoste şi orgoliu cu Ela, o studentă frumoasă, orfană, crescută de o
mătuşă. Devine bogat peste noapte, printr-o moştenire lăsată de unchiul său,
Tache, iar apoi este sublocotenent în armata română, în timpul Primului Război
Mondial. Însă, în mod constant, rămâne un spirit introvertit, neliniştit, lucid
şi polemic, halucinant ca toţi eroii camilpetrescieni care “au văzut idei”.
Spiritual, ironic, hipersensibil, inadaptatul superior Gheorghidiu “este un
psiholog al dragostei, şi luciditatea şi preciziunea analizei lui se înrudesc
cu al marilor moralişti al literaturii franceze” (Perpessicius). Ela, studentă
la Litere, tânără cochetă, considerată cea mai frumoasă şi cea mai populară
studentă de la Universitate, este aceea care se îndrăgosteşte mai întâi de
Ştefan. Gheorghidiu trăieşte în lumea ideilor, a cărţilor şi are impresia că
s-a izolat de realitatea materială imediată. Însă tocmai această realitate
imediată produce destrămarea cuplului pe care el îl formează cu Ela. Până în
momentul în care Gheorghidiu primeşte moştenirea de la unchiul său, cuplul
trăieşte în condiţii modeste, dar în armonie.
Pentru
că soţia sa tinde să se integreze tot mai pregnant în lumea mondenă,
Gheorghidiu consideră că singurele sentimente şi senzaţii autentice sunt cele
filtrate raţional, căci, afirmă protagonistul, “singura existenţă reală e aceea
a conştiinţei”, iar “în afară de conştiinţă, totul e bestialitate”. Excesul de
luciditate îl determină pe erou să analizeze până şi momentele de maximă
intimitate. De exemplu, venit în permisie la Câmpulung, Ştefan nu e capabil să
se bucure nici măcar de voluptatea unei nopţi alături de Ela.Un gest absolut
mărunt ca aprinderea unei ţigări îl “îmblonăveşte” pe bărbat: “n-aveam nicio
dovadă că mă înşeală, dar aveam acum certitudinea că acest gest vine dintr-o
deprindere de a poza goală, de “a face impresie”, de care ea nu-şi mai dă
seama, şi care era revelator pentru ceea ce nu ştiam eu.”
Cele
două teme ale romanului, războiul şi iubirea, constitue două experienţe
decisive pentru devenirea personajului-narator. Suferinţa lui Ştefan este
lucidă în detaliile analizei, iar orgoliul este profund. Astfel, în final, după
traversarea dramei colective a războiului, pasiunea devoratoare şi
iubirea pentru Ela sunt înlocuite cu indiferenţă rece. Se produce astfel drama
constatării distanţei dintre iluzie şi realitate, dintre ideal şi banalitate.
Proza
romanelor lui Camil Petrescu a produs un efect de modernizare a
întregului roman românesc interbelic, în sensul în care, Camil Petrescu,
a promovat o literatură a subiectivităţii şi a autenticităţii de
inspiraţie franceză. Astfel, se realizează în interbelic mult râvnita
sincronizare a literaturii române, cu literatura europeană a momentului.
“Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război” este romanul unui
spirit care încearcă să se definească prin raportare la două experienţe
capitale: iubirea şi războiul.
Experienţa iubirii este actualizată
prin rememorarea relaţiei lui Ştefan Gheorghidiu cu Ela. Discutând
relaţiile dintre cele două personaje, spunem că un prim element al
textului narativ, semnificativ, este conflictul.
Spre deosebire de romanele
tradiţionale, în care conflictul este exterior, în romanul lui Camil
Petrescu, apare conflictul interior, din conştiinţa lui Ştefan
Gheorghidiu, personaj-narator, care trăieşte stări şi sentimente
contradictorii faţă de soţia sa, Ela. Acest conflict interior este
generat de raporturile pe care protagonistul le are cu realitatea
înconjurătoare. Principalul motiv al rupturii dintre Ştefan şi soţia sa
este implicarea Elei în lumea mondenă, pe care eroul o dispreţuieşte.
Aşadar, conflictul interior se produce din cauza diferenţei dintre
aspiraţiile lui Gheorghidiu şi realitatea lumii înconjurătoare.
Personajul-narator, Ştefan
Gheorghidiu, este caracterizat în mod indirect, prin acţiunile sale şi
prin relaţia cu Ela. El reprezintă tipul intelectualului lucid,
inadaptatul superior. Filosof, el are impresia că s-a izolat de lumea
exterioară, însă, în realitate, evenimentele exterioare sunt filtrate
prin conştiinţa sa. Gândurile şi sentimentele celorlalte personaje nu
pot fi cunoscute de cititor decât în măsura în care se reflect în
această conştiinţă. Astfel, Ela, personajul feminin al romanului, este
prezentată doar din perspectiva lui Gheorghidiu. De aceea cititorul nu
se poate pronunţa asupra fidelităţii ei şi nici nu poate opine dacă e
mai degrabă superficial decât spiritual: “Nu Ela se schimbă (poate doar
superficial, dându-şi arma pe faţă, cum se spune, abia după căsătorie),
ci felul în care o vede Ştefan” (Nicolae Manolescu, „Arca lui Noe”).
De asemenea, actiunea este relevantă
în prezentarea relaţiilor dintre Ştefan Gheorghidiu şi Ela. Implicarea
Elei în discuţiile despre moştenirea pe care acesta a primit-o de la
unchiul său îl surprinde în mod dureros pe Ştefan, pentru că, aşa cum
mărturiseşte, ar fi vrut ca Ela să fie: “mereu feminină, deasupra
discuţiilor acestea vulgare, plăpândă şi având nevoie să fie protejată,
nu să intervină atât de energic interesată.” După excursia la Odobeşti,
iubirea ce părea până atunci indestructibilă începe să fie serios pusă
la îndoială, mai ales de către Ştefan. Micile incidente, gesturile fără
importanţă, privirile pe care Ela le schimbă cu domnul G. se amplifică
în conştiinţa protagonistului: “Toată suferinţa asta monstruoasă îmi
venea din nimic”. Nevoia de absolute îl determină să-şi analizeze cu
luciditate stările şi să-şi exagereze suferinţa. Ela consideră că
“sensibilitatea imposibilă” a lui Ştefan este aceea care amplifică
neînţelegerile dintre ei. Astfel, relaţia lor devine o succesiune de
separări şi împăcări.
În ceea ce priveşte statutul celor
două personaje, din punct de vedere social, Ştefan Gheorghidiu este, la
început, un student sărac la Filosofie, căsătorit din dragoste şi
orgoliu cu Ela, o studentă frumoasă, orfană, crescută de o mătuşă.
Devine bogat peste noapte, printr-o moştenire lăsată de unchiul său,
Tache, iar apoi este sublocotenent în armata română, în timpul Primului
Război Mondial. Însă, în mod constant, rămâne un spirit introvertit,
neliniştit, lucid şi polemic, halucinant ca toţi eroii camilpetrescieni
care “au văzut idei”. Spiritual, ironic, hipersensibil, inadaptatul
superior Gheorghidiu “este un psiholog al dragostei, şi luciditatea şi
preciziunea analizei lui se înrudesc cu al marilor moralişti al
literaturii franceze” (Perpessicius). Ela, studentă la Litere, tânără
cochetă, considerată cea mai frumoasă şi cea mai populară studentă de la
Universitate, este aceea care se îndrăgosteşte mai întâi de Ştefan.
Gheorghidiu trăieşte în lumea ideilor, a cărţilor şi are impresia că s-a
izolat de realitatea materială imediată. Însă tocmai această realitate
imediată produce destrămarea cuplului pe care el îl formează cu Ela.
Până în momentul în care Gheorghidiu primeşte moştenirea de la unchiul
său, cuplul trăieşte în condiţii modeste, dar în armonie.
Pentru că soţia sa tinde să se
integreze tot mai pregnant în lumea mondenă, Gheorghidiu consideră că
singurele sentimente şi senzaţii autentice sunt cele filtrate raţional,
căci, afirmă protagonistul, “singura existenţă reală e aceea a
conştiinţei”, iar “în afară de conştiinţă, totul e bestialitate”.
Excesul de luciditate îl determină pe erou să analizeze până şi
momentele de maximă intimitate. De exemplu, venit în permisie la
Câmpulung, Ştefan nu e capabil să se bucure nici măcar de voluptatea
unei nopţi alături de Ela.Un gest absolut mărunt ca aprinderea unei
ţigări îl “îmblonăveşte” pe bărbat: “n-aveam nicio dovadă că mă înşeală,
dar aveam acum certitudinea că acest gest vine dintr-o deprindere de a
poza goală, de “a face impresie”, de care ea nu-şi mai dă seama, şi care
era revelator pentru ceea ce nu ştiam eu.”
În opinia mea, cele două teme ale
romanului, războiul şi iubirea, constitue două experienţe decisive
pentru devenirea personajului-narator. Suferinţa lui Ştefan este lucidă
în detaliile analizei, iar orgoliul este profund. Astfel, în final, după
traversarea dramei colective a războiului, pasiunea devoratoare şi
iubirea pentru Ela sunt înlocuite cu indiferenţă rece. Se produce astfel
drama constatării distanţei dintre iluzie şi realitate, dintre ideal şi
banalitate.
- See more at: http://www.costinc.info/2013/06/eseu-relatia-dintre-doua-personaje.html#sthash.Kdpm0xn5.dpuf
Proza
romanelor lui Camil Petrescu a produs un efect de modernizare a
întregului roman românesc interbelic, în sensul în care, Camil Petrescu,
a promovat o literatură a subiectivităţii şi a autenticităţii de
inspiraţie franceză. Astfel, se realizează în interbelic mult râvnita
sincronizare a literaturii române, cu literatura europeană a momentului.
“Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război” este romanul unui
spirit care încearcă să se definească prin raportare la două experienţe
capitale: iubirea şi războiul.
Experienţa iubirii este actualizată
prin rememorarea relaţiei lui Ştefan Gheorghidiu cu Ela. Discutând
relaţiile dintre cele două personaje, spunem că un prim element al
textului narativ, semnificativ, este conflictul.
Spre deosebire de romanele
tradiţionale, în care conflictul este exterior, în romanul lui Camil
Petrescu, apare conflictul interior, din conştiinţa lui Ştefan
Gheorghidiu, personaj-narator, care trăieşte stări şi sentimente
contradictorii faţă de soţia sa, Ela. Acest conflict interior este
generat de raporturile pe care protagonistul le are cu realitatea
înconjurătoare. Principalul motiv al rupturii dintre Ştefan şi soţia sa
este implicarea Elei în lumea mondenă, pe care eroul o dispreţuieşte.
Aşadar, conflictul interior se produce din cauza diferenţei dintre
aspiraţiile lui Gheorghidiu şi realitatea lumii înconjurătoare.
Personajul-narator, Ştefan
Gheorghidiu, este caracterizat în mod indirect, prin acţiunile sale şi
prin relaţia cu Ela. El reprezintă tipul intelectualului lucid,
inadaptatul superior. Filosof, el are impresia că s-a izolat de lumea
exterioară, însă, în realitate, evenimentele exterioare sunt filtrate
prin conştiinţa sa. Gândurile şi sentimentele celorlalte personaje nu
pot fi cunoscute de cititor decât în măsura în care se reflect în
această conştiinţă. Astfel, Ela, personajul feminin al romanului, este
prezentată doar din perspectiva lui Gheorghidiu. De aceea cititorul nu
se poate pronunţa asupra fidelităţii ei şi nici nu poate opine dacă e
mai degrabă superficial decât spiritual: “Nu Ela se schimbă (poate doar
superficial, dându-şi arma pe faţă, cum se spune, abia după căsătorie),
ci felul în care o vede Ştefan” (Nicolae Manolescu, „Arca lui Noe”).
De asemenea, actiunea este relevantă
în prezentarea relaţiilor dintre Ştefan Gheorghidiu şi Ela. Implicarea
Elei în discuţiile despre moştenirea pe care acesta a primit-o de la
unchiul său îl surprinde în mod dureros pe Ştefan, pentru că, aşa cum
mărturiseşte, ar fi vrut ca Ela să fie: “mereu feminină, deasupra
discuţiilor acestea vulgare, plăpândă şi având nevoie să fie protejată,
nu să intervină atât de energic interesată.” După excursia la Odobeşti,
iubirea ce părea până atunci indestructibilă începe să fie serios pusă
la îndoială, mai ales de către Ştefan. Micile incidente, gesturile fără
importanţă, privirile pe care Ela le schimbă cu domnul G. se amplifică
în conştiinţa protagonistului: “Toată suferinţa asta monstruoasă îmi
venea din nimic”. Nevoia de absolute îl determină să-şi analizeze cu
luciditate stările şi să-şi exagereze suferinţa. Ela consideră că
“sensibilitatea imposibilă” a lui Ştefan este aceea care amplifică
neînţelegerile dintre ei. Astfel, relaţia lor devine o succesiune de
separări şi împăcări.
În ceea ce priveşte statutul celor
două personaje, din punct de vedere social, Ştefan Gheorghidiu este, la
început, un student sărac la Filosofie, căsătorit din dragoste şi
orgoliu cu Ela, o studentă frumoasă, orfană, crescută de o mătuşă.
Devine bogat peste noapte, printr-o moştenire lăsată de unchiul său,
Tache, iar apoi este sublocotenent în armata română, în timpul Primului
Război Mondial. Însă, în mod constant, rămâne un spirit introvertit,
neliniştit, lucid şi polemic, halucinant ca toţi eroii camilpetrescieni
care “au văzut idei”. Spiritual, ironic, hipersensibil, inadaptatul
superior Gheorghidiu “este un psiholog al dragostei, şi luciditatea şi
preciziunea analizei lui se înrudesc cu al marilor moralişti al
literaturii franceze” (Perpessicius). Ela, studentă la Litere, tânără
cochetă, considerată cea mai frumoasă şi cea mai populară studentă de la
Universitate, este aceea care se îndrăgosteşte mai întâi de Ştefan.
Gheorghidiu trăieşte în lumea ideilor, a cărţilor şi are impresia că s-a
izolat de realitatea materială imediată. Însă tocmai această realitate
imediată produce destrămarea cuplului pe care el îl formează cu Ela.
Până în momentul în care Gheorghidiu primeşte moştenirea de la unchiul
său, cuplul trăieşte în condiţii modeste, dar în armonie.
Pentru că soţia sa tinde să se
integreze tot mai pregnant în lumea mondenă, Gheorghidiu consideră că
singurele sentimente şi senzaţii autentice sunt cele filtrate raţional,
căci, afirmă protagonistul, “singura existenţă reală e aceea a
conştiinţei”, iar “în afară de conştiinţă, totul e bestialitate”.
Excesul de luciditate îl determină pe erou să analizeze până şi
momentele de maximă intimitate. De exemplu, venit în permisie la
Câmpulung, Ştefan nu e capabil să se bucure nici măcar de voluptatea
unei nopţi alături de Ela.Un gest absolut mărunt ca aprinderea unei
ţigări îl “îmblonăveşte” pe bărbat: “n-aveam nicio dovadă că mă înşeală,
dar aveam acum certitudinea că acest gest vine dintr-o deprindere de a
poza goală, de “a face impresie”, de care ea nu-şi mai dă seama, şi care
era revelator pentru ceea ce nu ştiam eu.”
În opinia mea, cele două teme ale
romanului, războiul şi iubirea, constitue două experienţe decisive
pentru devenirea personajului-narator. Suferinţa lui Ştefan este lucidă
în detaliile analizei, iar orgoliul este profund. Astfel, în final, după
traversarea dramei colective a războiului, pasiunea devoratoare şi
iubirea pentru Ela sunt înlocuite cu indiferenţă rece. Se produce astfel
drama constatării distanţei dintre iluzie şi realitate, dintre ideal şi
banalitate.
- See more at: http://www.costinc.info/2013/06/eseu-relatia-dintre-doua-personaje.html#sthash.Kdpm0xn5.dpuf
Relatia dintre Stefan Gheorghidiu si Ela
Proza romanelor lui Camil Petrescu a produs
un efect de modernizare a întregului roman românesc interbelic, în sensul în
care, Camil Petrescu, a promovat o literatură a subiectivităţii şi a
autenticităţii de inspiraţie franceză. Astfel, se realizează în interbelic mult
râvnita sincronizare a literaturii române, cu literatura europeană a
momentului. “Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război” este romanul
unui spirit care încearcă să se definească prin raportare la două experienţe
capitale: iubirea şi războiul.
Experienţa
iubirii este actualizată prin rememorarea relaţiei lui Ştefan Gheorghidiu cu
Ela. Discutând relaţiile dintre cele două personaje, spunem că un prim element
al textului narativ, semnificativ, este conflictul.
Spre
deosebire de romanele tradiţionale, în care conflictul este exterior, în
romanul lui Camil Petrescu, apare conflictul interior, din conştiinţa lui
Ştefan Gheorghidiu, personaj-narator, care trăieşte stări şi sentimente
contradictorii faţă de soţia sa, Ela. Acest conflict interior este generat de
raporturile pe care protagonistul le are cu realitatea înconjurătoare.
Principalul motiv al rupturii dintre Ştefan şi soţia sa este implicarea Elei în
lumea mondenă, pe care eroul o dispreţuieşte. Aşadar, conflictul interior se
produce din cauza diferenţei dintre aspiraţiile lui Gheorghidiu şi realitatea
lumii înconjurătoare.
Personajul-narator,
Ştefan Gheorghidiu, este caracterizat în mod indirect, prin acţiunile sale şi
prin relaţia cu Ela. El reprezintă tipul intelectualului lucid, inadaptatul
superior. Filosof, el are impresia că s-a izolat de lumea exterioară, însă, în
realitate, evenimentele exterioare sunt filtrate prin conştiinţa sa. Gândurile
şi sentimentele celorlalte personaje nu pot fi cunoscute de cititor decât în
măsura în care se reflect în această conştiinţă. Astfel, Ela, personajul
feminin al romanului, este prezentată doar din perspectiva lui Gheorghidiu. De
aceea cititorul nu se poate pronunţa asupra fidelităţii ei şi nici nu poate
opine dacă e mai degrabă superficial decât spiritual: “Nu Ela se schimbă (poate
doar superficial, dându-şi arma pe faţă, cum se spune, abia după căsătorie), ci
felul în care o vede Ştefan” (Nicolae Manolescu, „Arca lui Noe”).
De
asemenea, actiunea este relevantă în prezentarea relaţiilor dintre Ştefan
Gheorghidiu şi Ela. Implicarea Elei în discuţiile despre moştenirea pe care
acesta a primit-o de la unchiul său îl surprinde în mod dureros pe Ştefan,
pentru că, aşa cum mărturiseşte, ar fi vrut ca Ela să fie: “mereu feminină,
deasupra discuţiilor acestea vulgare, plăpândă şi având nevoie să fie
protejată, nu să intervină atât de energic interesată.” După excursia la
Odobeşti, iubirea ce părea până atunci indestructibilă începe să fie serios
pusă la îndoială, mai ales de către Ştefan. Micile incidente, gesturile fără
importanţă, privirile pe care Ela le schimbă cu domnul G. se amplifică în
conştiinţa protagonistului: “Toată suferinţa asta monstruoasă îmi venea din
nimic”. Nevoia de absolute îl determină să-şi analizeze cu luciditate stările
şi să-şi exagereze suferinţa. Ela consideră că “sensibilitatea imposibilă” a
lui Ştefan este aceea care amplifică neînţelegerile dintre ei. Astfel, relaţia
lor devine o succesiune de separări şi împăcări.
În ceea
ce priveşte statutul celor două personaje, din punct de vedere social, Ştefan
Gheorghidiu este, la început, un student sărac la Filosofie, căsătorit din
dragoste şi orgoliu cu Ela, o studentă frumoasă, orfană, crescută de o
mătuşă. Devine bogat peste noapte, printr-o moştenire lăsată de unchiul său,
Tache, iar apoi este sublocotenent în armata română, în timpul Primului Război
Mondial. Însă, în mod constant, rămâne un spirit introvertit, neliniştit, lucid
şi polemic, halucinant ca toţi eroii camilpetrescieni care “au văzut idei”.
Spiritual, ironic, hipersensibil, inadaptatul superior Gheorghidiu “este un
psiholog al dragostei, şi luciditatea şi preciziunea analizei lui se înrudesc
cu al marilor moralişti al literaturii franceze” (Perpessicius). Ela, studentă
la Litere, tânără cochetă, considerată cea mai frumoasă şi cea mai populară
studentă de la Universitate, este aceea care se îndrăgosteşte mai întâi de
Ştefan. Gheorghidiu trăieşte în lumea ideilor, a cărţilor şi are impresia că
s-a izolat de realitatea materială imediată. Însă tocmai această realitate
imediată produce destrămarea cuplului pe care el îl formează cu Ela. Până în
momentul în care Gheorghidiu primeşte moştenirea de la unchiul său, cuplul
trăieşte în condiţii modeste, dar în armonie.
Pentru
că soţia sa tinde să se integreze tot mai pregnant în lumea mondenă,
Gheorghidiu consideră că singurele sentimente şi senzaţii autentice sunt cele
filtrate raţional, căci, afirmă protagonistul, “singura existenţă reală e aceea
a conştiinţei”, iar “în afară de conştiinţă, totul e bestialitate”. Excesul de
luciditate îl determină pe erou să analizeze până şi momentele de maximă
intimitate. De exemplu, venit în permisie la Câmpulung, Ştefan nu e capabil să
se bucure nici măcar de voluptatea unei nopţi alături de Ela.Un gest absolut
mărunt ca aprinderea unei ţigări îl “îmblonăveşte” pe bărbat: “n-aveam nicio
dovadă că mă înşeală, dar aveam acum certitudinea că acest gest vine dintr-o
deprindere de a poza goală, de “a face impresie”, de care ea nu-şi mai dă
seama, şi care era revelator pentru ceea ce nu ştiam eu.”
Cele
două teme ale romanului, războiul şi iubirea, constitue două experienţe
decisive pentru devenirea personajului-narator. Suferinţa lui Ştefan este
lucidă în detaliile analizei, iar orgoliul este profund. Astfel, în final, după
traversarea dramei colective a războiului, pasiunea devoratoare şi
iubirea pentru Ela sunt înlocuite cu indiferenţă rece. Se produce astfel drama
constatării distanţei dintre iluzie şi realitate, dintre ideal şi banalitate.
Relatia dintre Stefan Gheorghidiu si Ela
Proza romanelor lui Camil Petrescu a produs
un efect de modernizare a întregului roman românesc interbelic, în sensul în
care, Camil Petrescu, a promovat o literatură a subiectivităţii şi a
autenticităţii de inspiraţie franceză. Astfel, se realizează în interbelic mult
râvnita sincronizare a literaturii române, cu literatura europeană a
momentului. “Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război” este romanul
unui spirit care încearcă să se definească prin raportare la două experienţe
capitale: iubirea şi războiul.
Experienţa
iubirii este actualizată prin rememorarea relaţiei lui Ştefan Gheorghidiu cu
Ela. Discutând relaţiile dintre cele două personaje, spunem că un prim element
al textului narativ, semnificativ, este conflictul.
Spre
deosebire de romanele tradiţionale, în care conflictul este exterior, în
romanul lui Camil Petrescu, apare conflictul interior, din conştiinţa lui
Ştefan Gheorghidiu, personaj-narator, care trăieşte stări şi sentimente
contradictorii faţă de soţia sa, Ela. Acest conflict interior este generat de
raporturile pe care protagonistul le are cu realitatea înconjurătoare.
Principalul motiv al rupturii dintre Ştefan şi soţia sa este implicarea Elei în
lumea mondenă, pe care eroul o dispreţuieşte. Aşadar, conflictul interior se
produce din cauza diferenţei dintre aspiraţiile lui Gheorghidiu şi realitatea
lumii înconjurătoare.
Personajul-narator,
Ştefan Gheorghidiu, este caracterizat în mod indirect, prin acţiunile sale şi
prin relaţia cu Ela. El reprezintă tipul intelectualului lucid, inadaptatul
superior. Filosof, el are impresia că s-a izolat de lumea exterioară, însă, în
realitate, evenimentele exterioare sunt filtrate prin conştiinţa sa. Gândurile
şi sentimentele celorlalte personaje nu pot fi cunoscute de cititor decât în
măsura în care se reflect în această conştiinţă. Astfel, Ela, personajul
feminin al romanului, este prezentată doar din perspectiva lui Gheorghidiu. De
aceea cititorul nu se poate pronunţa asupra fidelităţii ei şi nici nu poate
opine dacă e mai degrabă superficial decât spiritual: “Nu Ela se schimbă (poate
doar superficial, dându-şi arma pe faţă, cum se spune, abia după căsătorie), ci
felul în care o vede Ştefan” (Nicolae Manolescu, „Arca lui Noe”).
De
asemenea, actiunea este relevantă în prezentarea relaţiilor dintre Ştefan
Gheorghidiu şi Ela. Implicarea Elei în discuţiile despre moştenirea pe care
acesta a primit-o de la unchiul său îl surprinde în mod dureros pe Ştefan,
pentru că, aşa cum mărturiseşte, ar fi vrut ca Ela să fie: “mereu feminină,
deasupra discuţiilor acestea vulgare, plăpândă şi având nevoie să fie
protejată, nu să intervină atât de energic interesată.” După excursia la
Odobeşti, iubirea ce părea până atunci indestructibilă începe să fie serios
pusă la îndoială, mai ales de către Ştefan. Micile incidente, gesturile fără
importanţă, privirile pe care Ela le schimbă cu domnul G. se amplifică în
conştiinţa protagonistului: “Toată suferinţa asta monstruoasă îmi venea din
nimic”. Nevoia de absolute îl determină să-şi analizeze cu luciditate stările
şi să-şi exagereze suferinţa. Ela consideră că “sensibilitatea imposibilă” a
lui Ştefan este aceea care amplifică neînţelegerile dintre ei. Astfel, relaţia
lor devine o succesiune de separări şi împăcări.
În ceea
ce priveşte statutul celor două personaje, din punct de vedere social, Ştefan
Gheorghidiu este, la început, un student sărac la Filosofie, căsătorit din
dragoste şi orgoliu cu Ela, o studentă frumoasă, orfană, crescută de o
mătuşă. Devine bogat peste noapte, printr-o moştenire lăsată de unchiul său,
Tache, iar apoi este sublocotenent în armata română, în timpul Primului Război
Mondial. Însă, în mod constant, rămâne un spirit introvertit, neliniştit, lucid
şi polemic, halucinant ca toţi eroii camilpetrescieni care “au văzut idei”.
Spiritual, ironic, hipersensibil, inadaptatul superior Gheorghidiu “este un
psiholog al dragostei, şi luciditatea şi preciziunea analizei lui se înrudesc
cu al marilor moralişti al literaturii franceze” (Perpessicius). Ela, studentă
la Litere, tânără cochetă, considerată cea mai frumoasă şi cea mai populară
studentă de la Universitate, este aceea care se îndrăgosteşte mai întâi de
Ştefan. Gheorghidiu trăieşte în lumea ideilor, a cărţilor şi are impresia că
s-a izolat de realitatea materială imediată. Însă tocmai această realitate
imediată produce destrămarea cuplului pe care el îl formează cu Ela. Până în
momentul în care Gheorghidiu primeşte moştenirea de la unchiul său, cuplul
trăieşte în condiţii modeste, dar în armonie.
Pentru
că soţia sa tinde să se integreze tot mai pregnant în lumea mondenă,
Gheorghidiu consideră că singurele sentimente şi senzaţii autentice sunt cele
filtrate raţional, căci, afirmă protagonistul, “singura existenţă reală e aceea
a conştiinţei”, iar “în afară de conştiinţă, totul e bestialitate”. Excesul de
luciditate îl determină pe erou să analizeze până şi momentele de maximă
intimitate. De exemplu, venit în permisie la Câmpulung, Ştefan nu e capabil să
se bucure nici măcar de voluptatea unei nopţi alături de Ela.Un gest absolut
mărunt ca aprinderea unei ţigări îl “îmblonăveşte” pe bărbat: “n-aveam nicio
dovadă că mă înşeală, dar aveam acum certitudinea că acest gest vine dintr-o
deprindere de a poza goală, de “a face impresie”, de care ea nu-şi mai dă
seama, şi care era revelator pentru ceea ce nu ştiam eu.”
Cele
două teme ale romanului, războiul şi iubirea, constitue două experienţe
decisive pentru devenirea personajului-narator. Suferinţa lui Ştefan este
lucidă în detaliile analizei, iar orgoliul este profund. Astfel, în final, după
traversarea dramei colective a războiului, pasiunea devoratoare şi
iubirea pentru Ela sunt înlocuite cu indiferenţă rece. Se produce astfel drama
constatării distanţei dintre iluzie şi realitate, dintre ideal şi banalitate.
5 comentarii:
Din punctul dvs. de vedere, ce credeti ca ar putea sa pice la profilul uman sub 3 ?
Nu stiu cat de buna este intuitia mea, insa eu as alege intre Morometii, de Marin Preda si basmul cult ''Harap-Alb'', de I. Creanga.
Multumesc mult!
Credeti ca sunt sanse sa pice Luceafarul sau Enigma Otiliei la profilul uman ?
E posibil orice.
Trimiteți un comentariu