Relaţia dintre incipit şi final într-o nuvelă: Moara cu noroc de Ioan Slavici
Ca specie a genului epic, nuvela are dimensiuni medii (între povestire şi roman), cu o acţune riguros construită, cu un conflict puternic, punând în evidenţă personaje complexe bine individualizate.
„Moara cu noroc” prezintă (alături de celelalte nuvele ale lui Slavici) monografic viaţa satului ardelenesc în cea de-a doua jumătate a secolului al XX-lea, momentul pătrunderii influenţelor capitaliste. În toate nuvelele lui Slavici conflictul porneşte de la încălcarea unor norme etice şi de aceea teza moralizatoare străbate întreaga sa operă. Spre deosebire de nuvela „Comoara” cu aceeaşi temă, în care personajul reuşeşte să conştientizeze că patima banului pune stăpânire pe sufletul său şi astfel renunţă la comoara pe care o găsise, Ghiţă, protagonistul nuvelei „Moara cu noroc”, e irecuperabil din punct de vedere moral, accentuând latura realistă a operei. Titlul nuvelei poate fi considerat o antifrază (nu e cu noroc). Semnificaţia negativă a acestuia se accentuează pe parcursul desfăşurării acţiunii, dar şi prin relaţia cu o credinţă populară conform căreia o moară părăsită e bântuită de spirite rele. Tema nuvelei este degradarea morală sub influenţa banului sau, cu alte cuvinte, consecinţele nefaste pe care banul le are asupra sufletului omenesc.
Discursul narativ este încadrat de vorbele bătrânei care, din această perspectivă, devine personaj-reflector,’ şi purtătorul de cuvânt al naratorului. Incipitul conţine replica bătrânei, mama Anei, şi reprezintă morala de factură populară demonstrată în nuvelă: “Omul să fie mulţămit cu sărăcia sa, căci dacă e vorba, nu bogaţia, ci liniştea sa îl face fericit.” Acest capitol preia funcţiile prologului, prefigurând tema şi conflictul dominant, validate prin motive anticipative (drumul şerpuieşte la stânga şi la dreapta- semn al oscilării lui Ghiţă între dragostea pentru familie, respectiv respectarea moralei, şi patima pentru bani care pune stăpânire pe el; locurile sunt aride- nu cresc decât ciulinii- anticipare a destinului tragic al lui Ghiţă, pentru care moara se dovedeşte un loc nefast; în depărtare se zăreşte o pădure arsă în jurul căreia roiesc nişte corbi- simbol al morţii; în apropiere de moară sunt cinci cruci- semn că oamenii şi-au părăsit credinţa şi că îşi pot pierde viaţa în acele locuri rele) . Astfel, prin aceste motive anticipative, incipitul este de tip “captatio benevolentiae”, adică pregăteşte cititorul pentru ce urmează.
Conflictul iniţial este unul exterior, de natură socială şi economică, reprezentat prin Lică Sămădăul, şeful porcarilor din zona, om avut care stăpâneşte întreaga zonă, şi Ghiţă, un cizmar cinstit care vine la moară pentru binele familiei. Generat de primul, conflictul interior este între dorinţa lui Ghiţă de a rămâne un om cinstit, care îşi respectă familia, şi dorinţa de nestăvilit de a acumula bani.
Neliniştea se instalează la prima apariţie a lui Lică la han. Confruntarea dintre cei doi ilustrează lupta dintre omul cinstit care binecuvântează locurile şi spiritul malefic al lui Lică. Acceptând condiţiile impuse de Lică de a-i spune „cine trece, cine zice şi cine ce face”, primind însemnele porcilor săi şi acceptând să primească în schimbul banilor nişte „grăsuni” furaţi, Ghiţă nu mai are cale de întoarcere şi aşteaptă următorul pas al lui Lică. Pentru a i se opune îşi ia anumite măsuri care se dovedesc inutile ( 2 pistoale, o slugă nouă, nişte câini). Cu ultimele semne ale moralităţii, Ghiţă face efortul de a renunţa la câştigul necinstit şi de a-l trăda pe Lică. Comite însă două greşeli: nu îi mărturiseşte lui Pintea că o parte din banii pe care îi schimba îi rămânea lui şi o foloseşte pe Ana drept momeală pentru a-l surprinde pe Lică la han cu dovezile asupra lui (banii din şerpar). Recunoscând că a greşit, dar că nu o poate lăsa pe Ana în urma lui, Ghiţă îşi înjunghie soţia cu gândul de a se sinucide apoi. Opera este clasică prin rigoare, structura simetrică, cu acţiune gradată în cele 17 capitole. Personajul este construit cu mijloace tradiţionale (din exterior prin raportare la medii, la fapte şi la alte personaje), dar preponderente sunt mijloacele proyei analitice, respectiv: prezentarea confluctului interior, folosirea stilului indirect liber (autorul redă presupusele gânduri ale personajelor fără a folosi vorba de tip dicendi), a monologului şi a dialogului.
Ultimul capitol, finalul, are valoare de epilog, subliniind ideea principală a operei şi se află în relaţie de simetrie cu incipitul. Finalul este unul închis, destinele personajelor sunt trasate. În spiritul moralist al lui Slavici, cei care „s-au dat cu răul” trebuie să plătească acest lucru prin moarte, iar cei nevinovaţi scapă; în preajma Paştelui, bătrâna şi copiii pleacă în oraş, în lipsa lor producându-se tragedia. Locurile se purifică prin foc, iar personajul reflector vină să încheie moralizator, spunând că „aşa le-a fost dată”.
Prin reluarea replicii personajului reflector, se realizează simetria incipit+final, care sugerează ciclicitatea vieţii. Această construcţie simetrică pune în evidenţă caracterul moraliyator al operei, conflictul evidenţiind încălcarea unei norme morale care nu poate rămâne nepedepsită. Astfel, din relaţia incipit - final putem deduce concepţia scriitorului potrivit căreia legile morale persistă asupra existenţei umane.
12 comentarii:
Va rog sa ma scuzati , dar ati putea sa imi dati cateva idei pentru exprimarea opiniei despre textul Amiaza de vara de Marin Preda.va rog mult .
De la :
Se dadura jos de pe prispa si o luara anandoua pe dupa coltul casei .Mergeau putin aplecate , desculte , cu fustele mari , infoiate , doua rotunzimi parca ireale, cu mersul lor lipsit de graba , indecis , parca condamnat .
...............
.............
Pana la: Ramasera anandoua tacute , absorbite , ascultand .Din salcamul de alaturi zbura o vrabie si in urma ei , leganandu-se , o frunza pluti lent spre
pamant .
Adica eu am cateva idei , dar vreau sa stiu opinia cuiva specialist in acest domeniu .Va multumesc mult .
Va rogggggg mult sa va faceti timp si pentru mine .
Va rog sa ma scuzati , dar ati putea sa imi dati cateva idei pentru exprimarea opiniei despre textul Amiaza de vara de Marin Preda.va rog mult .
De la :
Se dadura jos de pe prispa si o luara anandoua pe dupa coltul casei .Mergeau putin aplecate , desculte , cu fustele mari , infoiate , doua rotunzimi parca ireale, cu mersul lor lipsit de graba , indecis , parca condamnat .
...............
.............
Pana la: Ramasera anandoua tacute , absorbite , ascultand .Din salcamul de alaturi zbura o vrabie si in urma ei , leganandu-se , o frunza pluti lent spre
pamant .
Adica eu am cateva idei , dar vreau sa stiu opinia cuiva specialist in acest domeniu .Va multumesc mult .
Va rog mult doamna ...
Va rog mult .doar ideile principale.
Poti porni de la mesajul faptului ca :În Amiază de vară se releva o atmosfera halucinanta şi aceeaşi timp, o ciudăţenie a întâmplării cu maşina de cusut care lucrează singură. Întâmplarea celor două cumetre care, cu un aer tenebros-complice îşi transmit vestea despre absurdul, neverosimilul eveniment ("maşina mea coase singură, o auzi"...?), patinează între real şi ireal, între comic şi inexplicabilul neliniştitor.. De aici, poti porni singur(a), exprimandu-ti propria opinie.
Ca sa vezi cum se poate exprima opinia despre un text epic, poti da un ''search'' pe Google cu textul:'' Mirela Broasca panza de paianjen'' si vei vedea un model pentru acest gen.
Model: Se da textul: ''Intr-o zi, mama m-a dus de mana Ia scoala de fete si m-a inscris in clasa intai. In ascuns, am spus o rugaciune. Eram tulburata, speriata, ca in ajunul unei calatorii cu trenul. Am dormit putin, m-am sculat devreme si am inceput sa ma rog lui Dumnezeu, murmurand la iei cu bunica. Ml-era teama. [..']
Sofia, sora mamei (parc-o vad: sfrijita, oachesa, cu ochii totdeauna ca dupa plans), mi-a cusut un sort negru de satin lucios. Ea avea sa mi-l coasa, la inceputul fiecarui an, pana la bacalaureat. Aveam cu mine, cand m-am dus in prima zi la scoala, tot ce mi se ceruse pe lista, chiar si partea a doua a abecedarului, si toc, si penite, si cerneala, adica lucruri de care urma sa am nevoie abia in trimestrul al treilea. Si tare mi-era frica sa nu mi se puna o intrebare la care sa nu stiu sa raspund. Si la gandul ca nu stiu de acasa sa scriu si sa citesc, m-a cuprins o adevarata panica.
Curtea era plina. Fetele (...] se plimbau cate doua, vorbeau intre ele in soapta sau, dimpotriva, tare si fara sfiala. Dar iata ca ochiii uneia dintre profesoare se opresc asupra mea. Nu incapea nido indoiala, nu mai era nicio scapare. O sa-mi puna o intrebare din cartile pe care le am in ghiozdan. Sau ma va mustra ca am venit la scoala, desi n-am implinit sapte ani. Intr-adevar, mie mi-a vorbit profesoara:
- Sa-i spui mamei tale sa te pieptene cu doua codite stranse bine pe cap, ca aici suntem la scoala, nu la bal.
Picioarele mi-au tremurat. Obrajii mi s-au incalzit. Am raspuns tare si deslusit:
- Da, doamna.
Atunci, alta profesoara s-a apropiat de mine, mi-a pus mana pe obraz si m-a intrebat cum ma cheama. Era profesoara clasei intai.
(Cella Serghi, Panza de paianjen - fragment)
REZOLVARE:
In opinia mea, n fragmentul citat, ni se prezinta o fetita foarte emotionata care paseste pentru prima data in scoala,odata cu inceperea clasei intai. Consider ca emotiile sale sunt firesti pentru orice copil.
In sufletul ei micut, nelinistea se instalase inca din ajunul primei zile de scoala:''Eram tulburata, speriata, ca in ajunul unei calatorii cu trenul. Am dormit putin, m-au sculat devreme...Mi-era teama [...].In incercarea ei de a se linisti, fetita se roaga la D-zeu, pregatindu-si pentru scoala tot ceea ce i se ceruse pe lista. Adevarata panica o cuprinde insa exact cand ajunge in curtea scolii: ''Si tare mi-era frica sa nu mi se puna o intrebare la care sa nu stiu sa raspund. Si la gandul ca nu stiu de acasa sa scriu si sa citesc,m-a cuprins o adevarata panica.''
Dupa parerea mea,temerile copilei au fost nejustificate,intrucat singurul repros pe care l-a primit din partea unei profesoare a fost legat de faptul ca pieptanatura sa nu era potrivita pentru scoala, insa si acest fapt i-a starnit emotii puternice:''Picioarele mi-au tremurat.Obrajii mi s-au incalzit.''.
In concluzie, sunt justificate complet emotiile unui copil care paseste pentru prima data intr-o scoala, tocmai pentru ca orice elev ar trai stari asemanatoare intr-o asa zi demna de memorat.
Credeti ca poate pica la bacalaureat profilul Real ,Relatia dintre incipit si final si Particularitatile de constructie a doua personaje?
Va multumesc si apreciez raspunsul dumneavoastra!
Credeti ca poate pica la bacalaureat profilul Real ,Relatia dintre incipit si final si Particularitatile de constructie a doua personaje?
Va multumesc si apreciez raspunsul dumneavoastra!
Da, e posibil sa se ceara asemenea subiecte... Mai putin ' relatia dintre dous personaje'. Eu as incepe totusi cu tot ce tine de poezie. Mult succes!
Va multumesc pentru raspunsul dumneavoastra si urmaresc cu interes acest blog!
Trimiteți un comentariu